Tolnai Új Világlexikona 6. Gőz-Hit (Budapest, 1927)

G - Gőzgép

GŐZGÉP A gőzgép olyan motor, melynél a kazánban termelt vízgőz feszítő v. terjeszkedő erejét (expanzió) használjuk fel erő és ezáltal ipari munka kifejtésére. Ezt két módon tehetjük: 1. Egy zárt hengerben mozgó és tömören záró dugattyúnak egy alkalmas kormánymű által hol az egyik, hol a másik oldalára vezet­jük a gőzt, miáltal ez a dugattyút ide-oda (alternative) mozgatja és ezt a mozgást du­­gattyúrúd, keresztfej, hajtórúd és forgattyú gépelemek által alakítjuk át a főtengelyen forgó­mozgássá, honnan a nagy lendítőkerékről szít­­­v. kötélhajtással visszük át a transzmisszió közvetítésével (v. közvetlenül) a munkagé­pekre. 2. Vagy pedig a kazángőzt egy csövön át (futócső, németül Düse) egy lapátkerékre vezetjük, mikor is a gőz „áramlási energiáját“ közvetlenül átadja a keréknek és azt rendkívül gyors forgásba hozza. Az első csoportba tar­toznak a dugattyús (í.-ek, a másodikba pedig a gőzturbinák. A dugattyús (í.-ek több csoportba oszthatók : f­­ekvés szerint vannak álló, fekvő és lengő hen­­gerű(pl. gőzhajóknál)(í.-ek; a gőzhengerek száma szerint egyhengerű és többhengerű (2, 3, 4) (í.-ek. Vannak úgynevezett teljes töltésű (í.-ek, melyeknél a friss gőz beömlése a dugattyúnak egész lökete alatt (míg a henger egyik végéből a másikig ér) tart és vannak expanziós (v. ter­jeszkedéssel dolgozó) dugattyús (í.-ek, hol a gőzbeömlés a löhetnek csak bizonyos %-áig tart, a hátralévő után elzárt beömlőnyílás mellett a gőz terjeszkedésével fejti ki a munkát. A munkáját befejezett gőzt „fáradt gőznek“ nevezik. Ha a fáradt gőzt a szabadba vezetik, az ilyen (í.-et magasnyomású v. kipuffogó (í.-nek nevezik (pl lokomotív, lokomobil), ha pedig úgynevezett sűrítőbe, akkor a neve konden­zációs G. Tüzelőanyag- és gőzfogyasztás-meg­­takarítás szempontjából az utóbbi előnyösebb, azért, ahol erre tekintettel vannak, főleg ezt alkalmazzák. Nagyvárosi villanytelepek, gyá­rak, közüzemek stb. modern G.-ei jobbára kon­denzációval dolgoznak. Ahol a fáradt gőzt fűtési, főzési, szárítási stb. célokra akarják felhasználni (sörgyár, cukorgyár, kémiai gyá­rak stb.), ott a kipuffogó gépnek van helye. Aszerint, hogy a G. helyhez kötött v. helyvál­toztató, lehet stabil G. és mobil (lokomotív-, hajó-, mozdony stb.)­­. Végül általánosság­ban lehet a gőzelosztó kormánymű szerint : egytolattyús, kéttolattyús, forgólapos (Corliss) és szelepes vezérművű G. (Kollman-rendszer). A gőzgép által kifejtett munkát lóerőben mérik (1 lóerő a. m­. 75 méternyi munkakifejtés 1 másodperc alatt). A hengerben kifejtett mun­kát indikált (összes) munkának nevezik, mert a hengerben kifejtett közepes gőznyomást egy úgynevezett indikátor-műszerrel felrajzol­ható diagrammából (ábra) szokták megállapí­tani. Ennek nagyságától függ a munka nagy­sága. Ebből a munkából azonban egy rész el­vész a súrlódások legyőzésére (meleggé alakul át), továbbá az önjártatásra, úgyhogy a munka­gépek hajtására a főtengelyről levehető munka­energia (effektív v. hasznos munka) ennek csak bizonyos %-a lesz. A %-at a gép hatás­fokának (effektus) nevezik. A hatásfok­a effektív lóerű, indikált lóerő. Az effektív v. tiszta munkát egy G.-nél fékezés által lehet megmérni. Jó dugattyús gőzgépek hatásfoka 75—85 % közt variál. A mechanikai hatásfoka egy­­1.-nek annál nagyobb, minél kisebb tömeg mellett képes egy bizonyos lóerőt leadni, minél pon­tosabban van megmunkálva és minél keve­sebb a súrlódás (jó kenés). Vagyis hármas fel­tétele ez : helyes szerkesztés, helyes műhelyi munka és szerelés, valamint szakképzett és lelkiismeretes kezelés. A G. gazdasági hatás­foka alatt azt értjük, hogy minél kevesebb gőzfogyasztással fejtsen ki egy bizonyos mun­kát. A gőzfogyasztásnak csak egy része fordít­­tatik hasznos munkára, míg egy része a vezeté­kekben és a cilinderben lecsapódva, mint káros gőzfogyasztás jelentkezik. Az utóbbit, amennyire lehet, redukálni kell s ezért a gőzcsővezetéket Háromszoros expanziójú álló gőzgép

Next