Schöpflin Aladár (szerk.): Magyar Színművészeti Lexikon 3. Komló-kert - Püspöki Imre (Budapest, 1930)

P - Petőfi színészi tehetsége

Petőfi Sándor színészélete god a cenzor ?« — A cenzor mérges lesz a szokatlan hang hallatára. — Igenis, — mondja. — Kihez van szerencsém ? — Szerencséje van Petőfi Sándorhoz, ki a mai előadáson szavalni akar, — volt a válasz­. — És mit akar szavalni uraságod, ha kérdenem szabad ? — Kérdezni szabad, de nem mondom meg! — jelenti ki kereken a költő. Erre még ingerültebb lett a cenzor és így rivalt fel: »Nem mondja meg? Akkor nem szavalhat!« Erre Petőfi faképnél hagyta az üres­fejű cenzort.... Este természetesen zsúfo­lásig megtelt a színház. Tombolt a közön­ség és előhívják Petőfit. Az ifjú költő a tapsot megköszönve jelenti, hogy nem sza­valhat, mert (és itt a cenzorra mutatott) a cenzor nem engedi meg! »De eljön még ezen uraknak is a napja!« fejezte be be­szédét Petőfi. Erre zajos tüntetés követ­kezett, előadás után pedig vidám lakoma. A cenzor pedig hosszú orral távozott a színházból — ... Egressy Gábor protekciója révén ju­tott hozzá, hogy lárma teljesült és 1844. o­kt. 12-én végre fellépett a Nemzeti Színház­ban, a »Szökött katoná«-ban, Gémessy sze­repében, még pedig Egressy jutalomjáté­­kával. A fellépés azonban nem sikerült. Egressy Gábor így nyilatkozik e kudarc­ról: »Sándor elejétől végig bátran, kedé­lyesen játszott és ügyesen is mozgott, csu­pán hangja volt egy kissé fakó a sok dohányzástól. Hanem a végjelenetben ezt kell mondania az illetőkre mutatva: »Ez itt a vőlegény, ez pedig a menyasszony« — és Sándor e szavakat mondván,, szóra­kozásból a leányt mutatta be vőlegényül, a fiút pedig menyasszonyul,, mire a kar­zatról egy kis nevetés hallatszott. Sán­dor ez esetet a sors intésénnek vette s a szí­nészi pályáról csakugyan végkép lemon­dott« ... .... Lemondott tehát a pályáról, de hű maradt barátjához, Egressyhez, kit 1847. tavaszán Székesfehérvárra vendégszereplé­sére elkísérte; majd III. Richárd­-járól ma­gasztaló kritikát írt. De írt hozzá gyö­nyörű verset is, »Lear király« előadása hatása alatt, melyben Egressy elragadta őt művészetével, így kezdődik a vers: »Megénekellek!... de te lessz oka, Ha énekem tán szabadon nem szárnyal, Lerészegítéd szomjas lelkemet Művészetednek édes italával..« ... Az álmodott nagy sikert mégis meg­kapta a színpadon, az ország első szín­színpadán, 1848 március 15-én­ Egressy Gábor elszavalta a Nemzeti Színházban lelkes közönség áhítatos figye­lése mellett szívéből írt »Nemzeti, dal«At, a Talpra magyart! Az orkánszerű taps, a nemzet öröm­­ujjongása, a diadal boldogító perce kár­pótlást nyújtott azért a tengernyi szenve­désért, amiből mint vándorszínésznek oly sokszor kellett kivennie a részét... (Erecki Jenő:) Petőfi színészi tehetsége. Az iro­dalomtörténet csodálatos egyértelműséggel és határozottsággal tör pálcát Petőfi Sán­dor színészi kvalitásai felett. Megállapítá­sait meglehetős felületességgel és egyolda­lúsággal az általa produkált színpadi sike­rekre, illetve balsikerekre alapítja, anél­kül azonban, hogy közelebbről vizsgálná a színpadi szereplések körülményeit. El­végre érthető ez, mert hiszen az iroda­lomtörténet elsősorban a költőnek irodalmi méltatásával foglalkozik. De ha színészeti szakkönyv foglalkozik Petőfi személyével, úgy szükséges, hogy e kérdést behatóbb vizsgálódás tárgyává tegye és vizsgálja meg, váljon a színész szempontjából te­kintve is, elfogadhatjuk-e az irodalomtör­ténet erre vonatkozó megállapításait. A színpad iránti vágyakozás már kora ifjúsá­gában — úgyszólván gyermekkorában — felébredt benne Aszódon, körülbelül 12— 14 éves diákkorában. A színészi tehetség megállapítása szempotjából ez még nem sokat jelentő momentum, mert hiszen a polgári családok gyermekeink legtöbbjé­nél az ifjú években fellángol egyszer a vágy a színpad iránt. Selmeci diákkorá­ban azonban még élénkebben élt benne e vágy; itt a német színészek előadásait látogatta titokban és ettől, ép úgy mint Aszódon, a szülői és tanári intések és dor­gálások sem tudták visszatartani. A sel­meci diákok »Magyar társaságában« már mint szavaló is szerepel. A kör XI. ülé­sén a »Csák« című költeményt szavalta dicsérettel s a XXXII. ülésen, 1839. 1­­ 480 Petőfi színészi tehetsége

Next