Állami tanitóképezde, Léva, 1874

t Rousseau „Emilje.“ Soha paedagogiai mű nagyobb hatást nem tett, oly epochát nem képezett, mint Rousseau „Emilje“. Ragyogó nyelvezete, képekben gazdag volta, az egészen elömlő írói virtuozitás, anynyira elragadó, hogy az olvasó képtelen felőle nyugod­tan ítéletet mondani. És pedig viszont egy műnél sem kívánatosabb a szoros kritika, mint épen en­nél, hol igazság és tévelygés, lelkesültség és phan­tasia anynyira átjárják, áthatják egymást, hogy a legkomolyabb olvasót képesek megvesztegetni. Tá­vol minden rendszertől, félig regény, félig tankönyv, mely az által igyekszik a nevelésügy visszás álla­potán segíteni, hogy egészen új nevelési alapelve­ket állít fel. Öt részre oszlik. Az elsőben egy általános be­vezetés után előadatik, hogy miként kell bánni a gyermekkel életének első évében; a második ma­gában foglalja a nevelést a 2-dik évtől a 12-dik évig; a harmadik rész végződik a 15-dik évvel; a 4-dik tart Emil nősüléséig; az ötödik rész Emil nejét Sofiat ismerteti és annak nevelését. E gondolatmenet helyett lássuk, mint általá­nosan jellemző oldalt, az alapelveket s azután Rousseau nézeteit a nevelés egyes elemeit illetőleg. Emil a következő alaptétellel kezdődik: „Minden jó úgy , mint a teremtő kezéből kikerül; minden elfajul az emberek kezében; mert az ember kényszeríti a ta­lajt, hogy más talajnak a terményét; a fát, hogy egy más fának a virágát produkálja; fejre állít, kiforgat lényegéből mindent; szereti a monstrumot, a rendkívü­lit ; semmit sem tűr meg úgy, a­mint azt a természet alkotó, még az embert sem; az embert is ido­mítja, mint a lovat; nyesi, mint a fát. Ha ez nem történnék még rosszabb volna. Azon hely­zetben, a­hol mi vagyunk, egy magára hagyott ember még inkább ki lenne forgatva lényéből. Elő­ítélet, tekintély, kényszer, példa s az összes társa-­ dalmi szervezet kiölnéli az emberben a természetet a nélkül, hogy helyébe valamint adnának. Hason­lítana az ember az útszélen nőtt fához, melyet a járó-kelők minden oldalról taszigálnak minden irányba hajtogatnak. — Hozzád fordulok azért gondos anya, a­ki képes vagy a csírázó fácskát az emberi vélemények lökéseitől eltávolítani.“ Rousseau emez alaptétel felállításában túl­megy az igazság határán. Ellentétben van a dog­mával, mint a­mely az embert csak roszra tartja képesnek, de az eredeti jóságot nem oly szempont­ból ítéli meg, a mint kellene. Ő ez eredeti jósá­got absolutnak tartja. Pedig a gyermek kezdetben sem nem jó, sem nem rosz; cselekedetei sem nem erkölcsösek, sem nem erkölcstelenek,­­ hanem ál­talában természetesek. — A gyermek, mint lelkes lény termettséggel bir a szabadságra; e termettség szükségszerüleg kifejlődik s képesíti úgy a jónak mint a rosznak megkülönböztetésére. Csak ezután cselekszik ön­tudatosan és saját felelősségére ; erkölcsi lény lesz, s a szerint a mint szabadságával élt, nevezhető jó­nak vagy rosznak.­­ Alaptételének megfelelően azt kellett Rous­­seaunak kívánni a neveléstől, hogy az a természet­hez térjen vissza, a­mi az ő értelmezése szerint nem egyéb, mint a kezdetleges állapothoz való visszatérés. Ezért beszél csupán az ember nevelésé­ről általában, tekintet nélkül az állás- vagy pá­lyára. Emil az emberiséget képviseli, a kit nevelő­jének természetszerűen kell nevelni. — „Emil azonban nem olyan vadoncz, a melyik a pusztába száműzetett, hanem olyan, a melynek városban kell lakni ; — neki meg kell találnia azt, a­mire szüksége van, s előnyére felhasználni; az emberekkel érintkezésben kell lennie, ha nem is hasonlít minden tekintetben hozzájuk.“ „Nem arról van szó tulajdonképen — foly­tatja Rousseau tovább — hogy Emilből egy vadat 1* 3

Next