Paedagogiai encyclopaedia - Verédy Károly (Töredék, 1886)
E - Egy tanitóval biró iskola
150 Egy tanítói albíró iskola, korlás a 11. osztálylyal 1 — 1 óra. Összesen 7 óra. — A II. osztály a számtanra 1 órával többet kap, egyebekben hasonló az elsőhez. Heti órái száma 8. — A III. és IV. osztály együtt : hittan 1, olvasás és írás 2, nyelvtan 12/4, számtan 13 4, földrajz 2,4, elyek 1, testgyakorlás 1. A heti órák száma mindegyikre 82/4. — Az V. és VI. osztály együtt: hittan 1, olvasás és írás 2, számtan 12/4, földrajz 2/4, történet és alkotmánytan 12,4, természetrajz 1, természettan 2/4, ének 814, testgyakorlás 2/4. A heti órák összege 1*214. Ez a tanító részére kitesz összesen 30 órát, melyhez még nyáron szerda és szombat délutánokon jönnek a gazdasági és kertészeti gyakorlatok. És még számításon kívül maradt mind a tanulók, mind a tanítóra nézve a háziipar tanítása, mely, ha az iskolába behozatik, szintén külön órát igényel, mert kizárólag hallgatólagos foglalkozás gyanánt alkalmazni azt sem lehet. A munkanemek első megtanítása s a munka kiosztása, hogy a tanulás alapos, tervszerű, fokozatos lehessen, megkivánja a tanítótól a személyes ténykedést. — A tanító előtti tanuláson kivül még minden osztálynak kétszer annyi időre kell hallgatólagos foglalkozást nyújtani az iskolában. És ez igen nehéz feladat, mert a tanítónak, a mellett, hogy minden félórában más-más osztályt, illetőleg csoportot különböző tantárgyakból élőszóval tanít, a magában csendesen foglalkozó többi 3 csoport részére a foglalkozásokat kijelölni, a feladatok elvégzését ellenőrizni s a hibákat kijavíttatni is szükséges. A csendes foglalkozásoknak az órarendbe osztásánál arra kell a tanítónak főtekintettel lenni, hogy a külön csoportok lehetőleg ugyanazon vagy legalább rokon tárgyból kapjanak feladatot. Az élőszóval tanítás után ugyanazon tantárgy begyakorlása alkalmas ugyan csendes foglalkozásul, azonban a tanítás változatossága, a növendékek érdekeltségének és figyelmének lekötése megkívánja, hogy huzamos ideig egy tárgygyal ne legyenek a tanulók elfoglalva. Hallgatólagos munkául lehet feladni a két alsó osztályban a Fröbel-féle foglalkozásokat, betűtörlést, betűknek, szavaknak és mondatoknak könyvből, tábláról vagy emlékezetből leírását, rajzolást, számolást palatáblán vagy irkán, a felsőbb osztályokban nyelv- és számtani feladatokat, rajzolást, leczkeismétlést térképolvasást és térképrajzolást stb. De mindezeknek az órarendben előre kell megállapítva lenni, éppen úgy mint a többi tantárgynak, hogy minden növendék előre tudhassa, hogy mely órában mivel kell foglalkoznia ; a tanító csak a feladatot jelöli ki. Különben esetleges, tervszerűtlen, időpazarló munkát végezne tanító és tanuló. A törvény a tantárgyak megállapításánál nem tesz különbséget az egy és a több tanítóval bíró iskolák között. Sőt a tanterv is egyenlő ezen iskolákra nézve, s ugyanazon anyag feldolgozását kívánja mindeniktől. Hogy a terjedelemre nézve az osztott és osztatlan népiskolák között nagy különbségnek kell lenni, az természetes. Ahol a tanító, hat évfolyamot együtt tanítva, egy osztályom naponként egy óránál alig fordíthat többet, ott a tantárgyakat okvetlenül kisebb terjedelemben lehet és kell tanítani, mint ahol a tanító