Paedagogiai encyclopaedia - Verédy Károly (Töredék, 1886)

E - Egy tanitóval biró iskola

150 Egy tanítói al­bíró iskola, korlás a 11. osz­tálylyal 1 — 1 óra. Összesen 7 óra. — A II. osztály a számtanra 1 órával többet kap, egyebekben hasonló az elsőhez. Heti órái száma 8. — A III. és IV. osztály együtt : hittan 1, olvasás és írás 2, nyelvtan 12/4, számtan 13 4, földrajz 2,4, elyek 1, testgyakor­lás 1. A heti órák száma mindegyikre 82/4. — Az V. és VI. osztály együtt: hittan 1, olvasás és írás 2, számtan 12/4, földrajz 2/4, tör­ténet és alkotmány­tan 12,4, természetrajz 1, természettan 2/4, ének 814, testgyakorlás 2/4. A heti órák összege 1*214. Ez a tanító részére kitesz összesen 30 órát, melyhez még nyáron szerda és szombat dél­utánokon jönnek a gazdasági és kertészeti gyakorlatok. És még szá­mításon kívül maradt mind a tanulók, mind a tanítóra nézve a házi­ipar tanítása, mely, ha az iskolába behozatik, szintén külön órát igé­nyel, mert kizárólag hallgatólagos foglalkozás gyanánt alkalmazni azt sem lehet. A munkanemek első megtanítása s a munka kiosztása, hogy a tanulás alapos, tervszerű, fokozatos lehessen, megkivánja a tanítótól a személyes ténykedést. — A tanító elő­tti tanuláson kivü­l még minden osztálynak kétszer annyi időre kell hallgatólagos foglal­kozást nyújtani az iskolában. És ez igen nehéz feladat, mert a taní­tónak, a mellett, hogy minden félórában más-más osztályt, illetőleg csoportot különböző tantárgyakból élőszóval tanít, a magában csende­sen foglalkozó többi 3 csoport részére a foglalkozásokat kijelölni, a feladatok elvégzését ellenőrizni s a hibákat kijavíttatni is szükséges. A­ csendes foglalkozásoknak az órarendbe osztásánál arra kell a taní­tónak főtekintettel lenni, hogy a külön csoportok lehetőleg ugyanazon vagy­ legalább rokon tárgyból kapjanak feladatot. Az élőszóval tanítás után ugyanazon tantárgy begyakorlása alkalmas ugyan csendes fog­lalkozásul, azonban a tanítás változatossága, a növendékek érdekelt­ségének és figyelmének lekötése megkívánja, hogy­ huzamos ideig egy tárgygyal ne legyenek a tanulók elfoglalva. Hallgatólagos munkául lehet feladni a két alsó osztályban a Fröbel-féle foglalkozásokat, betűtörlést, betűknek, szavaknak és mondatoknak könyvből, tábláról vagy emlékezetből leírását, rajzolást, számolást palatáblán vagy irkán, a felsőbb osztályokban nyelv- és számtani feladatokat, rajzo­lást, leczkeismé­tlést térképolvasást és térképrajzolást stb. De mind­ezeknek az órarendben előre kell megállapítva lenni, éppen úgy mint a többi tantárgynak, hogy minden növendék előre tudhassa, hogy mely­ órában mivel kell foglalkoznia ; a tanító csak a feladatot jelöli ki. Különben esetleges, tervszerűtlen, időpazarló munkát végezne tanító és tanuló.­­ A törvény­ a tantárgyak megállapításánál nem tesz különbséget az egy­ és a több tanítóval bíró iskolák között. Sőt a tanterv is egyenlő ezen iskolákra nézve, s ugyanazon anyag feldol­gozását kívánja mindeniktől. Hogy a terjedelemre nézve az osztott és osztatlan népiskolák között nagy különbségnek kell lenni, az termé­szetes. Ahol a tanító, hat évfolyamot együtt tanítva, egy osztályom naponként egy óránál alig fordíthat többet, ott a tantárgyakat okvet­lenül kisebb terjedelemben lehet és kell tanítani, mint ahol a tanító

Next