Köznevelés, 2007 (63. évfolyam, 1-41. szám)

2007-01-05 / 1. szám

63. évfolyam 1. szám 2007. január 5. bén módosul, egyszerűsödik az időkeret elszámolása. Továbbá, hogy a kormány a 12 évfolyamos iskolamodell megvalósítá­sát ösztönzi, iskolabuszokat állíttat be, to­vábbi utazó tanárok alkalmazását szorgal­mazza, s hogy a jövőben összhangot te­remtenek a helyi és az országos mérések között. Változatlanul támogatják a kistér­ségi együttműködéseket, a képzés költsé­geihez igazodó intézményi (csoport-) fi­nanszírozást. Ahogyan eddig, ezúttal is pódiumbeszél­getéssel zárult a konferencia, melyet Mayer József, az Országos Közoktatási In­tézet Iskolafejlesztési és Integrációs Köz­pontjának igazgatója vezetett, a résztve­vők pedig a következők voltak: Kovács István Vilmos, a Nemzeti Fejlesztési Hiva­tal elnökhelyettese, Loránd Ferenc, az Or­szágos Köznevelési Tanács elnöke, Rúzsa Ágota, az Ariadne Gaia AI-SOL Intézet igazgatója, Sváb Péter, a Szervezési és Ve­zetési Tudományos Társaság elnöke és Tóth László igazgató, Bicsérd, Boda, Zók Önkormányzatainak Általános Iskolája. Kovács István Vilmos szerint nem előz­mény nélküliek a tanuló szervezetek, hi­szen ha nem is tudatosan alakították ki a görögök, Szókratész lényegében ennek vetette meg az alapját: érvelésre, vitákra épülő tanítás, lazán szervezett keretek kö­zött. Úgy látja, a mai iskolák nem tanuló szervezetekben való együttműködésre ké­szítik fel a fiatalokat, és külső mérések hí­ján nem követhető nyomon az iskolák tel­jesítménye. Óva inti az iskolákat, hogy ne az üzemi tanuló szervezetek módszereit másolják gépiesen, és ne a véletlenre bíz­zák a tanuló iskolai szervezet kialakulását. Legyen az iskolának tudásmenedzsment­je, amely a külső tudás szervezett beépíté­sén munkálkodik. Fontosnak tartja azt is, hogy az iskola mint szervezet erő- és tu­dásforrásnak tekintse a gyereket, a tanu­lót. Az ő ismeretei is gazdagíthatják a kol­lektív tudást. Egy megjegyzésre válaszolva­­ valódi ta­nuló szervezet volt-e a Kertész utcai isko­la? - Loránd Ferenc kifejtette, hogy ez a fogalom akkor így még fel sem merült. Ná­luk nem a személy tanult a szervezetben, hanem a szervezetet tették alkalmassá a fiataloknak a tanulásra. különböző szabá­lyokkal. Az se jutott eszébe, hogy az alko­tás öröme sarkallja őket, egyszerűen meg kellett oldani a naponta adódó problémá­kat, és közben, efféle kényszerek hatására tökéletesítette magát a szervezet a Kertész utcában. Kifejtette azt is, miért vannak ké­telyei, hogy két iskolát tökéletesen össze lehet hasonlítani, ugyanis nem mindegy, hol van az intézmény, kik a tanulói stb. Az­zal sem ért egyet, hogy miképpen az ipar­ban egy gyártmányt, az iskolában termék­nek tekintsék a gyereket. Azt viszont elis­meri, hogy a leendő tanárokat fel lehetne készíteni a tanuló szervezetté válás kialakí­tására, csak nem a képzés mai keretei kö­zött, és olyan előadókkal, akik a beszélge­tésre, a vitára, a konkrét problémák konk­rét megoldásának keresésére teszik a hangsúlyt. Persze az így felkészített taná­rokkal se könnyű tanuló szervezetet alkot­ni, hiszen az iskolának van felettese, fenn­tartója. Rúzsa Ágota kiemelte, hogy a civilizá­ció szorította háttérbe a szókratészi tanuló szervezetet, melyet most újra kell építeni. Fejlettebb formában, strukturált iskola­­rendszerben. A kiépítés mozgatórugója a kreativitás, az alkotás öröme lehet. Nehéz feladat, mert ma sokkal könnyebb kft.-t alapítani, működtetni, mint iskolát. Vi­szont egy iskolát nehezebb csődbe vinni, mert kívülről beszabályozottabb. A tanuló szervezethez eszmény is kell. Kollektív eszmény, melyet mindenki a magáénak te­­ Az idevágó szabályozásnak sok ele­me támogatja az oktatási intézmények ta­nuló szervezetté válását. Például, hogy az intézmények önálló pedagógiai program alapján dolgoznak, mindegyik működtet minőségügyi rendszert is. Ez azt jelenti, hogy ismerniük kell, szűkebb társadalmi környezetük mit vár az iskolától, és meg kell kérdezniük közvetlen partnereiket - a pedagógusokat, a diákokat - az intézmény szakmai programjáról. Az óvodának, az is­kolának nyitottnak kell lennie a világra, az kint, és amely egymás értéséből, megérté­séből fakad. Demokráciákban régi gond, hogyan ér­hető el, hogy a szervezet munkatársai azo­nos célért dolgozzanak, egy irányba húz­zák a szekeret - szögezte le Sváb Péter. Pedig ezen múlik a versenyképesség, melynek hajtóereje a tanulás és a kutatás. Csak e kettőre támaszkodva lehet megelőzni a versenytársakat a piacon. A versenyképesség megtartása az iskolában is a tanuláson múlik. Ami a csődöt illeti, szerinte más országokban van példa isko­lai csődre, nálunk nincs, ugyanakkor a nehézségek, a kritikus helyzetek növelik a szervezet tanulási kedvét, és ebben irányt a vezetők mutathatnak, a teljesít­ményt értékelő megbeszélések pedig se­gíthetik az egyéni és a szervezeti célok összehangolását. Tóth László szerint se mai találmány a ta­nuló szervezet, és nincs olyan intézmény, ahol ennek minden feltétele együtt van, no­ha egy elméletileg felkészült, motivált veze­tő mást, mint tanuló szervezetet nem is tud működtetni. Kétségtelen, hogy az „eladhatóság”, az iskola piaci megjeleníté­se fontos feladat. Ahogyan az is, hogy a he­ti negyven órából legalább kettőt önkép­zésre, továbbképzésre fordítsanak a kollé­gák. Van rá lehetőség, ha az adatnyilvántar­tást a belső számítógépes hálózaton veze­tik, és ha erre minden kolléga képes, onnan jövő jelzésekhez kell igazítania te­vékenységét. Ehhez megvannak a szüksé­ges jogszabályok. - Csakhogy azt hallottuk az egyik előadótól, hogy az iskola csupán gyerek­­megőrző hely. Igaz lenne? - Noha kétségtelenül „megőrzi” a ta­nulókat reggeltől délutánig, ám ennél azért többet is tesz az iskola. Függően at­tól, mennyire él a jogszabályok adta lehe­tőségekkel. Valóban nyitott, esetleg csak úgy tesz, mintha az lenne. Kulcsszerepben a vezetők A tanuló szervezetté válás számos feltételének egyike a jogszabá­lyi háttér vagy környezet. Pontosabban ennek támogató jellege. Hogy a szabályozás hogyan segíti elő a tanuló szervezetek kiépü­lését? Erre a kérdésre Palotás Zoltántól, a Qualy-Co Oktatási Ta­nácsadó cég szakmai igazgatójától kértünk választ, ugyanis ő ve­zette az e témával foglalkozó szekciót.

Next