Kurír - reggeli kiadás, 1995. június (6. évfolyam, 148-176. szám)

1995-06-01 / 148. szám

1995. június 1. É­l az üzem iskolabútort az iskolabútorgyárból. A szlogen kitalálója az a Berényi János, aki az Első Magyar Építési és Befektetési Rt. el­nökeként nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy talpraállítja a több mint két éve tetszhalott hazai iskolabútor- és sportszer­­gyártást. Beszélgetésünk kezdetén persze azonnal tisztázta, nem véletlen a tipikusan szocreál jellegű reklámszlogen. - ,"Az iskolabútor-gyártást az „átkosban” irreálisan felfuttat­ták. Államilag támogatott iparág volt, indokolatlanul nagy ka­pacitással. Természetes hát, hogy ennek a gazdasági értelem­ben vett állatorvosi lónak a rendszerváltás a halálát jelentette. Most, hogy megpróbálják nyereségessé tenni ezt a hajdani monstrumot, a régi időket idéző reklámszlogennel kicsit pro­vokálni is kívánjuk a leendő vásárlóinkat.­­ Van-e okuk az optimizmusra? Hiszen köztudott, hogy az isko­lák nincsenek valami fényes helyzetben.­­ Valóban, a kilátásaink látszólag nem valami fényesek, vi­szont az utóbbi két évben az iskolabútor-ipar fehér folt volt a hazai piacon. A kisvállalkozások és az importszállítások ezt az űrt csak csekély mértékben voltak képesek kitölteni. Mi azzal, hogy létrehozzuk saját kereskedelmi láncunkat is, gyakorlatilag gyári áron, minimális haszonnal értékesíthetjük termékeinket. Ráadásul az oktatási intézmények önsegélyező programja kere­tében olyan pénzügyi konstrukciót is tudunk ajánlani, amellyel az iskolák igényeit havi tagdíj ellenében meghatározott sor­rendben ki tudjuk elégíteni. Ami pedig a sportszereket illeti, már két világcég - a szlovén Elan és a francia Gimnova - is jelentkezett, hogy készek lennének az együttműködésre. - Mikorra várható, hogy az Emeb Rt. maximális kapacitással termel? - A programunk egy másfél éves üzleti tervre épül, ennek leteltével valószínűleg már mindenki tudni fogja - s nem csak a reklámból! -, hogy hol érdemes iskolabútort vásárolni. Fotó: KONCZ GYÖRGY Újszülött pénzintézet Egy éve alakult, és mostanában kez­di meg működését a Magyar Export- Import Bank, amely exportügyletek, külföldön megvalósuló magyar be­fektetések, és a kormány által meg­határozott esetekben nemzetgazda­sági szempontból kiemelten fontos importügyletek hitelekkel való támo­gatására jogosult. A bank által nyújtott üzleti lehető­ségekről tegnap dr. Kolláth György elnök-vezérigazgató tájékoztatta a sajtó képviselőit. Habár a fiatal bank most lépett még csak porondra, hétfőn már túlestek el­ső közgyűlésükön is, ahol megállapí­tották, nemcsak a bank alapításával já­ró többletköltségeket tudták kigazdál­kodni, de némi eredményt is felmutat­hatnak. Elképzeléseikről megtudhat­tuk, mivel hálózat kiépítését nem terve­zik, ezért közvetlenül csak a nagy volu­menű, bonyolult termékeket gyártó ex­portőrökkel foglalkoznak. A vállalkozó­kat közvetve, kereskedelmi bankokon keresztül támogatják majd. A rendezvényen megjelent Pulai Miklós, a Bankszövetség főtitkára, azért üdvözölte örömmel az Exim­­bank megjelenését, mert egy ilyen jellegű pénzintézet létrehozása már jó tíz éve is sürgető téma volt. A bankrendszer modernizációja terén a legfontosabb tennivaló - mond­ta Pulai Miklós - hogy megteremt­sük a hiányzó banktípusokat (pél­dául befektetési típusú bankok, la­kástakarék-pénztárak, jelzálog­vagy földhitelintézetek), és a háttér, úgynevezett bankközi intézménye­ket, mint amilyen a girorendszer, a komplett adósnyilvántartási rend­szer, vagy a naprakész ingatlan­nyilvántartás. E reformfolyamat fontos eleme az Eximbank műkö­désének megindulása is. SZ. K. Kölcsönösen biztosítók Huszonnyolc európai biztosító­­társaság gépjármű-kárrendezési szakemberei a Providencia ven­dégeként három napig tanács­koztak Budapesten. Azért jöttek össze, hogy na innen is, onnan is gépkocsival útra kelünk, itt is, ott is kellően gondoskodhassanak ró­lunk, ha netán bajba kerülünk A Providencia ma már szinte min­den európai országban biztonsá­gos hátteret épített ki több mint 100 ezer autós ügyfele számára. Így például a kötelező gépjármű­­felelősségbiztosítás alapján a kül­földi biztosító a magyar autós ér­dekeit képviseli, ha az odakinn idegen kocsiban kárt okoz. Ha a cascotulajdonos hazai autós netán balesetet szenved, a Providencia külföldi partnere nem hagyja cserben.. Ez a segítség kiterjed a jogi védelemre is, a balesettel kapcsolatos polgári és büntetőel­járásban egyaránt. »E. K. Az Európai Vasutak Nemzetközi Szervezetének Mozgáskorlátozottak Utazási Feltételeit Elősegí­tő Bizottság most tartja Budapesten soros ülését. Ebből az alkalomból mutatta be az Ikarus speciá­lis autóbuszait és trolibuszát. A BKV mozgáskor­látozottak szállítására alkalmas új kisbusza július 1 -jétől áll forgalomba, részt vesz a háztól házig szállításban. A MÁV is előrukkolt újdonsággal: egy önemelős vasúti kocsival. Ilyenek már közle­kednek is, ezen kívül tolószékemelő lifteket és speciális toaletteket is bemutattak. 9­s Ha nyert, vágja ki! 9e Június 1-én 25 000 Ft értékű utazási utalványt nyert kártyaszámok: 269879 460892 127965 216862 350796 9« Ha nyert, vágja ki! 9e Szökésre, harcra kész A tatárszentgyörgyi bekötő­­úton sorompó és szöges­dróttal körülvett leállás állja útját az autóknak. Mintha valódi háborús övezetben lennénk. A kocsikat feltar­tóztatják, hogy a rendőrök­kel közösen ellenőrizzék a vezetőt és a gépjárművet. Terepjárót igazoltatnak. - Rejtett fegyver a személy­nél! - kiált a járőr, s a trük­kel próbálkozó útonálló már­is a földön hever. Hátracsa­vart kézzel várja, hogy a le­bukás után megbilincseljék. Most minden rendben zajlott, de mi történne ak­kor, ha a magyar békefenn­tartók is olyan szituációkba kerülnének, mint amilyen­ben azok a bajtársaik van­nak, akik most Boszniában teljesítenek szolgálatot, kér­deztük Széles Ernő ezredes­től, a Honvéd Vezérkar Nemzetközi Kapcsolatok csoportfőnökétől. - Minden békefenntartó erőnek az a feladata, hogy a veszélyes övezetben csök­kentse a feszültséget. Ha az a boszniaihoz hason­lyzetbe jut, csak a leg­végső esetben bocsátkozhat harcba. Inkább vissza kell vonulnia. Ezt egyesek gyá­vaságnak nevezik, de az ENSZ békefenntartó maga­tartásához ez is hozzátarto­zik. Ha hadifogságba kerül­nének, a legcélszerűbb, hogy betartsák a kapott pa­rancsokat. - A külföldre induló kék sapkások biztosításáról is gon­doskodnak? - Több biztosítótársa­sággal is tárgyalunk a felté­telekről, de mire a kiküldés ideje elérkezik, lesz biztosí­tásuk a békefenntartóknak. Barsi Gábor szakaszveze­tő önként jelentkezett a szá­zadhoz. Nem gondolta-e meg magát­­ érdeklődünk. - Nem tudom, hogy mit tennék, ha olyan szitu­ációba kerülnék, mint déli szomszédunknál a kék sap­kások. De azt hiszem, nem félnék, őszintén szólva, a bajtársaim és én is várom már, hogy bevetésre kerül­jünk, hiszen ezért vállaltuk a szolgálatot. Surányi Zoltán főhad­nagy, a II. békefenntartó század parancsnoka. Kato­náival többféle helyzet­elemző gyakorlatot végzett már.­őt arról fa a mit tudnak tenni, ha szo­rult helyzetbe kerülnek? - Egy szituációt több­féleképpen is el tudunk ját­szani. De hogy konkrétan mit tennénk az adott hely­zetben, az az adott pilla­natban mindig a helyszí­nen dől el. Ekkor általában már csak a rossz és a kevés­bé rossz között lehet vá­lasztani. - Adhatnak-e olyan pa­rancsot, hogy fogságban szök­jenek meg a katonák? - Meghatároztuk, hogy miként használhatják fegy­verüket, mit kell tenniük, ha elfogják őket, mit tehet a tárgyalások alatt, kivel bocsátkozhat tárgyalások­ba. Arra nincs kidolgozott parancs vagy eljárás, hogy szökjön meg, ez mindig az adott helyzettől függ. Tessék megállni, ellenőrzés! Fotó: KONCZ GYÖRGY Jöbbfajta horrorfilmek használják ezt az effektet: közeliben mutatják az örvénylő folyót, s a víz egy­szeriben vörössé változik. Most az élet produkált hasonlót, mégpedig a Fekete-Körösön. A romániai illetékesek jelezték a határtól mintegy 80 kilomé­terre levő kicsiny település bauxitbányájából kiin­duló vízszennyezést, s tegnap délelőtt 11 óra után nem sokkal a jeleket már a határon is észlelhettük. A Körös Vidéki Vízügyi Igazgatóság szakemberei, no meg a környezetvédelmi illetékesek azonnal megtették a szükséges óvintézkedéseket. Leállítot­ták a vízkivételt és felhívták a folyó menti polgá­mesteri hivatalokat, értesítsék a lakosságot, hogy gy­­id, folyóban sem fürödni, sem halászni nem szabad víz mezőgazdasági öntözésre is alkalmatlan. Igaz, ember legyen a talpán, akinek egyáltalán volna kedve használni vagy belemenni, olyan undo­rító most a víz - tudtuk meg Goda Pétertől, a Kö­rös Vidéki Vízügyi Igazgatóság vezetőjétől. Mint elmondta, a sors fintora, hogy azok a román kollé­gák, akikkel a kapcsolatot tartják, éppen Székesfe­hérváron üléseznek egy vízügyi konferencián, a többieket pedig más ügyben Bukarestbe rendelték. Mindazonáltal tegnap délután már átlépte a határt a magyar szakemberek különítménye, hogy a szennyezés eredeténél tanulmányozzák az esetet. Magában az a tény, hogy a szennyezés forrásától számítva a határig 80 kilométeres folyószakaszt fes­tett meg a bauxit eredetű, vélhetően toxikus anyag, azt mutatja, hogy óriási mennyiség szabadulhatott el. Az igazgató úr szerint hasonló történhetett, mint a Duna melletti, hazai vörösiszap-ülepítőnél, ahol a medencéből került a vízbe a szennyező anyag. Mivel a szennyeződés nem a felszínen úszik, hanem a víz teljes mélységében jelen van, csak vár­ni lehet, hogy levonuljon. (KOMORNK) ITTHON 3 Szétzúzott könyvpiac A forintleértékelés, az áfa-eme­lés és legutóbb a szerzői hono­ráriumok 44 százalékos tb-járu­­léknak becézett büntetőadója megadhatja a kegyelemdöfést a magyar könyvkiadásnak, ter­jesztésnek, kereskedelemnek. Valaha a könyvzúzó p papírmal­­mok jelentették a fő veszélyt. Egész könyvtárak semmisültek meg percek, órák alatt. Ennek a kisipari módszernek, a könyv­zúzdának azonban gyenge volt a hatásfoka, sok kötet megme­nekülhetett. Sokkal eredmé­nyesebb a jelenlegi pénzügyi kormányzat tevékenysége. - Működnek még a könyvfaló pa­pírmalmok? - Ma ez már nem olyan iz­g­almas kérdés, mint akár né­­ány évvel ezelőtt volt. - vála­szolta a Kurír kérdésére Zöld Ferenc, az Akadémiai Kiadó igazgatója. - A mi kiadónk csak a hibás vagy a raktározás során sérült köteteket zúzatja be. A raktáron maradt műveket elajándékozzuk azoknak az is­koláknak, melyek igénylik, illet­ve rendkívül kedvezményesen kínáljuk a határon túli magyar könyvterjesztő hálózatoknak. Az Akadémiai Kiadónak hét könyvesboltja van Erdélyben és egy vegyes vállalata Csíkszeredai központtal. - Milyen művet küldtek legu­tóbb a zs­izdába? - Ha jól emlékszem, 1991- ben A sztálini alkotmányozás kérdései című munka megma­radt, eladhatatlan és elajándé­­kozhatatlan példányait érte utol ez a sors. Ma már ritka az az eset, hogy egy kiadó túl sok könyvet dob piacra, hiszen mindenki roppant óvatos. Az előrendelés megszűnt, tervezni szinte lehetetlen. A kiadónak kellene vállalnia minden költsé­get, a terjesztők néhány tucat példányonként rendelnek. Az utánnyomás sem igazi megol­dás, hiszen néhány hónap után már drágábban adhatjuk a kért művet a folyamatosan emelke­dő papír-, nyomdaár és adóe­melések miatt. - Hogyan látja a könyvszak­ma jövőjét? - Van jövője? A honoráriu­mok 44 százalékos megsarcolá­sa miatt valószínűleg csak a zugkiadók virágzanak majd. A törvénytisztelő cégek már most is szégyenletesen alacsony díja­kat szetnek a szerzőknek. Nö­vekszik a könyvszakmában is munkanélküliség, és a könyvá­rak is emelkednek, a példány­­számok és a kiadott címek csök­kennek. Nem látom a kibonta­kozás lehetőségét. (BIHARI) etente + váltunk egy álmot! Atf^Us~20a y e sorsolás apesr»­­a*OS Ha Ön 1995 V.13 és VI. 23 között benzinkútjainknál 1500 forint felett tankol, akkor minden héten szombaton egy Rhonda robogót nyerhet, melyet az fa* AQip váci úti kútjánál sorsolunk ki. A nem nyert szelvények június 24.-én újabb sorsoláson vesznek részt, ahol újabb 5 robogó a nyeremény. Agip töltőállomások: 1. Budapest 2. Budapest 3. Budapest 4. Budapest 5. Budapest 6. Budapest 7. Budapest 8. Budapest 9. Budapest 10. Budaörs Észak 11. Budaörs Dél 12. Sopron 13. Hegyeshalom 14. Balatonvilágos Észak 15. Balatonvilágos Dél 16. Balatonederics 17. Gyöngyös 18. Gyula 19. Abda 20. Baja 21. Vecsés 22. Dunakeszi XIV. Ajtósi Dürer sor VII. Keleti Pályaudvar XI. Boldizsár utca XX. Helsinki út Ógyalla tér, M3 bev. szakasz XI. Nagyszőlős utca IV. Váci út EX. Gyáli út IX. Soroksári út M1/M7 autópálya M1/M7 autópálya Győri út Főút M7 autópálya M7 autópálya 71-es út 3-as főút Temesvári út Elvis Park Dózsa György út 2 Ferihegy II. bevezető 1­2-es főút 1

Next