Köznevelés, 1998 (54. évfolyam, 1-41. szám)

1998-01-09 / 1. szám

A­z Európai Unió oktatási stratégiájának sar­kalatos pontja olyan oktatási hálózat kié­pítése és hatékony működtetése, amely új és újabb esélyt kínál a leszakadóknak. Hazánk­ban múltja van az úgynevezett dolgozók iskolái­nak, és úgy tűnik, éppen a fenti célt voltak hi­vatva betölteni. Él-e még ez az iskolarendszerű felnőttoktatási forma? Lesz-e jövője? Erről be­szélgetünk dr. Csom­a Gyulával, az Országos Közoktatási Intézet felnőttoktatási csoportjának vezetőjével.­­ Nagyon aktuális kérdés, ugyanis a dolgo­zók iskoláinak intézményrendszere részben meg­szűnőben, részben átalakulóban van. Megszűnő­ben abban az értelemben, hogy az önkormány­zatok finanszírozási készsége alacsony és csök­ken, finanszírozási gondjaiknak először a közok­tatás „lágy” részei, nevezetesen a dolgozók isko­lái esnek áldozatul. Az átalakulás viszont pozi­tív tendencia. A második esély intézményeivé ala­kulnak át a dolgozók iskolái. Ez európai elneve­zés, ezt használjuk mi is. Vagyis ezek az iskolák igyekeznek lerövidíteni az iskola befejezése (ab­bahagyása) és az iskolarendszerbe való visszake­rülés közötti időt. - Ilyen céllal szerveződtek az ifjúsági tagozatok? - Igen, de nem csupán az alapműveltség hiá­nyosságait akarják pótolni, hanem valamilyen szakmaorientációval is megpróbálkoznak, ha ez nem is nevezhető valódi szakképzésnek, de in­dítást adhatnak a szakmai pályán. - Hol működnek a dolgozók iskolái? A meglevő nappali intézményrendszer részeiként, avagy önálló­an? - Mindinkább a nappali intézményrendszer­hez kapcsolódnak. Elvileg működhetnének bár­hol, a népfőiskolák vagy a munkaügyi közpon­tok szervezeteiként is, csupán egyetlen feltétel­lel, ha a közoktatási törvényt megtartják. E pil­lanatban azonban még nem szélesedett ki az is­kolai felnőttoktatás bázisa. Ez azért is baj, mert a munkaerő-piaci át- és kiképzések tananyagá­ból, a hallgatók felkészültségéből rettenetesen hiányzik az alapműveltség, ami mind a gimná­ziumi, mind az általános iskolai oktatás hiányos­ságaira utal. A hamburgi V. felnőttoktatási vi­lágkonferenciának az a mondanivalója szá­munkra, hogy az ember egységes egész, nem pusztán munkaerő. Sőt, jó munkaerővé sem tud válni, ha nem mobilizálhatóak más képességei. - Hány felnőttoktatási rendszer működik Magyar­­országon? Van egy iskolai rendszer­, amelynek fenn­tartása az önkormányzatokon keresztül állami fela­dat? Egy másik, amelyet a gazdaság magának hozott létre? És egy harmadik, a civil szféráé? - Pontos a felosztás. Koordinálni kellene az alrendszereket, hogy a társadalmi szükségletek szerint kiegészítsék egymást. Ne csak üzleti ér­dekeket szolgáljanak például a vállalkozások fel­nőttoktatási formái, hanem a személyiség fej­lesztését is. Ilyen szempontból kellene egységes felnőttoktatásról beszélni. - A fiatalok jelentős része, miután kilépett vagy ki­hullott a nappali tagozatos iskolarendszerből, elkal­lódik, eltűnik a felnőttoktatás szeme elől is. Hogyan lehet visszahozni őket az oktatásba? Az utcáról kell összeszedni a kallódó fiatalokat? - Most alakul spontán módon - és már működik is helyenként - egy iskolatípus, ame­lyet általános és szakképző iskolának hívnak. Az elnevezésből is érződik, hogy ez az iskola általá­nos képzéssel is foglalkozik és egyúttal szakmá­ra is orientál, vagyis megvalósítja a második esély iskolájának két alapvető követelményét. Szó sze­rint az utcáról szedi össze tanítványait. Környe­zetében felkutatja azokat a gyerekeket, akiknek iskolai képzése megszakadt, kudarcokkal meg­terheltek, nincs munkájuk sem. És megpróbálja őket keresztülvinni egy általános művelődési és egy szakképzési programfolyamaton. Ilyen isko­la található például Budapesten a Ferencváros­ban, Erzsébeten, működik Szegeden, ilyen a Kol­­ping-iskolák jelentős része, ilyenek a Don Bosco­­iskolák. A dolgozók régi iskolái közül számos ala­kult át általánosan is képző szakiskolává.­­ A közoktatás tartalmi modernizációja, a Nem­zeti alaptanterv bevezetése milyen módon érinti az iskolarendszerű felnőttoktatást? Már jelenleg a 16. életévig terjed a kötelező iskoláztatás, ez a jövőben kitolódik még két esztendővel. Magasabbra kerül a felnőttoktatás alsó korhatára? - Ilyen hatással számolhatunk, ez Hamburg­nak is üzenete. Az iskolai jellegű felnőttoktatás parkoltató pályának is megfelel. Társadalmi szükségletet elégít ki, mert csökkenti a feszültsé­get. A NAT létrehozott egy alapstruktúrát, amely szerint a fiatal a 10. tanév végén alapmű­veltségi vizsgát tehet, és 18 évesen érettségizhet. A felnőttoktatásnak ezt a két vizsgát kell megcé­loznia. Az érettséginél még nem tudható, hogy melyik szintet vegye célba, valószínűleg mind a kettőt. Meg kell próbálni a NAT-ot úgy értel­mezni, hogy műveltségi területei és követelmé­nyei alkalmassá váljanak a leszakadó rétegek fel­zárkóztatására. Ezért mi nem a NAT implemen­tációjáról, hanem az adaptációjáról beszélünk. Ide sűrítjük azt a gondunkat, miként lehet az egységes, ugyanakkor differenciált műveltséga­nyagot a szociokulturálisan hátrányos csoportok számára alkalmazhatóvá tenni. - Mi történik a fiatallal, miután kilépett a felnőtt­­oktatási rendszerből is? Megkapta a második esélyt? Milyen a felnőttoktatás viszonya a munka világával? Az iskolarendszerű felnőttoktatás képes-e arra, hogy kézről kézre adja a fiatalt? - Nem képes. Ennek útjai, sztereotípiái ma még hiányoznak. Ez a következő egy-két év leg­sürgetőbb és legközvetlenebb feladata. Sikeré­nek több feltétele van. Szükség lenne egy nagy információs rendszerre, meg kellene találni az iskola és a szakképzés közötti együttműködési formákat, utat kell építeni a munkaügyi közpon­tok és a felnőttoktatás közé. A feltételek közül már több megvalósult, de ezek nem működnek rendszerszerűen. MIKSA LAJOS­­ A második esély iskolai Beszélgetés dr. Csorna Gyulával az iskolarendszerű felnőttoktatásról Köznevelés TUDÓSÍTÁS Hamburg után évember 24-én tartották meg Budapesten az MTA Pedagógiai Bizottsága Felnőttnevelési Albi­­zottságának vé­dnökségével 12 szervezet és intézmény által rendezett országos felnőttoktatási konferenciát. Előzménye­iről dr. Csorna Gyula levezető elnök a megnyitójában elmondta, hogy május 27-én ugyanitt­ a TIT Stúdióban­ volt az a konferencia, amelyet a hamburgi előkészületekről és a „hamburgi jelen­tésről” rendeztek a most is közreműkö­dő szervezetek és személyek. Az ENSZ szakosított szervezete, az UNESCO tavaly nyáron Hamburgban tartotta V. nemzetközi felnőttoktatási konferenciáját. A világ minden részéről - 160 országból - érkeztek küldöttek, mintegy 1500-2000 fő. Hazánkat is szép számú, 13 fős delegáció képvisel­te dr. Inkei Péter, az MKM helyettes ál­lamtitkárának vezetésével. A konferen­ciát Roman Herzog köztársasági elnök nyitotta meg. Egy szakértői csoport el­készítette a világkonferencia program­tervének magyarországi felhasználásá­ra szóló javaslatát, amit az új kulturális alapellátásról szóló törvénytervezet is figyelembe vesz. Az előadásokat köve­tően pódiumbeszélgetésre került sor a de­legáció tagjaival a hamburgi tézisekről, illetve szekcióülésekkel folytatódott a konferencia a magyar felnőttoktatás je­lenéről és jövőjéről. A konferencia résztvevői elfogadták a Magyar Felnőtt­oktatási Szövetség (MAFESZ) alapsza­bályát. A szövetségtől várják a hazai fel­nőttoktatásban részt vállaló magánsze­mélyek és jogi személyek összefogását, jobbá tételét. Az összefoglalást és a zár­szót dr. Marón Andor elnök tartotta. SZABÓ IMRE 4 . Vati Papp Ferenc halálára (1930-1997) Tiszavirág-életű az újságíró alkotói léte. Amíg ír, publikál, olvassák, ismerik - de ha el­hallgat, ha kiesik kezéből a toll, hamar elfelejtik. Ifjabb kollégáink talán nem is hallottak Vati Papp Ferencről, a Köznevelés egykori főszerkesztő-helyetteséről, akit az orvul rátá­madt súlyos betegség hosszú-hosszú évekig ágyba­n hallgatásra kényszerített, és akit a jóté­kony halál most megváltott szörnyű szenvedéseitől. Amíg köztünk dolgozott, írt, alkotott, egy ország pedagógustársadalma várta, olvasta ér­deklődéssel a riportjait, interjúit, publicisztikáit. Mindig pontosságra, hitelességre töreke­dett, és csak a színtiszta igazat írta. Gazdag, árnyalt, kifejező, veretes és megkapóan gyö­nyörű irálya pedig vetekedett a legjobb írókéval. S ez nem volt véletlen. Szinte vallásosan tisztelte az írókat és az irodalmat; a nagy magyar írókkal készített mélyáramlású beszélge­tései nemcsak a pedagógiai újságírásnak, hanem a magyar irodalomnak is fénylő, értékes gyöngyszemei maradnak. Mint ahogy ma is élők - és talán az újabb pedagógusnemzedé­kek által is olvasottak­­ azok a beleértő hitelességű író-életrajzai, amelyek a Balázs Mihállyal közösen szerkesztett írók, képek és a Forrásvidék című könyvsorozatban láttak napvilágot. Örök gyermeki ragaszkodással emlegette mindig a szűkebb pátriáját, Somogyországot­­ és a kis községet, Göllét, ahol született. S múlhatatlan fájdalommal hordozta magában a szeretett báty emlékét, aki elesett a világháborúban. Érzékeny lélek volt, sebezhető - de ko­nokul állhatatos a hiteiben. Ötvenhat szellemét soha nem tagadta meg; kiállt a forradalom igazsága mellett a legnehezebb években és helyzetekben is. Fájdalmasan hiányzik mindannyiunknak, vesztesége pótolhatatlan. Emlékét azzal ápol­hatjuk, ha időnként olvasgatjuk a régi írásait. Bennük egy tiszta ember él tovább: Vati Papp Ferenc.

Next