Köznevelés, 2005 (61. évfolyam, 1-41. szám)

2005-01-07 / 1. szám

61. évfolyam 1. szám 2005. január 7. Komisz kölykök? Beszélgetés Székely György pszichológiai-pedagógiai szakíróval Figyelemzavar, tanulási zavar. Sok gyerek nem tud megtanulni írni, olvasni, számolni. Felismerik ezeket a problémákat időben? Tudják kezelni? A té­máról rendezett konferenciát a Sulinova Közoktatás-fejlesztési és Pedagó­gus-továbbképzési Kht. november végén. Az egyik előadó Székely György pszichológiai-pedagógiai szakíró volt, vele készült az alábbi interjú. - Valóban egyre több a magatartászavar­ral küzdő gyerek? - Igen, egyre több a problémás gyerek. Azokra gondolok, akik nehezen kezelhetők, de tehetségesek. A tünetekre szülők, peda­gógusok, gyógypedagógusok világszerte pa­naszkodnak. Csodálkoznak, mérgelődnek, nem tudnak a jelenséggel megbirkózni. A problémák nagyon sokfélék: a hiperaktivi­­tástól, a diszlexián át az autisztikus viselke­désig tart a lista. Közös bennük, hogy ezek­nél a gyerekeknél az autopercepció, vagyis az a képességük, hogy tudatosan élik át saját testüket, nagyon gyenge. Azt nem mondha­tom, hogy eltér a normálistól, mert a mai pszichológia tagadja, hogy van „normális”, minden gyereket úgy kell elfogadni, ahogy van. Jellemző, hogy harmadik személyben beszélnek magukról, úgy, ahogy az indiánok May Károly könyveiben, például „Winnetou a barátod" - mondja Winnetou. De ezeknél a gyerekeknél nemcsak az autopercepció gyenge, hanem túl erős az azonosulás is. Ahogy mi a színházban azonosulunk a cse­lekménnyel, és a dráma végén könnyezünk. Ez akkor nem a mi hétköznapi tudatunk, mert annak semmi oka nincs meghatódni, hisz pontosan tudjuk, hogy ez fikció. A problémás gyerekeknél ez az azonosulás uralkodó tapasztalási forma. - Felismerik-e ezt a szülők vagy a peda­gógusok? - Ezek a gyerekek nagyon nehezen illesz­kednek be a felnőttvilágba, de a jelenségek elég hamar kiderülnek, és fontos lenne, hogy ne komisz kölyköknek tartsák, hanem megértsék őket. Nem gyógyítani kell, hanem megérteni őket, és hagyni, hogy a saját útju­kat járják. Általában nyitottabbak, mint amit a felnőttvilág megszokott a gyerekektől. Bi­zonyos területeken nagyon jól teljesítenek, ezt kell felfedezni bennük. Felolvasok egy névsort. Ezek az emberek is valamilyen ma­gatartászavarral küzdöttek: Leonardo da Vin­ci, Einstein, Flaubert, Walt Disney, Yeats, Andersen, Bell, Edison, Churchill. Ez azt is jelenti, hogy a zsenik nem mindig jó tanulók. - Hogyan viselkednek ezek a gyerekek az iskolában? - Az ilyen gyerek már az óvodában és ké­sőbb az iskolában is nagy problémát jelent. Mindegyiküket figyelemzavar jellemzi, nem tudnak a tanító nénire koncentrálni. Az ő fi­gyelmük mindenre kiterjed, de csak arra fi­gyelnek, ami érdekli őket. Például ha leesik egy ceruza, vagy elrepül az ablak előtt egy madár, a figyelmük már ott van, „pillangó­gyerekeknek” nevezem őket, akiknek a fi­gyelme egyik dologról a másikra száll. Má­sodlagos hatások miatt rossz tanulók lesz­nek. Rendetlenek, és gyakran megszidják őket. Mivel nincsenek úgy otthon a testér­zésben, ahogy a gyerekeknél megszoktuk, nem fejlődik ki bennük a szokásos egoiz­mus, hanem másodlagosan zárkózottság vagy agresszivitás lép föl, így védekeznek a sok frusztráció ellen. - Mit tehet a tanár? - Elmesélek egy német kísérletet: két ta­nárt küldtek be egy osztályba. Az egyiknek nagyon dicsérték a csoportot, a másiknak csak rosszat mondtak róluk. A gyerekeken mérni lehetett a szorongást akkor, amikor negatív elfogultsággal lépett be a tanár, pe­dig még meg sem szólalt. Tehát nagyon fon­tos, hogy elfogadják őket a tanárok. Ezeknél a gyerekeknél erősíteni kell a testérzést, masszírozni, mozgatni kell őket. Reagáltat­­ni kell finom érintésre. Például, ha becsuk­ják a szemüket, érintsük meg őket egy ma­­dártollal, amire jelezniük kell. Játsszunk ve­lük célzójátékokat, például dartot, vagy lője­nek íjjal. Mert ezt csak úgy lehet jól csinálni, ha megfelelően érzik a testüket. És fel kell fedezni a bennük lévő tehetséget. A defici­teket mindig az erős oldalról lehet kiegyen­líteni. - Mondana gyakorlati példákat? - A diszlexiások képérzéke jó, a kódex­írás megismertetése közelebb viheti őket az olvasáshoz és az íráshoz. Ha valakinek a ze­nei területhez van érzéke, a zene számtani arányai mentén lehet őt más területekre be­vezetni. Az autisztikus gyerekek pedig jól rajzolnak, ez segítheti őket a különböző kompetenciák elsajátításában. És ami nélkül nem lehet jó eredményt elérni, az a felnőtt, a pedagógus érző figyelme, amivel a gyerek individualitását meg tudja érteni. VARGA STELLA Kiadványsorozat a kétszintű érettségiről A hagyományos érettségi rendszer kétszintűvé válásával a korábban megjelent felké­szítő kiadványok aktualitásukat vesztették. A napokban­­ a Felvételi Információs Szol­gálat (FISZ) gondozásában­­ megjelent kétszintű érettségi szakkiadvány-sorozat a kí­nálatban kialakult űrt pótolja. A középiskolai tankönyvszerzők szakmai együttműkö­désének köszönhetően annyi kétszintű próbaérettségi feladatsor született, hogy nyolc tantárgyból negyven évre előre biztosítaná az érettségiket, emelt- és középszin­ten. Ez mintegy ötezer érettségi feladatot jelent összességében. A módszertani gyűj­temények magyar nyelv és irodalomból, történelemből, matematikából, angol és né­met nyelvből, fizikából, biológiából és közgazdaságtanból ismertetik a típusfeladato­kat, és bemutatják azok megoldási menetét, míg a próbaérettségi könyvek lehetővé teszik, hogy komplett érettségi feladatsorokat töltsünk ki emelt- és középszinten. A szakkönyveket középiskolai tankönyvszerzők írták. Az érettségi kiadványok a továbbtanuláshoz elengedhetetlen 2005-ös felvételi tájékoztatókkal egy időben jelen­nek meg a boltokban. Decemberben szintén a könyvesboltok kínálatát gazdagítja az ingyenesen megjelenő Egyenes út az egyetemre című oktatási hírújság, mely a felső­­oktatási jelentkezési lapok kitöltéséhez nyújt majd segítséget. A kiadványsorozatról és az oktatási lapról a www.fisz.hu oldalon és a Felvételi Információs Szolgálat elér­hetőségein kapható további információ. 3

Next