Kurír - reggeli kiadás, 1998. január (9. évfolyam, 2-30. szám)

1998-01-03 / 2. szám

4 ITTHON A LAKTANYA KINCSE Hamarosan megkezdődik, és 2000 tavaszáig tart majd Ka­posvár több mint 150 éves, Rippl-Rónai Józsefről elneve­zett múzeumának rekonstruk­ciója. A munkálatokat négy pá­lyázó közül a legjobb ajánlatot tevő kaposvári Középületkivi­telező és Kereskedelmi Kft. nyerte el. A helyreállítás és korszerűsítés mintegy félmilli­­árd forintba kerül. A műemlék épületben a pincétől a tető­­szerkezet cseréjéig teljes hely­reállítást hajtanak végre, meg­szüntetik a vizesedést, és kor­szerűsítik a fűtést is. Az itt mű­ködő levéltár tetemes mennyi­ségű anyagát és a múzeum fél­tett kincseit a kaposvári lakta­nyában helyezik el a munkála­tok idején. ÁRV­APÁLY A Kraszna pénteken Kocsord­­nál tetőzött 529 centiméteres vízállással. Emiatt hazai szaka­szán a folyó kilépett medréből, fél-egy méteres víz mossa a töltések lábait. Az esőzések ab­­bamaradása miatt azonban már levonulóban van az árhullám. Az első fokú készültség to­vábbra is érvényben van, ami fokozott figyelőszolgálatot je­lent. A lassú apadás hatására valószínűleg két-három napon belül mindenütt visszatér med­rébe a folyó. A múlt év végi esőzések hatására kialakult ár­hullám miatt a Tiszán és a Szamoson egy-két métert emelkedett a víz, míg a Túron megtelt a meder, de a vízszint sehol sem érte el az első fokú készültség szintjét. ADÓ, STOP! A Győr-Moson-Sopron Me­gyei Kereskedelmi és Iparka­mara arra kérte a térség önkor­mányzatait, hogy 1998-ban ne éljenek az iparűzési adók eme­lésének törvényben nyújtott lehetőségével, inkább a már meglevő vállalkozások meg­erősítésére, illetve újak bátorí­tására törekedjenek. A kamara azt is szorgalmazza, hogy az önkormányzatok vizsgálják felül a külföldiek beruházásai­hoz nyújtott adókedvezménye­ket, és 1998-ban a versenysem­legesség betartása érdekében már ne adjanak ilyeneket. Győrben egyébként idén a ke­reskedelmi, pénz-, és hitelinté­zetek, biztosítótársaságok ipar­űzési adóját a korábbi 1,2 szá­zalékról 1,4 százalékra emel­ték. Minden egyéb vállalkozás esetében az idei 0,7 százalékról 1 százalékra növelték ezt az adóhányadot. Kedvező válto­zások is történtek. Például a kisvállalkozások adómentessé­gének határát 4 millió forintról 5 millióra módosították. RÁADÁSADÁS Reggel nyolc órától délig - a kiadott műsortól eltérően egy órával korábban - sugározza ma a Kossuth Rádió a szilvesz­teri kabaré ismétlését. Akik ek­kor sem tudják meghallgatni, azok január 8-án csütörtökön 14 órától tehetik meg, ha be­kapcsolják a Petőfi-adót. KIRAKATBAN A KIRAKAT Kirakatot nézni annyi, mint gyönyör­ködni. Kirakatok előtt sétálni, szemmel vásárolni. Akkor is, ha nem minden ki­rakat gyönyörű, és nem mindegyik csá­bít vásárlásra. Századfordulós fotókon, második világháború előtti képeken egy üzlet, a portálja, a betűi, felirata meg a kirakata valóságos műtárgy. A háború után beköszöntő európai, különösképp közép- és kelet-európai szegénységgel az áruhiány kora jött el. Mégis voltak boltok, mégis léteztek ki­rakatok. A boltokat államosították, a feliratokat eltávolították, ha volt áru­készlet, hát kiárusították. Budapest Belvárosában, de a többi magyar város­ban is minden máshová került, a patina eltűnt, a hajdani kereskedők rá sem is­mertek üzleteikre. Idő haladtával, amint volt már mit kitenni a kirakatba, cáfolva a nyilvánva­ló szegénységet, az árubőség látszatá­nak keltése volt a cél. Tíz, húsz, ötven a meglévőből, legyen az cipőpaszta, konzervdoboz, nugázszelet, bármi, majd azt sugallja, hogy dúskálunk. Kö­zértben, Vasedényben az üzletvezető azt követelte a dekoratőrtől, hogy csak úgy roskadozzon a kirakat, legyen ben­ne sok-sok-sok dolog. Ez a szemlélet a „pult alól” időszak­ban is megmaradt, mindent lehetett kapni a látvány szerint, csak épp azt nem, amit kerestünk. Legfeljebb csú­szópénzért. Lett légyen a dolog ma­gyar áru, vagy a bűvös mondat szerint, exportból visszamaradt. Hosszan jutot­tunk el a kínálati piacig, és azt hinné az ember, hogy ezzel a nyugat-európai ki­rakatok kora jött el. Csakhogy: mifelénk a dekoratőr, a kirakatrendező az üzletvezetők és tu­lajdonosok szerint nem egyenrangú partner. Utasítják, ha szárnyal a kép­zelete, már itt a földön igyekeznek el­gáncsolni. Most is él a „mindent bele” szemlélet. Meg a „maradjunk meg a jól bevált közhelyeknél” elképzelés. A kirakat legyen negédes. Legyen zsú­folt. Karácsonykor fenyő, üvegdísz, sok piros. A színeket amúgy a multik is megha­tározzák. A két nagy üdítőscég harcá­ban mindent bevetnek. Öltözzék min­den és mindenki az ő árnyalataikba. Zöldségbolt, húsáruda, csirkeszaküzlet is legyen kólapiros, kólakék. Akkor is, ha az nevetséges. A kirakatoknak Nyugaton stílusa van. Divatja. Idén a natura hódított. Virágerdők nyíltak London legérdeke­sebb üzleteiben - valódi virágok, valódi fű nyugtatta a szemet - homok, kagy­lók, dűnék hullámoztak egy-egy parfü­mériában. Odakinn kitesznek egy-egy holmit, mutatván, ez van, és sejthető­­leg odabenn még sokkal több. Befelé csábítják a vásárlót, nem helyben bó­­lintják fejbe a zűrzavar és zsúfoltság látványával. Mifelénk tehát a rendszerváltással nem köszöntött be a kirakatváltások ide­je. A tulajok többsége úgy érzi, ő min­dent jobban tud, a dekoratőr hallgasson, és tegye, amit mondanak neki. Elvégre a boltos fizet. Méghozzá elég rosszul... Néhány üzlet persze így is üdítő színfolt a fantáziátlanság meg a kikényszerített látvány tömkelegében. De sajna ezek vannak kevesebben. T. O. Sajátos ablakszemek néznek az utcákon a világra. Úgy hívják őket, hogy kirakat. Furcsa szó, nyilván nem az ősi nyelvréteghez tartozik, hisz korábban cégérek mutatták, hol mit kapni, mit mér­nek, mit kínálnak. A kirakatok múltja nem azonos a kereskedele­mével, inkább tizenkilencedik, de leginkább e századi találmány. KUITAS: Mindent bele, vagy csak sejtesse a kínálatot? Fotó: SZAKA JÓZSEF Megdöbbentő látvány fogadta decem­ber 30-án, kedden délelőtt a Borsod- Abaúj-Zemplén megyei Egerlövő refor­mátus lelkészét: megbontották a mű­emlék templom román kori részén, az egykori bejáratnál a falat, s a megron­gált helyre ácskapcsokból összehe­­gesztett keresztet tettek. A december 28-i, vasárnapi istentisztelet idején még minden rendben volt, Gordos At­tila lelkész szerint a templomgyalázást vasárnap vagy hétfőn éjjel követhették el. Az épületnek ezen a részen nincse­nek lakóházak, s a tettes a jelek sze­rint nem csapott zajt, így közvetlenül a templom mellett lakó lelkész sem hal­lott semmit. A községben vagy a környéken nem tudnak sátánista csoportról, így az el­követő inkább zavart elméjű lehet. El­képzelhető, hogy az ügyhöz köze van egy falubéli fiatalembernek, aki időn­ként Jézus Krisztusnak képzeli magát. A két összehegesztett ácskapocs min­denképpen arra vall, hogy nem pilla­natnyi ötletről vagy vandalizmusról volt szó, hanem a tettes előre készült a dologra. A lelkész mindenesetre fel­jelentést tett, s a rendőrség már elvitte a keresztet. K. Á. 1998. január 3. Vásárolunk, tehát bízunk Nem minden drágulás megalapozott. Néhány közüzemi szol­gáltató a nagy, januári áremelések közé „elrejtette” a saját tarifaemeléseit, vagyis visszaélt azzal, hogy január elején az emberek már megszokták az ilyesmit. Ezt Garai László, a Jó­zsef Attila Tudományegyetem gazdaságpszichológiai tanszé­kének vezetője nyilatkozta a Kurírnak, hozzátéve: vásárlási szokásaink alapján egyre optimistábban tekintünk a jövőbe. A szakember szerint bár kézenfek­vő a feltevés, hogy azért mindig év elején drágul az élet, mert ilyen­kor, a két ünnep után az emberek kissé fásultabbak, közönyesebbek, mint mondta, mégsem hinné, hogy a mindenkori kormányzat er­re építené gazdaságpolitikáját. Úgy fogalmazott: ez a feltételezés „túl hízelgő” lenne a politikai felső vezetésre nézve. A tapasztalat ugyanis azt mutatja, hogy a kor­mányzat egy bizonyos határon be­lül nem törődik a tömegek reakci­ójával­­ ,s meglehet, igaza is van. Hiszen az utolsó, igazi felzúdulás a taxisblokád volt, azóta az emberek elfogadják az esedékes dráguláso­kat. Néhány politikus ugyan oly­kor emleget valamiféle tűréshatárt, ám ez a jelek szerint mindig mó­dosul. Legalábbis az áremeléseket kísérő viszonylagos tolerancia er­ről árulkodik, így aztán a januári áremelések inkább az új költségve­tési év tervezhetőségét, semmint az elfogadtatásukat szolgálják. Persze, akár így tervezik, akár nem, bizonyos fokú lakossági apá­tia jellemzi a januári árkorrekciók fogadtatását. Garai László szerint néhány szolgáltató vissza is él ez­zel. A távközlés díja például min­denhol a világon csökken - kö­szönhetően az egyre több előfize­tőnek. Csak nálunk nőnek a telefo­nálás tarifái, hivatkozva az infláció­ra. Ám azt, hogy közben a fajlagos költségek csökkennek, az illetéke­sek bölcsen elhallgatják. Az ő tak­tikájuk ugyanis az: ha egy „cso­magban” kapjuk ezt a többi drágu­lással, a keserű pirulák között ez az egy szinte észrevétlen marad. A gazdaságpszichológus szerint 1998-ban folytatódik az a folyamat, hogy lassan, de egyenletesen csök­ken a lakosság pesszimizmusa. A legjobban ez a tartós fogyasztási cik­kek gyorsan növekvő piacán mérhe­tő. A gazdaságpszichológia atyja, George Katona ugyanis már az USA-ban kimutatta, hogy az embe­rek akkor vesznek autót, háztartási gépeket, ha a jövőjüket gazdaságilag biztonságosnak ítélik. Ez a jelenség most Magyarországon is megfigyel­hető. S hogy ez mennyire megalapo­zott? Nos, ezt nem tudni, de az opti­mizmus mindenképp jó jel, hiszen míg a félelem és a pánik további ba­jokat gerjeszthet, az óvatos derűlátás jótékonyan hathat a gazdaság egyes területeire. (DIAN)

Next