Köznevelés, 2011 (67. évfolyam, 1-39. szám)

2011-01-07 / 1-2. szám

Álom és valóság az általános iskolában A pályaválasztásról, továbbtanulásról való gondolkodást nem lehet elég korán kezdeni, hiszen ez a korai döntés a gyerek jövőjét határozza meg. Az általános iskoláknak ezért kiemelt feladata a megfelelő tájékoztatás, valamint az, hogy a tanárok a diákok képességeit, továbbtanulási esélye­it reálisan lássák, véleményüket pedig megosszák a szülőkkel. Igaz, a szü­lők gyakran valótlan képet alkotnak a gyermekükről, és bizony nem jó irányba terelik őket - tudtam meg többek között Kuba Gábortól, a bu­dapesti, XVIII. kerületi Eötvös Loránd Általános Iskola igazgatójától és Percné Baksa Gabriella felső tagozatért felelős igazgatóhelyettestől. Az interjút azért éppen e két intézmény vezetőivel készítettük, mert itt ki­emelt figyelmet szentelnek ennek a kérdéskörnek. Az Eötvös Loránd Általános Iskolában helytörténészek gondos kutatásai nyomán érdekes kiállítást láthatunk az aulában. Ar­chív fotókon végigkövethetjük, hogyan nőt­tek ki a panelházak a földből, hogyan épí­tették fel a tizennyolcadik kerület nagy gyá­rait, közintézményeit. A Lakatos út környé­kén a négy emeletes és beton toronyházak között mindenhol fák, parkok, játszóterek találhatók. A szellős elrendezésnek köszön­hetően a városrész a múlt rendszer egyik kellemes, lakható lakótelepének számított, még a vaskos lábú szocreál szoborasszo­nyok sem tudták elrontani a környék han­gulatát. Amilyen biztos lábakon álltak ezek a derék munkásnők, ugyanolyan kiszámítha­tó és tervezhető volt akkoriban a jövő. Az itt élők pontosan tudták, milyen szakmát érde­mes választaniuk, hiszen úgy tűnt: a közeli gyárak, üzemek örökké működni fognak. A szocialista nagyipar leépülése óta azonban jelentősen megváltozott a helyzet. A gyárak bezártak, a környék elöregedett, megkez­dődött az elszlamosodási folyamat, szülők és gyerekek pedig egyaránt bizonytalanok a jövőt illetően. Mindez érzékelhető abban is, ahogy a továbbtanulásról, pályaválasztás­ról gondolkodnak. A jelen helyzetben azon­ban rendkívül fontos a gyerekek képessé­geiről való reális kép kialakítása, a lehetősé­gek helyes felmérése és a megfelelő iskola, szakma kiválasztása. Percné Baksa Gabriel­lát és Kuba Gábort először arról kérdeztük, milyen eszközök állnak a rendelkezésükre a gyerekek, szülők tájékoztatására. Percné Baksa Gabriella: A pályaválasz­tásról, továbbtanulásról már igen korán, ötödikben, hatodikban tájékoztatjuk a gyerekeket, az osztályfőnököknek ez egyéb­ként kötelező feladatuk is. Hetedikben, nyolcadikban pedig szinte minden órán előkerül ez a téma, és a szünetekben is erről beszélgetnek a tanárok a diákokkal. Azért is fontos ilyen korán kezdeni a tájékoztatást, mert a továbbtanuláson múlik a gyerek to­vábbi élete, jövője, ez határozza meg a mun­káját, karrierjét. A nyolcadik év elejére tehát már min­denkinek tisztában kell lennie azzal, hogy milyen irányban kíván továbbtanulni, me­lyik iskolát, iskolákat választja. A legtöbb középiskola indít felvételi előkészítőket (igaz, mi magunk is tartunk ilyen tanfolya­mokat), ezekre pedig már év elejétől lehet járni, nem lehet tehát a döntést az utolsó pillanatra hagyni. Ennek érdekében az Eötvös Loránd Ál­talános Iskolában az előírtnál is gyakrab­ban adnak lehetőséget a szülőnek a szak­tanárral való konzultációra, a tanárok nem­csak a kijelölt fogadóórákon, hanem a lyu­kasóráikban is szívesen beszélgetnek el a gyerekekről. Mindenkinek a rendelkezésére állnak a helyi pályaválasztási tanácsadók, és ezekben az intézményekben valóban hasz­nos tanácsokat kapnak a szülők, gyerekek, ám kétségtelen, hogy az osztályfőnök nem­csak néhány alkalommal találkozik a gye­rekkel, hanem már hét-nyolc éve ismeri, mindenképpen érdemes tehát kikérni az ő véleményét. A gyerekeket rendszeresen, szervezett keretek között visszük pályaválasztási börzékre, nem csak szólunk nekik az ese­ményről. Bármikor elengedjük őket a kö­zépiskolák által szervezett nyílt napokra és a sulibörzékre is. Külön tartunk egy nagy, általános, a pályaválasztásról szóló szülői értekezletet, erre eljönnek a középiskolák képviselői is, bemutatják az intézményü­ket, természetesen mi is tartunk előadáso­kat, a kivetítőn minden fontos adatot, ha­táridőt megjelenítünk, hiszen itt bizony ko­moly feladatok vannak, a szülőkkel együtt végig kell csinálni ezt a folyamatot. Minden kiadványt közreadunk, elküldjük a szülők­nek, összességében igyekszünk mindent megtenni azért, hogy képben legyenek a továbbtanulást illetően.­­ Mi a helyzet a szülőkkel? Mennyire látják reálisan a gyermekeik képességeit, továbbtanu­lási esélyeit? Kuba Gábor: A tanulók döntő többsége, 79 százaléka gimnáziumba és szakközépis­kolába jelentkezik. Ez az arány nemcsak a tavalyi évet, hanem több évre visszamenő­leg az elmúlt időszakot jellemzi. A szülők azt látják, hogy a fizikai munka nem kur­rens, és nincs is jól megfizetve. Ez jó jel, vi­szont probléma, hogy sokszor nem ismerik 67. évfolyam ^ 1-2. szám ^ 2011. január 7. Nyílt nap A december 6-tól 10-ig tartott fővárosi pedagógiai napok keretében nyílt nap volt a Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézetben, aho­va osztályfőnökök, pályaválasztási felelősök jöttek el az iskolákból. Délelőtt Kovács Zsuzsanna osztályvezető a pályaválasztók körében kedvelt szakokról, szakmákról beszélt, Csemainé Centeri Ildikó pedagógiai asszisztens a bejelentkezés módját is­mertette, Gebauer Ferenc pszichológus pedig a pszichológiai vizsgálatok menetét, illetve azt a moduláris elrendezésű, egyéni ütemezésű, ingyenes internetes prog­ramot, melyet az osztályfőnökök pályaválasztási munkájának segítségére fejlesztet­tek ki, és amelyhez az interneten bárki hozzáférhet. Szó volt még a délelőtt folya­mán a hátrányos helyzetű gyerekek pályaválasztási lehetőségeiről Udvarka Tiborné tanácsadó eladásában, Stevnyik László tanácsadó a tanácsadás formáiról, Málnási Gábor pályaválasztási tanácsadó pedig az érettségiben és a felsőoktatási felvételi­ben várhatóan bekövetkező változásoknak a pályaválasztást nehezítő körülményei­ről tartott előadást. A nyílt nap résztvevői délután közvetlenül is betekinthettek az intézet tanácsadással foglalkozó részlegeinek munkájába. N. G. Köznevelés u PÁLYAVÁLASZTÁS

Next