Kurír - reggeli kiadás, 1997. december (8. évfolyam, 328-356. szám)

1997-12-01 / 328. szám

2 ITTHON VILÁGÖRÖKSÉG A magyar államalapítás millen­niumára szeretnék bemutatha­­tóvá tenni Pécs legveszélyezte­tettebb, 1600 éves műemlékét, a gazdagon festett ókeresztény Péter-Pál-sírkamrát: pályáznak az UNESCO világörökség-lis­tájára való felvételre. A meg­mentésére létrehozott alapít­vány kurátorai úgy vélik, a re­konstrukció nem halogatható tovább, mert félő, hogy az Itá­­lián kívüli világ szinte egyetlen viszonylagos épségben fenn­maradt ókeresztény sírkamrája az enyészeté lesz. SZERETETPOSTA Ismét megnyitotta kapuit teg­nap a Szeretetposta Nagykará­csonyban. A Magyar Posta kü­lönleges szolgáltatásaként a szeretet ünnepéig minden hé­ten más-más ünnepi bélyegző­vel látják el az országban bár­hol „Nagykarácsonyon keresz­tül” jelzéssel feladott üdvözle­teket, küldeményenként tíz fo­rintos felárért. IGAZI MIKULÁS Idén Pécsett tölti a neve napját a finn Mikulás, de ellátogat még Budapestre, Nagykará­csonyba és Mohácsra is. ÓRÁK KÉRDÉSE Ma este lejár a földhasznosítási támogatásra, illetve a belvíz­károk enyhítésére vonatkozó igénylések beadásának határ­ideje. Mint ismeretes, a gabo­napiaci értékesítési gondok, va­lamint az ár- és belvízkárok miatti árbevétel-kiesés mérsék­lésére a Földművelésügyi Mi­nisztérium rendkívüli támoga­tást nyújt a gazdáknak: a ter­melők földhasznosítási támo­gatást, illetve a belvízkárok okozta bevételkiesés 25 száza­lékának megfelelő pénzügyi se­gítséget igényelhettek a terüle­tileg illetékes adóhatóságoktól. SZEGÉNYSEGÍTŐK Jótékonysági bazárt rendezett a Kempinski Hotelben szom­baton a Nemzetközi Inner Wheel Szervezet magyarorszá­gi klubja. A tagok által készí­tett ajándékok eladásából szár­mazó bevételt a Schöpf-Merei Kórház és Anyavédelmi Cent­rumnak ajánlották fel. SZÁZEZER ÜVEG A Béres Rt. idén is megrendezi hagyományos karitatív akció­ját: 100 ezer üveg Béres Csep­pet oszt szét az év végéig - 56 millió forint értékben - a rá­szoruló, idős emberek között. A részvénytársaság adományát háziorvosok, megyei önkor­mányzatok, szeretetszolgála­tok, karitatív szervezetek, vala­mint az Életet az Éveknek Nyugdíjas Klubok Országos Szövetsége ajánlásai alapján juttatják el a rászorulókhoz. PÓTDÍJ NÉLKÜL München-City néven új, a magyar-német forgalomban kihasználható kedvezmény be­vezetéséről döntött a Magyar Államvasutak, az Osztrák Szö­vetségi Vasutak és a Német Szövetségi Vasutak. Ezzel a vasúti jegy oda-vissza 15 990 forintba kerül. Gyermekek négytől 12 éves korig féláron utazhatnak. A München­ City kedvezménnyel vásárolt jegy­gyel a magas komfortfokozatú EuroCity vonatokra is pótdíj nélkül fel lehet szállni. SZÁLLODÁT VARÁZSOLNAK A BALETTINTÉZETBŐL Plazáról piacára Újabb bevásárlóközpont nyílik holnap­után Budapesten, a Duna Plaza kistestvé­re, a Csepel Plaza. Ebből az alkalomból beszélgettünk Sammy Smuchával, a be­ruházó Control Centers Ltd. ügyvezető igazgatójával.­­ A Control Center vállalatcsoport sok projektje van Európában, Angliától Belgi­umon, Hollandián át egészen Magyaror­szágig. A főhadiszállás ebben a térségben Budapesten van. Cégünk épít ingatlano­kat, telepíti a legfejlettebb műszaki tech­nikát, ipari tevékenységgel is foglalkozik, és nagyon aktív a szállodaiparban. A Park Plaza Companynak tíz szállodája található Európában. Budapesten is épül hotelünk. - Hol? - Nagyon szép helyen, szemben az Operával, az Andrássy után. Megvettük a Balettintézet épületét, az átnérőkkel együttműködve 38 családot helyezünk el, a bérlőkkel sikerült megegyezni. - Marad az épület, vagy másik kerül a helyébe? - Régi, patinás szálloda lesz, az Osztrák-Magyar Monarchia stílusát idé­zi, olyan, mint Párizsban az V. György Hotel. Partnerünk a Red Sea Hotels Ltd., és nem bontunk, csak átalakítunk. - Önök elsősorban a Plazákról ismertek. - Mi építettük az első bevásárló- és szó­rakoztatóközpontot, a Duna Plazát Buda­pesten. Ez az a hely, ahol az egész család, 24 órán át együtt szórakozik, vásárol, eszik, mozizik, korcsolyázik. Sokfelé a világban ez teljesen természetes, hozzátartozik a mindennapi élethez. Itt szokatlan volt. A Transelektróval együttműködve eltértünk az eredeti elképzelésektől, igazi modern bevásárlóközpontot építettünk. Vidéken egy ilyen együttes igazi kulturális központ­tá válhat. Az első Plaza után elkészültünk a másodikkal, a Csepel Plazával. - És máris teszik le az alapkövet Győrött. - Az a tervünk, hogy tíz Plazát építünk Magyarországon, ötvenet a közép-európai térségben. Lengyelország, Csehország, Oroszország lehet a következő helyszín. Budapesten nem tervezünk több ilyen centrumot, sok van belőlük, csak az igazán nívósak, tőkeerősek tudnak megmaradni.­­ Ezek szerint önök is csak akkor, ha ter­jeszkednek.­­ Nem lehet ok panaszra, naponta öt­venezer vásárló van a Duna Plazában, a bérlők, a boltosok is elégedettek, boldo­gok, jönnek át a Csepel Plazába is, ott is nyírnak üzletet, pedig magasabb a bérlet. - Ezekben a bevásárlóközpontokban egy dologra lehet panasz, a gyakori bombariadóra. - Igen, sajnos van bombariadó, s nagyon komolyan kell venni. Nem vállalhatjuk a felelősséget egyetlen valóságos bejelentés félvállról vevéséért sem. Igyekszünk a rendőrség bombaszakértőivel gyorsan elvé­gezni az ellenőrzést, és meg kell érteni, hogy nem hagyhatunk ki ebből senkit. - Újabb tervek? - Tökölön Air Cargo repülőteret ter­vezünk kialakítani. Magyarország föld­rajzilag egész Európa központja, akár lé­gi, akár szárazföldi, vasúti, vagy vízi utak szempontjából. Magyarország a legelső a kelet-európai országok között, ahol jelen kívánunk lenni. - A Csepel Plaza nyitásával kapcsolatosan voltak gondok. - Rekordot döntött az építkezés, kö­szönjük minden közreműködőnek, hogy hét hónap alatt elkészült a bevásárlóköz­pont. Az épületet, sajnos, el kellett moz­dítani, mert nagyon közel volt a gázköz­ponthoz. Éppen a munka felfokozott tempója miatt a papírok, az adminisztrá­ció lassabban haladt. Most végre rend­ben, megvan az építési engedély és a nyi­tási engedély is az önkormányzattól.­­ December 3-án, szerdán tehát nyitás. - Igen, műsorokkal, Plaza-bulival, di­vatbemutatóval, tánccal, zenével, koncer­tekkel, délután háromtól éjfélig. TÓTH ILDIKÓ Elkészült a Csepel Plaza „Az a tervünk, tíz Plazát építünk Magyarországon" Fotó: KÉNER VIKTÓRIA Az nem megy ki, aki nem akar Az Országgyűlés elé került a külföldre utazásról mint alkotmányos jogról szóló törvényjavaslat, amely jog a törvényben meghatározottak szerint gyakorolható, illetve korlátozható. A korlátozás klasszikus okai mellett új elemként tűnt fel, hogy nem utazhat külföldre az, akiről jogerős hatá­rozat megállapítja, legalább tízmillió forint összegű köztartozása van. A törvényjavaslat ezen kitételét már most sokan bírálják, ugyanis aki tartozásának megfizetése alól úgy akar kibújni, hogy külföldre távozik, amíg a határozatot hoz­zák, megteheti. Mint ahogy az is, akinek „külön méltánylást érdemlő okból” engedélye­zik az utazást. Mások meg akkor sem fizet­nek, ha nem kapnak útlevelet, akkor sem, ha azt visszavonják. A tervezetet bírálók nem látnak garanciát arra, hogy a rendelke­zés bevezetése után többen fizetik meg köztartozásaikat. A külföldre utazás korlátozását az adó- és a vámhatóság, az OEP, valamint a nyug­díjbiztosítás igazgatási szervei kezdemé­nyezhetik. Az APEH Győr-Moson-Sopron Megyei Igazgatóságának titkárságvezetője, Horváth Szabolcs szerint a törvény végrehajtása nem jelent többletmunkát az adóhivatal­nak, pusztán annyit, hogy meg kell külde­niük a tízmillió forintnál nagyobb hát­ralékot „összehozot” adózók listáját az út­levélhatóságnak. Illetve arról is jelentést küldenek majd, ha a tartozást kiegyenlítet­ték. Ugyanis az ügyfelek folyószámláján je­lenleg is elkülönítve tartják nyilván a tarto­zásokat, ezek összegyűjtése nem okoz problémát. Az adóhivatalnak nem jelent különösebb előnyt, hogy az adós nem utaz­hat külföldre. Ők most is, de a törvény ha­tálybalépése után is inkább a végrehajtást kezdeményezik majd. A határátkelőknél szolgálatot teljesítők és a cinikusabbak szerint akinek tízmillió forint feletti tartozása van, az ha nagyon utazni akar, vagy okmány nélkül megy, vagy hamis útlevelet vásárol magának. Vagyis csak az nem megy ki, aki nem akar TÓTH GYULA lOlTófvlett menjen el a szerencsi mellett! E-mail: bridge@radiobridge. datanet.hu Vám­ügyintézés Telefon: 321-5538 *CSAK CÉGEKNEK! 1997. december 1. A Váci utcai advent lesz ma délután a fővárosi V. kerületi Váci utca déli szakaszának teljes területén. Bábjátéko­sok, népzenészek műsora, amatőr együttesek betlehe­­mes játéka szórakoztatja a járókelőket, és óriásbábok szaloncukrot osztogatnak a gyerekeknek. Székely Éva népművész stúdiója kézműves-foglalkozásokon ismerte­ti meg az érdeklődőket az adventi koszorúkészítés, dió­aranyozás, méhviaszgyertya-készítés rejtelmeivel. INTERJÚSchengeni premier Ausztria mától alkalmazza hivatalosan határai mentén a schengeni egyezmény előírásait. Vajon mire kell számítanunk? Netán az amerikai filmekben látottakhoz hasonló jelenetekre, vagyis kirángatnak bennünket a kocsiból? Órákkal nő majd a határátkelés ideje? Vagy minden megy a maga útján, legföl­jebb a sógorék szigorúbb arcot vágnak. Horváth Gábor kül­ügyi szóvivővel beszélgettünk. H. G.: Nos, akciófilmekbe illő jelenetekre nem kell felké­szülni. Arra viszont igen, hogy az ellenőrzés alaposabb lesz. Wi­: Ez azt jelenti, hogy tüzetesebben megvizsgálják az autó­kat a határőrök, netán többször megmotoznak bennünket? H. G.: Nem, dehogy! Az okmányok vizsgálata lesz szigo­rúbb. Vagyis jobban megnézik az útlevelet, a forgalmi enge­délyt, a jogosítványt. Akinek a neve szerepel a schengeni infor­mációs rendszerben, mert bírósági vagy idegenrendészeti eljárás folyik ellene, az ne is próbálkozzon az átkeléssel, mert azonnal visszafordítják. A magyar állampolgárok továbbra is igénybe ve­hetik a számukra rendszeresített forgalmi sávot. Sőt, ha ez telí­tett, vagy valamiért lezárják, akkor az EU-sávot is használhatják. ■qjflT: Már néhány hete alkalmazzák az osztrákok a schengeni előírásokat. Volt-e magyar részről valamilyen panasz? H. G.: Nem, ami azt bizonyítja, hogy a mai nappal kezdődő időszak nem okoz majd nagyobb fennakadást. ■qjflr : Legföljebb megnövekednek a sorok a határállomáson. H. G.: Erre mi is rákérdeztünk az osztrák hatóságoknál. Azt mondták, ne féljünk, nem lesz több a várakozási idő. igyrk­: Mi mikor fogunk Schengen szellemében eljárni a déli, a keleti és az északi határszakaszokon? H. G.: Majd amikor­­ várhatóan 2002-ben - belépünk az EU-ba. Hozzáteszem, már most igyekszünk átvenni a schengeni előírásokat. Elkezdtük az érvényesítéshez szükséges technikai feltételek megteremtését, vagyis a határok számító­gépesítését. A vízum-, illetve az idegenrendészeti politikánkat is az uniós normákhoz igazítjuk. SZ. B.

Next