Literaturai Lapok, 1836 (1. évfolyam, 1-52. szám)

1836-07-15 / 29. szám

223 224 Magát a’ logikát az újabb mód szerint két fő részre, n. m­. tiszta és alkalmaztatott logikára osztja­ fel, ’s ezeket ismert több nagyobb és kisebb osztályokra. Ezeket mind előadni és rajtok végig menni a’ munka’ természete, melly csupa megkü­lönböztetett dolgokból áll, nem engedi. A' főbb czímek’ alt­nézetét mutatja e’ következő lajstrom. Első rész: Tiszta közönséges logika. Első szakasz: Bonczoló, vagy kifejtő rész (analytica-lo­­gica elementáris.) Első fődarab: Az értelemről, é­s annak munkásságáról. Második fődarab: A’ gondolkodásnak legfelső , vagy fun­damen­tumos törvén­­yeiről. Harmadik fődarab: A’ megfogások’ formás különbsé­geiről. Első czikkely: A’ megfogások’ mennyisége. Második czikkely: A’ megfogások’ minéműsége, vagy tisztasága (qualitas conceptuum). Harmadik czikkely: A’ megfogások’ viszonnyá (relatio conceptuum). Első osztály: A’ megfogások’ öszvehasonlítása, foglalat­jaikra nézve. Második osztály : A’ megfogásoknak egybehasonli­tása, a’ kiterjedésre nézve. Negyedik czikkely: A’ megfogások’ modalitása. Negyedik fődarab : Az ítéletekről,­­ Első étim ; Az Ítéletek’ formájiról. Első czikkely : A’ mennyiségre nézve. Második czikkely: A’ minéműségre nézve. Harmadik czikkely : A’ viszonyra nézve. Negyedik czikkely : A’ bizonyságra nézve. Második czim : A’ tételek’ formája. Harmadik czim : Az ítéleteknek logikai atyafiságok. Negyedik czim: Az ítéletek’, vagy tételek’ formás igaz­sága. Ötödik czim: A’ tételeknek tudományos nevek, és becsek. Ötödik fődarab : A’ következtetésekről. Első czim: A’ rendes, tiszta, teljes, és egyszeres kö­vetkeztetésekről. Első czikkely: Az egyenes következtetések. Második czikkely: A’ feltételes következtetések (syllo­gismi hypothetici). Harmadik czikkely: Az elválasztó következtetések (syl­logismi disjunctivi). Második czim: A’ hijjános következtetések. Harmadik czim: A’ rendkívül való, vagy korcsos követ­keztetések. Negyedik czím: Az öszvefűzött, vagy lánczos következ­tetések. Második szakasz : Módszertudomány (Methodologia), vagy a’ tudománynak tudománnyá. Első czikkely: A’ meghatározások. Második czikkely: A’ logikai Elosztás. Harmadik czikkely : A’ megmutatások. Második rész : Alkalmaztatott logika. Első szakasz: Alkalmaztatott elementáris tudomány. Első fődarab : A’ mi tévelygéseinknek kútfejeiről. Második fődarab : A­ tévelygéseknek orvosi szereiről. Második szakasz: Alkalmaztatott methodologia. Első fődarab : Az esméreteknek szerzéséről. Első czikkely : Tapasztalati esméretek. Második czikkely: Históriai esméretek. Harmadik czikkely: Tiszta, vagy az okosságból folyjó esméretek. Második fődarab : Az,esméreteknek közléséről. Ezen lajstrom eléggé mutatja a’ munka’ foglalatját nagy­jában, és a’ rendet, mellyel a’­szerző logikájában követ mind ezek a’ tárgyak a’ könyvben pontosan és minden oldalról ki vannak fejtegetve, ’s kielégitőleg előadva; csupán azt óhajta­nám, hogy a’ szerzőnek nyelvbeli előadása is literaturánk’ mos­tani­­állásához volna alkalmaztatva, a’ mire a’ szerző, mint szinte az orthographiára is keveset látatott figyelni , a’ ,mint látszik többek közt a’ lajstromban álló czímek­ből is, mellye­­ket a’ szerzőnek saját 0r thiographiája’ szerint irtam­ le, még újításai is mellyeket imitt amott próbált, többnyire szeren­csétlenek voltak, p. o. eszköztudomány (organon), módszertu­­domány (methodologia), melly sem t­öbb, sem kevésb , mint szeretettudomány, eszmélőtehetség (facultas reflexionis). — Hibás a’ felesleges is superficialis értelemben (62 1.), mert az superfluus-t teszen, a’ superficialis pedig felületes vagy fejűle­­ges.­­— Az egy szó a’ latin quidam helyett p. o. egy ember nem magyar, nem franczia, ’s a’ t. , ’s egyebütt is a’ hol he­lye nincs, p. o. .nincs igazság egy gondolatban, ha — egy gon­dolat bir formás , vagy értelmi igazsággal, ha — ’s a’ t. igen különösen jön­ ki magyar nyelvben. Annak okát nem tudhatom, miért van a’ philiosophia szóban az ’s betű mellet mindenkor kihagyó jel (philo’sophia, philo’sophiai). — Azonban ezek nem ally dolgok, mellyek a’ boldogultnak a’ philosophiai tudomá­nyok körül tett , sokszerű­ é­s nagy érdemeit velünk legkisebb részben is elfeledtethetnék. Philosophiai pályamunkák. Kiadja a’ magyar tudós tár­saság. Első kötet. s­udán. A’ magy. kir. egyetem’ betűivel. 1835. Scréth. XVI—2 . lap. Legelői áll egy előszó, mellyben Döbbentei, mint ti­­toknok, elbeszéli, hogy a’ magyar tudós társaság által feltett philosophiai jutalomkérdésre beérkezett két feleletnek megbirá­­lása Kallay , Sz­alay és Szilasy rendes tagokra bízatván, a’ két utóbbi annak, melly itt kiadatott, maga pedig Kallay a’ má­siknak ite­lé a’ kitett jutalmat, ’s a’, tudós társaság a’ két egye­ző bíráló’ ítéletét erősité­ meg. Hogy Döbrentei e’ két bíráló’ véleményét csak dióhéjában, a’ Halfaj­ét pedig egész kiterje­désében adja, annak okát által nem láthatom , ha csak azért nem tévé, hogy’ ama másik jutalomfeleletet, melly, mint írja, nem jöhete ki (miért nem ? arról semmi világositás nem ada­tik) ,* legalább e’ bírálatnál fogva, közelebbről ismertethesse. Az előszót követi, maga az elsőbb jutalom felelet, igy czim alatt: Almás! Balog­h Pál, orvos-doctor, magyar tudós társasági levelező tag’ felelete ezen kérdésre. Minthogy a’ phi­losophia’ minden ágának kifejtése ’s­­hazánkban terjesztése leg­inkább az által eszközölhető , ha nemzeti íróink a’ philosophiá­­ra nézve szüntelen szemek előtt tartják, m­illy sikerrel dolgoz

Next