Köznevelés, 2006 (62. évfolyam, 1-41. szám)

2006-01-06 / 1. szám

TUDÓSÍTÁS 62. évfolyam 1. szám 2006. január 6. Tanácskozás az együttnevelésről Együttnevelés tegnap, ma, holnap címmel rendezett tanácskozást az Okta­tási Minisztérium és a SuliNova Köz­hasznú Társaság. Megnyitó beszédében Sípos János közoktatási helyettes állam­titkár személyes élményeket felidézve világított rá a fogyatékkal születettek és élők társadalmi elfogadásának problé­máira. Bízik abban, hogy a Nemzeti Fej­lesztési Terv keretében eddig végzett és a soron következő, az együttnevelést segítő munka hatására eljön az idő, ami­kor fogyatékos embertársainkat már nem csak a jótékonykodás tárgyának te­kintjük. Hogy ez az idő mielőbb eljöj­jön, az együttnevelés megvalósuljon, szemléletváltozásra, akaratra, hozzáér­tésre és pénzre van szükség. Az államtit­kár hangsúlyozta, hogy az első Nemzeti Fejlesztési Terv is jelentős forrást bizto­sított erre a célra, és a második pedig ennél is többet fog. Az uniós országok együtt- és külön­­nevelési rendszeréről tájékoztatta a résztvevőket Hámoriné Váczy Zsu­zsanna, az Oktatási Minisztérium osz­tályvezetője. Elmondta, hogy akár euró­pai trendnek is tekinthető a befogadás, az integrált nevelés. Annak ellenére, hogy viszonylag sok speciális iskola mű­ködik, és országonként eltérő a befoga­dó, illetve speciális iskolák aránya. Ugyancsak jellemző a speciális iskolák szakmai szolgáltatóvá válása, általuk a befogadó iskolák szakmai segítése. Az idevágó felmérések egyébként egyértel­műen bizonyítják a befogadó szemlélet terjedését az európai országokban. Per­sze, ahol erős hagyománya van a külön­­nevelésnek - ahogyan nálunk is -, ott nehezebb a befogadó szemlélet térnye­rése. Az osztályvezető hangsúlyozta, hogy ezekben az országokban gyakran az alaptörvények módosításával, a fi­nanszírozás megváltoztatásával segítik elő a befogadást. Kiemelte az előadó a szülői döntés fontosságát, ám hozzátette, hogy egyre több szülő választja a befogadó iskolát a speciális helyett. Hogy mi lesz a speciá­lis iskolák sorsa? Az európai országok statisztikái arra mutatnak, hogy leg­többjük átalakul szakmai szolgáltatóvá, illetve kutató, tananyagfejlesztő, to­vábbképző hellyé, központtá. Tapaszta­latok szerint a befogadó iskolák egyéni fejlesztési terveket is készítenek a gye­rekeknek, de ezeknek a terveknek a színvonala jelentősen különbözik egy­mástól. Az viszont egységesen elmond­ható az európai országokról, hogy az or­vosi-pszichológiai paradigmától távolo­dóban vannak, az oktatási-nevelési in­teraktív paradigma felé közelednek a gyerekek állapotának megítélésében, fejlesztési lehetőségeinek kihasználásá­ban. Szólt az előadó a kihívásokról, pon­tosabban a megoldásra váró problémák­ról is. Például arról, hogy a szülők mind több és használhatóbb tudást várnak a befogadó iskolától, ám az integrált gye­rekekkel nem könnyű feladat az oktatás színvonalának emelése. Főként nem rö­vid távon. Megoldásként a minőségbiz­tosítás erősítése, a mérés-értékelés javí­tása kínálkozik. A tanácskozás további részében Rapcsáné Németi Júlia, a SuliNova Kht. programvezetője az együttnevelés NFT 1-ben elért eredményeit ismertet­te. Singer Péter, az Országos Közoktatá­si Intézet munkatársa a sajátos nevelési igényű tanulók iskolai lemorzsolódását vizsgáló kutatásról számolt be, Kőpata­­kiné Mészáros Mária, az Országos Közoktatási Intézet tudományos mun­katársa pedig prevenciós programokat és szolgáltatásokat mutatott be. A ta­nácskozás vitával zárult. N. G. Egységes oktatási azonosító Az egységes oktatási azonosító, a diák­­igazolvány és az elektronikus adminiszt­rációs rendszerek címmel tartott sajtótá­jékoztatót Magyar Bálint oktatási mi­niszter. Beszélt az oktatási rendszer in­formációs igényéről, ugyanis csak a nap­rakész adminisztráció által tervezhető, finanszírozható átláthatóan a rendszer. Nem kevésről: évi 300 milliárdról van szó. A miniszter szerint az adóazonosító­hoz és a tajkártyához hasonlítható okta­tási azonosítóval jobban nyomon követ­hető az élethosszig tartó tanulási, képzé­si folyamat, a nemzeti méretű kutatás, a megszerzett képzettségek tanúsítása, a mérési-értékelési rendszerek összehan­golása, továbbá az oktatás szereplőinek támogatása alkotmányos jogaik gyakorlá­sában, és „költséghatékonyabb” lesz az oktatási rendszer. Ehhez, illetve a peda­gógusok, diákok, hallgatók, oktatók, fenntartók ügyeinek gyors intézéséhez az eszközrendszert az informatikai infra­struktúra és szolgáltatás adja. Ez pedig akkor jó, ha teljes körű az ügyfélnyitván­­tartás, biztonságos és hiteles az ügyfél azonosítása. Például a diákigazolvány. Szólt arról is a miniszter, hogy mi a baj a mostani adminisztrációval, miért van szükség változtatásra. Nos azért, mert a jelenlegi rendszer túlságosan vegyes, utó­lag ellenőrzött, nem ad módot összeha­sonlításra, elemzésre, többszörös az adat-, illetve feldolgozási költség. Ismeretes, hogy a közoktatásból évente egyszer, ok­tóberben érkezik adat, amelyet hitelesít­ve a következő év májusában kap vissza az Oktatási Minisztérium. Az adatok keze­lése emberi munkával hosszan tart, sok hibára ad lehetőséget. A miniszter úgy látja, hogy megoldást az egységes oktatá­si azonosító jelent, mely megszünteti a felesleges ismétléseket az adatgyűjtés­­ben-kezelésben, alkalmas egyértelmű azonosításra, csökkenti a költségeket, és átláthatóvá teszi a jogosultságok igénybe­vételét. Megemlítette, hogy noha másfél évtizede napirenden van az egységes ágazati azonosító rendszer bevezetése, mégis 2005 szeptemberétől valósul meg először. Az azonosító számot mindenki megkapja, amikor belép az oktatási rendszerbe, tanulmányai végéig megtart­ja. A közoktatásban tanulók már meg­kapták a számot, a főiskolai, egyetemi hallgatók a felsőoktatási törvény elfoga­dása után jutnak hozzá. Az értesítő jelen­leg egy papír alapú igazoló lap, de szep­tembertől az azonosító rajta lesz az új diákigazolványokon. N. G. 4

Next