Paedagogiai encyclopaedia - Verédy Károly (Töredék, 1886)

P - Philosophia - Phlegmaticus - Phrenologia - Physica - Physiognomica - Physiologia

Philosopliia. — Physiologia. 757 lemmel voltak. Hiba volt, hogy a tanítást felette megkönnyíteni töre­kedtek és igy a tanulókat a kitartást igénylő fáradságos munkától elidegenítették. Az is helytelen törekvés volt, hogy 3—4 év alatt csodálatos taneredményt helyeztek kilátásba, mert ezt lehetetlen volt elérniük. Modern paedagogiánk a philantropinismus elvein szilárdult meg, a­mennyiben az eltérő nézetek ez idő szerint nagyobbára megegyez­nek abban, hogy a nevelés által a növendéket a társadalomnak és ön­magának is használni tudó becsületes és ügyes egyénné kell képezni. A philantropinismus német követői közül kitűntek Rochow, Olivier, Guts-Muths, Campe és Salzmann. Ez utóbbinak sikerült Schnepfen­­thalban oly tanintézetet szervezni, mely napjainkban is a legjelesebb neveldék egyike. A philantropisták a népnevelésre korántsem gyako­rolnak közvetlenül tartós befolyást, mert inkább a tehetősebb osztályra voltak figyelemmel. A Basedow-féle túlzásoktól eltekintve ezen irány sok helyes elvet hozott forgalomba és az ifjúsági irodalom művelésé­nél elévülhetetlen érdemeket szerzett. A­mennyiben ezen nézetek Magyarországba elhatottak, minálunk is meghonosította az útleíráso­kat és ifjúsági olvasmányokat. Philosophia. (L. Bölcsészet.) Phlegmaticus. (L. Individuális nevelés.) Phrenologia. (L. Koponyatan.) Physica. (L. Természettan.) Physiognomica. (L. Archisme.) Physiologia (élettan) az állati és növényi szerveknek élet­működésével foglalkozik. Linné rövid, de találó meghatározása szerint az ásványok nőnek, a növények nőnek és élnek, az állatok nőnek, élnek és éreznek. Az ásványok növekvése azonban csak külsőleges, rárakodás által származó, a növények és állatok növekvése pedig azok belsejéből kiinduló. Az ásványok egész tömege azonos, míg az állatok és növények minden része más és külön czélra rendelt. E ré­szekben és részek által él a növény, él és érez az állat. Az állat és növény ezen részeit szervnek nevezzük. E szervek ismertetésével a boncztan, azok működésével pedig az élettan foglalkozik. A szer­vek működésének indító oka az életerő. A vegyészek ezen életerőt a minden testnek kiindulási pontját képező elemek (éleny, köpeny, le­gény stb.) és azok egyszerűbb és összetettebb vagyis tulajdonságát képező vonzó és taszító erővel, a vegy- és várrokonsággal azonosnak állítják. A tágabb értelemben vett élettan mind a növény, mind az állat szerveinek életműködését felöleli, míg szűkebb értelemben fel­fogva vizsgálódásainak köréből az oktalan állatok élettüneményeit is kirekeszti, pusztán csak annyit ölel fel, a­mennyi az emberi test élet­jelenségeinek s annak egyes részei működésének megértésére vezet. Sőt még itt is csak az egészséges testtel foglalkozik, míg annak beteges vagy rendellenes állapota vizsgálatát a kórtan (kóros, beteges állapotok tana, pathologia) számára hagyja. De még az egészséges testnek is csak a testi életre vonatkozó jelenségeit kutatja , míg a lelki, szellemi

Next