Külkereskedelem, 1966 (10.évfolyam, 1-12. szám)
1966 / 1. szám - NAPIRENDEN
пак és a jövőre szóló, az anyagi érdekeltség fokozódásának jegyében megvalósuló elhatározásoknál az új külkereskedelmi árak orientáló szerepe máris érvényesüljön. Az új árak lépcsőzetesen kerülnek bevezetésre (1966. január 1-gyel általában a régi és új szerződéses árak közti különbség felével korrigálják az árat, míg a végleges új ár, egyes kivételektől eltekintve, 1967. január 1-gyel lép életbe). A fogyasztási cikkek (könnyűipari, tartós fogyasztási cikkek, kiszerelt élelmiszeripari termékek) exportja jelentős helyet foglal el Magyarország külkereskedelmében. Az 1966. évi terv előirányzata szerint ezen termékek exportjának tovább kell növekednie. Az export növelésére a már ismert és gyakorlatban alkalmazott lehetőségeken kívül további lehetőségek is vannak, ha a kialakítandó módszerek nem is könynyen, máról holnapra valósíthatók meg. E szektorban az elmúlt években a magyar ipar számottevő eredményeket ért el, igen sok termékünk (kötöttáru, bőrkesztyű, cipő, harisnya, stb.) ma már olyan minőségű, hogy a konkurrenciaképességünket biztosítani tudjuk olyan piacokon is, ahol komoly hazai és külföldi versenytársakkal kell felvennünk a versenyt. Az áru minőségében bekövetkezett változásokat azonban пет követi elég gyors változás az eladási módszereikben. Ennek különböző okai vannak. Az elmúlt években uralkodó mennyiségi szemlélet rányomta bélyegét külkereskedelmi tevékenységünkre is. Emiatt és a hidegháborús légkör következtében nem mindig a legfelkészültebb külföldi eladási szervezet állt vállalataink rendel-Az árkorrekciók eddigi tapasztalatai alapján is megállapítható, hogy a KGST-n belüli külkereskedelem előnyei, a szocialista országok termelési- és árustruktúrájának kedvező realizálása a külkereskedelemben, az előnyös cserearányok, a stabil árukapcsolatokat biztosító hosszúlejáratú megállapodások stb., a jövőben is változatlanul érvényben maradnak a magyar külkereskedelem számára is kerésére. Olyan partnerek voltak ezek, akiknek fő eladási érvük az olcsóbb ár volt. Ilyen alapon vállalták nagyobb mennyiségű áru eladását is. A Magyarország és a nyugat-európai országok között érvényben levő kontingens-rendszer is bizonyos mértékig abba az irányba tereli a kereskedelmi partnereket, hogy a kontingensekben meghatározott mennyiségeken igyekezzenek túladni. Kapcsolataink egy része az elmondottak következtéiben nem is fáradozik azon, hogy megkeresse az értékesebb vevőkört, hogy ismertesse a magyar megbízókkal a piaci helyzetben bekövetkezett változásokat, a vevőknek az áru értékét emelő kisebb-nagyobb módosítások (szín, választék, stb.) iránti igényét. Ilyen piaci munka folytán jutnak el egyes termékeink a nyugat-európai városok „keleti negyedeibe", holott minőségük révén sokkal előkelőbb helyet érdemelnének. A külkereskedelmi vállalalatok sokat tettek már a helyzet javítására, de a megszokásokon nehéz változtatni. A magyar törekvésekkel párhuzamosan a külföldi piacok objektív feltételei is változóban vannak. Új eladási módszerek alakultakki a fogyasztási cikk kereskedelemiben, amelyek fő jellemzője, hogy a régi értelemben vett kiskereskedők fokozatosan eltűnnek, helyettük egyre nagyobb szerephez jutnak az áruházak, a különböző üzletház-láncolatok, stb. Egyik legújabb és igen dinamikusan fejlődőforma, ha részesedésük ma még nem is túl nagy, a Mail Order House (az NSZK-ban: Versandhaus) rendszere. E módszer szerint a fogyasztó a kiküldött katalógus alapján választja ki a szükséges árut és azt 48 órán belül a kívánt minőségben, kifogástalanul csomagolva, hitelre megkapja. Ez a rendszer bizonyos mértékig elmossa, elhomályosítja az egyes cikkek árát s a fogyasztó szívesen vállalja a megfelelő minőségű áru, a kényelem ellenében a magasabb árat is. A Mail Order House igyekszik kiikapcsolni a közvetítőket, kis választékból nagy mennyiségeket rendel. Természetesen az ilyen típusú üzletházak szerepének, jelentőségének növekedése ellenére sem lehet lebecsülni a régi típusú áruházak, üzletház-láncolatok jelentőségét sem. A felesleges és nem megfelelő közvetítők kikapcsolását mindegyik forma lehetővé teszi.Emellett az áruházak is fontosak abból a szempontból, hogy propaganda-lehetőséget teremtenek új áruink számára. Az egyes áruházakban rendezett Magyar Heteknek is ez volt az egyik hatása. Vállalataink részéről egy idő óta már megindult a kezdeményezés, hogy a régi kapcsolatok helyett fokozottabban fordulnak az áruházak és a hasonló típusú eladási szervezetek felé. Ezek előnye nem vitatható: a legjobb vásárló rétegeket szerezhetik meg áruink számára egy adott országban, az áru jobb kezekbe kerül, magasabb ár biztosítható. Természetes viszont az is, hogy ez a forma fokozott követelményeket támaszt a szállítási határidőkkel, áruink minőségével szemben, biztosítani kell a raktárról való szállítást. Érdemes azonban a megkezdett úton továbbhaladni és mind a termelés, minind a külkereskedelem oldaláról megteremtem fogyasztási cikk exportunk növeléséhez, a jobb ármunkához szükséges feltételeket. Új piaci módszereket a fogyasztási cikkek exportjában!