Köznevelés, 1996 (52. évfolyam, 1-41. szám)

1996-01-12 / 1-2. szám

Konferencia az iskolaszékről egnyitó előadásában Fodor Gábor művelő­dési és közoktatási miniszter hangsú­lyozta, hogy a társadalmak pol­­gárosodottságának egyik lehet­séges fokmérője az, mennyire sikerül a különböző társadal­mi alrendszerek működésének irányítását kivonni a merev ál­lami bürokrácia hatóköre alól, s mennyire lehet azt rábízni a polgárok által önként, szaba­don létrehozott testületekre. Ilyen testületek az iskolaszékek, amelyek rehabilitálására, felál­lításuk törvényes szabályozásá­ra nem sokkal a rendszerváltás után gondot fordított az előző kultusztárca. Ám - a jelentős hagyományok ellenére - való­jában követhető minta nélkül kezdték meg működésüket, és a ma már létező testületek mö­gött lassan teremtődik meg a hátország, a hatékony érdekér­vényesítésre képes helyi társa­dalom.­ ­ A kétpólusú szabályozás szük­ségességével folytatta a gon­dolatsort Báthory Zoltán, a köz­oktatásért felelős helyettes ál­lamtitkár, hiszen a felülről, ide­ologikusan irányított oktatási rendszerben az iskola csak vég­rehajtó, a pedagógus csak hiva­talnok lehet. Minőségi változást hoz az új pólus, a civil szféra megjelenése, amelyet az intéz­ményeknek sem kellene bizal­matlanul fogadniuk, mert a pe­dagógia igényli a nevelőtársa­kat. A demokrácia testesül meg az iskolaszékekben. Az állam mindinkább visszavonul az irá­nyításból, megszűnt a tulaj­donjoga és fenntartói monopó­liuma, szerepe a tartalmi sza­bályozás területére szorítkozik, ám a helyi tantervek révén eb­ből is jelentős részt juttat az ön­­kormányzatoknak és más fenn­tartóknak. A fenntartók azonban nem mindenütt ismerik fel, mit kel­lene tenniük; a civil szféra is ta­nácstalan, ez a helyzet főként a kis községekre jellemző, hiszen az irányítók mögött nem áll szakmai testület. Másik problé­ma a finanszírozás. Nehézségei következtében újra és újra fel­lép a recentralizálás igénye. Mi a megoldás? Báthory Zol­tán szerint elhibázott lépés volt az iskolaszékek megalakításá­nak kötelezővé tétele, a tör­vénymódosító javaslat ennek feloldására készül. Ám ha az is­kolaszék csupán a „szerves fej­lődés” eredményeként marad­hat fenn, illetve születik meg, hogyan lehet bevonni a helyi társadalmat az iskola ügyeibe? A helyi tanterv gyakorlóterepe lehet az összefogásnak és érdek­­egyeztetésnek. Első számú fele­lőse az igazgató, kulcsszerep jut a munkaközösség-vezetőknek, az intézménynek a fenntartóval kell alkuharcot vívnia, hiszen a helyi tantervet ő hagyja jóvá és finanszírozza. Itt lép be az isko­laszék, amely napi kapcsolatai révén az iskola társadalmi tá­masza lehet. ▼ Gál József, a budapesti Szent László Gimnázium iskolaszé­kének tanár tagja felvetette, ho­gyan lehet hosszú távra helyi tantervet alkotni, ha az iskola­szék szülői és önkormányzati ol­dala négyévente megváltozik a diákok kilépésével és a válasz­tási ciklusokkal. E logika sze­rint, válaszolta erre Báthory Zoltán, nem születhetett volna meg a Nemzeti alaptanterv sem, hiszen a kormánytagok is négyévente változnak. Zsadányi János, az ócsai gim­názium igazgatója az iskolaszék döntési jogait keveselte, főként finanszírozási ügyekben, így az intézmény működése az önkor­mányzat jóindulatára van utal­va. Szabó Vilmos szülő, egri is­kolaszéki elnök azt panaszolta, hogy az önkormányzati dele­gáltak nem járnak az ülésekre, az önkormányzat nem tekinti partnernak az iskolaszéket. Kiss Gyula, a jászárokszállási iskola­szék tanári oldalának képvise­lője úgy tapasztalja, hogy csak akkor működik a szervezet, ha az iskola kezdeményez, csak­hogy az önkormányzattal szem­ben nem tehet lépést, mert az rögtön leváltással fenyegeti meg az igazgatót. Szegedi Zoltán­ná szülő Debrecenből arról szá­molt be, hogy az iskolaszéke si­keresen képviselte az új gimná­zium felépítését, a gond „csu­pán” az, hogy nincs pénz a be­rendezésére. Ferenczi József, ugyancsak szülő, Berettyóújfa­luról, azt fejtegette, hogy az is­kolaszékben csupán formális a hármas szimmetria, hiszen a döntő szó azé, aki a pénzt adja, vagyis az önkormányzaté, a pe­dagógusi oldal is erős, mert ő szakmai kompetenciájára hi­vatkozhat, a szülőknek viszont kevés érvük és érdekérvényesí­tő lehetőségük marad. Bálint László, a Fejér megyei önkor­mányzati hivatal dolgozója és a móri iskolaszék tagja az intéz­mények átadásával összefüggő feszültségekre világított rá: köz­ségi, városi önkormányzatok úgy szabadulnak meg a költsé­gesnek ítélt gimnáziumuktól, zeneiskolájuktól, nevelési ta­nácsadójuktól, hogy meg sem kérdik az iskolaszéket, noha ezek az intézmények megyei fenntartásban sokszor az eddi­ginél is rosszabb helyzetbe ke­rülnek.­ ­ Rendszerezett formában tár­ja fel és összegzi a konfliktuso­kat Liskó Ilona kutatási záróta­nulmánya, az Iskolaszékek a mérlegen, amely az MKM Köz­oktatási Kommunikációs Tes­tületek Titkársága megrende­lésére készült. A tartalmát jól ismeri Halász Gábor, az Orszá­gos Közoktatási Intézet kutatá­si központjának igazgatója, aki saját kutatási tapasztalatokkal is rendelkezik. Előadását úgy fo­gadták a résztvevők, mint a két­napos tanácskozás lényegi összefoglalóját, amely egyben a közös zárónyilatkozat alapjául is szolgált. Halász Gábor megállapítot­ta, hogy - szemben az eötvösi­vel - a mai iskolaszékeknek köz­­igazgatási funkciójuk nincs, in­tézményi szintű testületeknek tekinthetők. A törvény hatásá­ra az iskolák 95-97 százaléka mellett megalakultak, de élet­képesnek főként ott bizonyul­tak, ahol már korábban is mű­ködött hasonló szervezet. Kije­lentette, hogy az iskolaszék rá­lépett arra az útra, amelyen működőképes szervezetté vál­hat, tehát megvan a helye a ma­gyar közoktatásban. Konfliktu­sainak nagy része a szempon­tok különbözőségéből szárma­zik, amelyeket egyeztetni lehet. Dinamikus egyensúlyra van szükség, ez tükröződik a ’93-as törvényben. A kutató úgy véli, hogy a tör­vénymódosítás terve koncepci­óváltást jelez az iskolaszékek minisztériumi megítélésében, és ő nem támogatja a javasla­tot. Mert jó ugyan, ha a diákok is helyet kapnak a széken, de ez nem pótolhatja a fenntartó je­lenlétét. A módosított törvény e testületek kötelező fenntartását is el kívánja törölni. Halász Gá­bor véleménye: ez ma már visszalépés lenne, hiszen az is­kolaszékek már megalakultak, és sok helyen sikeresen mű­ködnek. A kötelező jelleg ne je­lentsen egységes sémát, hanem azt, hogy a gondokat kötelező legyen az iskolaszék elé tárni. Igaz ugyan, hogy a Liskó-jelen­­tés elsősorban a konfliktusokra fi­gyel, ám ő sem állítja, hogy az iskolaszékek élesztik a konflik­tusokat. Ellenkezőleg: az isko­laszékben sok ember vélemé­nye kap hangot, a társadalmi szemlélet az intézmény részévé válik, kialakul a közös felelős­ség érzése, és ez erkölcsi tőke az iskola számára. Az iskolaszék az intézményi önállóság korlátja vagy garanciája? - kérdezte. Mutatója, és ezt éppen a kísér­letező iskolák példája bizonyít­ja, amelyek mellett már a tör­vényi előírás előtt megalakul­tak hasonló szervezetek - vélte a kutató. ▼ Közös állásfoglalásukban a szeminárium résztvevői egyet­értettek abban, hogy a megala­kult iskolaszékek különböző mértékben tudtak élni a törvé­nyes lehetőséggel. Szerepük nagy részben konfliktusok ke­zelésére szorítkozik, működé­sük eredményességében meg­határozó az iskolafenntartók társadalmi kontrollt elfogadó vagy elutasító magatartása. A közoktatás változásai számos új feladatot állítanak az iskolaszé­kek elé, ezek új kompetenciá­kat hívhatnak életre, meghatá­rozhatják az iskolák egyéni ar­culatát, értékrendjét. Feltétle­­nül erősíteni kell e testületek szerepét méltányossági ügyek­ben, és óvni kell őket minden­féle politikai befolyástól, átpo­­litizálási szándéktól. A műkö­dés közben új kooperációs technikák születnek. A tanács­kozók támogatják a törvénymó­dosító javaslat ama passzusát, amely a tanulókat egyenrangú félként befogadja az iskolaszék­be, de ragaszkodnak az önkor­mányzati oldal jelenlétéhez és részvételéhez is Maradjon meg az iskolaszék kötelező jellege - szögezi le végül az állásfoglalás. A szeminárium teljes anya­gát az Új Pedagógiai Szemle ad­ja közre várhatóan áprilisban. Elhatározták a résztvevők, hogy jövőre ismét találkoznak, ezút­tal a debreceni Tóth Árpád Gimnáziumban. Fontosnak tartja az iskolaszékek működését a Mű­velődési és Közoktatási Minisztérium. A Közokta­tási Kommunikációs Testületek Titkárságán ke­resztül a témában országos szemináriumot szerve­zett. A kétnapos, december 6-án és 7-én zajló tanács­kozásra a budapesti Erzsébet Szállóban került sor.

Next