Kurír - reggeli kiadás, 1995. június (6. évfolyam, 148-176. szám)
1995-06-01 / 148. szám
1995. június 1. Él az üzem iskolabútort az iskolabútorgyárból. A szlogen kitalálója az a Berényi János, aki az Első Magyar Építési és Befektetési Rt. elnökeként nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy talpraállítja a több mint két éve tetszhalott hazai iskolabútor- és sportszergyártást. Beszélgetésünk kezdetén persze azonnal tisztázta, nem véletlen a tipikusan szocreál jellegű reklámszlogen. - ,"Az iskolabútor-gyártást az „átkosban” irreálisan felfuttatták. Államilag támogatott iparág volt, indokolatlanul nagy kapacitással. Természetes hát, hogy ennek a gazdasági értelemben vett állatorvosi lónak a rendszerváltás a halálát jelentette. Most, hogy megpróbálják nyereségessé tenni ezt a hajdani monstrumot, a régi időket idéző reklámszlogennel kicsit provokálni is kívánjuk a leendő vásárlóinkat. Van-e okuk az optimizmusra? Hiszen köztudott, hogy az iskolák nincsenek valami fényes helyzetben. Valóban, a kilátásaink látszólag nem valami fényesek, viszont az utóbbi két évben az iskolabútor-ipar fehér folt volt a hazai piacon. A kisvállalkozások és az importszállítások ezt az űrt csak csekély mértékben voltak képesek kitölteni. Mi azzal, hogy létrehozzuk saját kereskedelmi láncunkat is, gyakorlatilag gyári áron, minimális haszonnal értékesíthetjük termékeinket. Ráadásul az oktatási intézmények önsegélyező programja keretében olyan pénzügyi konstrukciót is tudunk ajánlani, amellyel az iskolák igényeit havi tagdíj ellenében meghatározott sorrendben ki tudjuk elégíteni. Ami pedig a sportszereket illeti, már két világcég - a szlovén Elan és a francia Gimnova - is jelentkezett, hogy készek lennének az együttműködésre. - Mikorra várható, hogy az Emeb Rt. maximális kapacitással termel? - A programunk egy másfél éves üzleti tervre épül, ennek leteltével valószínűleg már mindenki tudni fogja - s nem csak a reklámból! -, hogy hol érdemes iskolabútort vásárolni. Fotó: KONCZ GYÖRGY Újszülött pénzintézet Egy éve alakult, és mostanában kezdi meg működését a Magyar Export- Import Bank, amely exportügyletek, külföldön megvalósuló magyar befektetések, és a kormány által meghatározott esetekben nemzetgazdasági szempontból kiemelten fontos importügyletek hitelekkel való támogatására jogosult. A bank által nyújtott üzleti lehetőségekről tegnap dr. Kolláth György elnök-vezérigazgató tájékoztatta a sajtó képviselőit. Habár a fiatal bank most lépett még csak porondra, hétfőn már túlestek első közgyűlésükön is, ahol megállapították, nemcsak a bank alapításával járó többletköltségeket tudták kigazdálkodni, de némi eredményt is felmutathatnak. Elképzeléseikről megtudhattuk, mivel hálózat kiépítését nem tervezik, ezért közvetlenül csak a nagy volumenű, bonyolult termékeket gyártó exportőrökkel foglalkoznak. A vállalkozókat közvetve, kereskedelmi bankokon keresztül támogatják majd. A rendezvényen megjelent Pulai Miklós, a Bankszövetség főtitkára, azért üdvözölte örömmel az Eximbank megjelenését, mert egy ilyen jellegű pénzintézet létrehozása már jó tíz éve is sürgető téma volt. A bankrendszer modernizációja terén a legfontosabb tennivaló - mondta Pulai Miklós - hogy megteremtsük a hiányzó banktípusokat (például befektetési típusú bankok, lakástakarék-pénztárak, jelzálogvagy földhitelintézetek), és a háttér, úgynevezett bankközi intézményeket, mint amilyen a girorendszer, a komplett adósnyilvántartási rendszer, vagy a naprakész ingatlannyilvántartás. E reformfolyamat fontos eleme az Eximbank működésének megindulása is. SZ. K. Kölcsönösen biztosítók Huszonnyolc európai biztosítótársaság gépjármű-kárrendezési szakemberei a Providencia vendégeként három napig tanácskoztak Budapesten. Azért jöttek össze, hogy na innen is, onnan is gépkocsival útra kelünk, itt is, ott is kellően gondoskodhassanak rólunk, ha netán bajba kerülünk A Providencia ma már szinte minden európai országban biztonságos hátteret épített ki több mint 100 ezer autós ügyfele számára. Így például a kötelező gépjárműfelelősségbiztosítás alapján a külföldi biztosító a magyar autós érdekeit képviseli, ha az odakinn idegen kocsiban kárt okoz. Ha a cascotulajdonos hazai autós netán balesetet szenved, a Providencia külföldi partnere nem hagyja cserben.. Ez a segítség kiterjed a jogi védelemre is, a balesettel kapcsolatos polgári és büntetőeljárásban egyaránt. »E. K. Az Európai Vasutak Nemzetközi Szervezetének Mozgáskorlátozottak Utazási Feltételeit Elősegítő Bizottság most tartja Budapesten soros ülését. Ebből az alkalomból mutatta be az Ikarus speciális autóbuszait és trolibuszát. A BKV mozgáskorlátozottak szállítására alkalmas új kisbusza július 1 -jétől áll forgalomba, részt vesz a háztól házig szállításban. A MÁV is előrukkolt újdonsággal: egy önemelős vasúti kocsival. Ilyenek már közlekednek is, ezen kívül tolószékemelő lifteket és speciális toaletteket is bemutattak. 9s Ha nyert, vágja ki! 9e Június 1-én 25 000 Ft értékű utazási utalványt nyert kártyaszámok: 269879 460892 127965 216862 350796 9« Ha nyert, vágja ki! 9e Szökésre, harcra kész A tatárszentgyörgyi bekötőúton sorompó és szögesdróttal körülvett leállás állja útját az autóknak. Mintha valódi háborús övezetben lennénk. A kocsikat feltartóztatják, hogy a rendőrökkel közösen ellenőrizzék a vezetőt és a gépjárművet. Terepjárót igazoltatnak. - Rejtett fegyver a személynél! - kiált a járőr, s a trükkel próbálkozó útonálló máris a földön hever. Hátracsavart kézzel várja, hogy a lebukás után megbilincseljék. Most minden rendben zajlott, de mi történne akkor, ha a magyar békefenntartók is olyan szituációkba kerülnének, mint amilyenben azok a bajtársaik vannak, akik most Boszniában teljesítenek szolgálatot, kérdeztük Széles Ernő ezredestől, a Honvéd Vezérkar Nemzetközi Kapcsolatok csoportfőnökétől. - Minden békefenntartó erőnek az a feladata, hogy a veszélyes övezetben csökkentse a feszültséget. Ha az a boszniaihoz hasonlyzetbe jut, csak a legvégső esetben bocsátkozhat harcba. Inkább vissza kell vonulnia. Ezt egyesek gyávaságnak nevezik, de az ENSZ békefenntartó magatartásához ez is hozzátartozik. Ha hadifogságba kerülnének, a legcélszerűbb, hogy betartsák a kapott parancsokat. - A külföldre induló kék sapkások biztosításáról is gondoskodnak? - Több biztosítótársasággal is tárgyalunk a feltételekről, de mire a kiküldés ideje elérkezik, lesz biztosításuk a békefenntartóknak. Barsi Gábor szakaszvezető önként jelentkezett a századhoz. Nem gondolta-e meg magát érdeklődünk. - Nem tudom, hogy mit tennék, ha olyan szituációba kerülnék, mint déli szomszédunknál a kék sapkások. De azt hiszem, nem félnék, őszintén szólva, a bajtársaim és én is várom már, hogy bevetésre kerüljünk, hiszen ezért vállaltuk a szolgálatot. Surányi Zoltán főhadnagy, a II. békefenntartó század parancsnoka. Katonáival többféle helyzetelemző gyakorlatot végzett már.őt arról fa a mit tudnak tenni, ha szorult helyzetbe kerülnek? - Egy szituációt többféleképpen is el tudunk játszani. De hogy konkrétan mit tennénk az adott helyzetben, az az adott pillanatban mindig a helyszínen dől el. Ekkor általában már csak a rossz és a kevésbé rossz között lehet választani. - Adhatnak-e olyan parancsot, hogy fogságban szökjenek meg a katonák? - Meghatároztuk, hogy miként használhatják fegyverüket, mit kell tenniük, ha elfogják őket, mit tehet a tárgyalások alatt, kivel bocsátkozhat tárgyalásokba. Arra nincs kidolgozott parancs vagy eljárás, hogy szökjön meg, ez mindig az adott helyzettől függ. Tessék megállni, ellenőrzés! Fotó: KONCZ GYÖRGY Jöbbfajta horrorfilmek használják ezt az effektet: közeliben mutatják az örvénylő folyót, s a víz egyszeriben vörössé változik. Most az élet produkált hasonlót, mégpedig a Fekete-Körösön. A romániai illetékesek jelezték a határtól mintegy 80 kilométerre levő kicsiny település bauxitbányájából kiinduló vízszennyezést, s tegnap délelőtt 11 óra után nem sokkal a jeleket már a határon is észlelhettük. A Körös Vidéki Vízügyi Igazgatóság szakemberei, no meg a környezetvédelmi illetékesek azonnal megtették a szükséges óvintézkedéseket. Leállították a vízkivételt és felhívták a folyó menti polgámesteri hivatalokat, értesítsék a lakosságot, hogy gyid, folyóban sem fürödni, sem halászni nem szabad víz mezőgazdasági öntözésre is alkalmatlan. Igaz, ember legyen a talpán, akinek egyáltalán volna kedve használni vagy belemenni, olyan undorító most a víz - tudtuk meg Goda Pétertől, a Körös Vidéki Vízügyi Igazgatóság vezetőjétől. Mint elmondta, a sors fintora, hogy azok a román kollégák, akikkel a kapcsolatot tartják, éppen Székesfehérváron üléseznek egy vízügyi konferencián, a többieket pedig más ügyben Bukarestbe rendelték. Mindazonáltal tegnap délután már átlépte a határt a magyar szakemberek különítménye, hogy a szennyezés eredeténél tanulmányozzák az esetet. Magában az a tény, hogy a szennyezés forrásától számítva a határig 80 kilométeres folyószakaszt festett meg a bauxit eredetű, vélhetően toxikus anyag, azt mutatja, hogy óriási mennyiség szabadulhatott el. Az igazgató úr szerint hasonló történhetett, mint a Duna melletti, hazai vörösiszap-ülepítőnél, ahol a medencéből került a vízbe a szennyező anyag. Mivel a szennyeződés nem a felszínen úszik, hanem a víz teljes mélységében jelen van, csak várni lehet, hogy levonuljon. (KOMORNK) ITTHON 3 Szétzúzott könyvpiac A forintleértékelés, az áfa-emelés és legutóbb a szerzői honoráriumok 44 százalékos tb-járuléknak becézett büntetőadója megadhatja a kegyelemdöfést a magyar könyvkiadásnak, terjesztésnek, kereskedelemnek. Valaha a könyvzúzó p papírmalmok jelentették a fő veszélyt. Egész könyvtárak semmisültek meg percek, órák alatt. Ennek a kisipari módszernek, a könyvzúzdának azonban gyenge volt a hatásfoka, sok kötet megmenekülhetett. Sokkal eredményesebb a jelenlegi pénzügyi kormányzat tevékenysége. - Működnek még a könyvfaló papírmalmok? - Ma ez már nem olyan izgalmas kérdés, mint akár néány évvel ezelőtt volt. - válaszolta a Kurír kérdésére Zöld Ferenc, az Akadémiai Kiadó igazgatója. - A mi kiadónk csak a hibás vagy a raktározás során sérült köteteket zúzatja be. A raktáron maradt műveket elajándékozzuk azoknak az iskoláknak, melyek igénylik, illetve rendkívül kedvezményesen kínáljuk a határon túli magyar könyvterjesztő hálózatoknak. Az Akadémiai Kiadónak hét könyvesboltja van Erdélyben és egy vegyes vállalata Csíkszeredai központtal. - Milyen művet küldtek legutóbb a zsizdába? - Ha jól emlékszem, 1991- ben A sztálini alkotmányozás kérdései című munka megmaradt, eladhatatlan és elajándékozhatatlan példányait érte utol ez a sors. Ma már ritka az az eset, hogy egy kiadó túl sok könyvet dob piacra, hiszen mindenki roppant óvatos. Az előrendelés megszűnt, tervezni szinte lehetetlen. A kiadónak kellene vállalnia minden költséget, a terjesztők néhány tucat példányonként rendelnek. Az utánnyomás sem igazi megoldás, hiszen néhány hónap után már drágábban adhatjuk a kért művet a folyamatosan emelkedő papír-, nyomdaár és adóemelések miatt. - Hogyan látja a könyvszakma jövőjét? - Van jövője? A honoráriumok 44 százalékos megsarcolása miatt valószínűleg csak a zugkiadók virágzanak majd. A törvénytisztelő cégek már most is szégyenletesen alacsony díjakat szetnek a szerzőknek. Növekszik a könyvszakmában is munkanélküliség, és a könyvárak is emelkednek, a példányszámok és a kiadott címek csökkennek. Nem látom a kibontakozás lehetőségét. (BIHARI) etente + váltunk egy álmot! Atf^Us~20a y e sorsolás apesr»a*OS Ha Ön 1995 V.13 és VI. 23 között benzinkútjainknál 1500 forint felett tankol, akkor minden héten szombaton egy Rhonda robogót nyerhet, melyet az fa* AQip váci úti kútjánál sorsolunk ki. A nem nyert szelvények június 24.-én újabb sorsoláson vesznek részt, ahol újabb 5 robogó a nyeremény. Agip töltőállomások: 1. Budapest 2. Budapest 3. Budapest 4. Budapest 5. Budapest 6. Budapest 7. Budapest 8. Budapest 9. Budapest 10. Budaörs Észak 11. Budaörs Dél 12. Sopron 13. Hegyeshalom 14. Balatonvilágos Észak 15. Balatonvilágos Dél 16. Balatonederics 17. Gyöngyös 18. Gyula 19. Abda 20. Baja 21. Vecsés 22. Dunakeszi XIV. Ajtósi Dürer sor VII. Keleti Pályaudvar XI. Boldizsár utca XX. Helsinki út Ógyalla tér, M3 bev. szakasz XI. Nagyszőlős utca IV. Váci út EX. Gyáli út IX. Soroksári út M1/M7 autópálya M1/M7 autópálya Győri út Főút M7 autópálya M7 autópálya 71-es út 3-as főút Temesvári út Elvis Park Dózsa György út 2 Ferihegy II. bevezető 12-es főút 1