Külföldi Szemle, 1962 (1-11. szám)

1962-01-01 / 1. szám

2 Eumolpusnak, a főpapnak­, ezt Andre Turp adta elő. A "melo­dráma" szó ebben az esetben nem szenzációhajhászás, hanem olyan zenei kompozíciót jelöl, amely Mozart meghatározása szerint: "hangszerelt recitativo, amelyben a színész nem énekel, hanem beszél". A Hadesben Ashton koreográfiájának talán legmegin­­dítóbb része az a jelenet, amikor Perzephonét felkérik,­hogy az árnyak királynője legyen, de ő anyja után­ vágyódik, visszauta­sítja­ az értékes ajándékokat és nem hajlandó a Léthe vizéből inni. Hiba volt azonban sa, hogy Perzephoné vágyakozásának jel­zésére a színpad egyik emelt részén anyja, Déméter is megjele­nik. Ez csak megzavarta, az amúgy rendkívül finom képek hangula­ti egységét. Demofoón, Perzephoné földi férje kitünően ábrá­zolja táncában Gide elképzelését az életerős ifjú istenről, aki később mint Triptolenosz, megtanítja az emberiséget a földműve­lésre. Merkur mozgása erőteljes, de csalódást okozott az, hogy a térben gátat nem ismerő mozgásának szimbolizálására a kore­ográfus olyan lépéseket választott, amelyek megtagadják a kla­s­­­szikus technikát. A szerzemény első előadásán­­ a­ párizsi Operában 1934-ben, Kurt Jooss koreográfiájával­ a kórus is a­ színpadon volt, a­ cselekmény pedig alig állt többől, mint a nimfák, ár­nyak, Pluto szolgái és más ködös teremtmények felvonulásából. Gide verziója meglehetősen híven követi Persephone mondáját, de egy fontos vonásban eltér tőle­ őnála. Ferrephoné önként kö­veti Plútót az alvilágba. Gide azt mondja, hogy ezt az elgondo­lást a homéroszi himnuszból merítette, amely eltér a­ közismer­tebb forrásoktól. Homérosznál található az az epizód, amelyben a nárcisz az alvilág szimbólumaként szerepel. Perzephoné nem törődik a figyelmeztetéssel és leszedi a világot, mire Plútó felbukkan. Szépen koreografált jelenet után - amely joggal mondható erotikus hatásúnak, de nem süllyed obscenitásba - mindketten leszállnak az alvilágba. '■ 15/62

Next