Literaturai Lapok, 1836 (1. évfolyam, 1-52. szám)

1836-04-22 / 17. szám

az olvasóval, hogy a* Szerző itt valami különöst akar, ’s való­ban az a’ nagy fenek, m­ellyet egy kisded orthographiai irat’ igazításának kertt, még inkább megerősíti az olvasót e’ véle­ményben. Hogy kiindulását onnan kezdi, hogy a’ Magyar Nem­zet a’ miveltségnek éppen a’ legalsó lépcsőjén áll, ezen Rec. nem annyira csodálkozik , mivel ezt, mottójához híven, talán azon szokást vak hódolatból tette , melly szerint némelly újabb íróinknál a’ nemzeti ímiveltséget ezen alaptalan vádnak örökös kiáltozása által moz­ditani­ elő ,­­ m­ár szinte szokássá vált. De hogy az emberi miveltségnek két múlhatlan feltételeit, t. i. az ész’ és szív miveltségét, épen ő, ki a’ tudós Társaságnak min­denben a’ legpontosabb megkülönböztetést ajánlja, meg nem kü­lönböztette, akkor, m­ikor csupán tudományos tárgyakról akar értekezni (és így a’ miveltségnek csak az egyik oldaláról), ez már valóban csudálatos. Mert ámbár abban teljes igaza van, hogy a’ valódi miveltség’ maximuma az erkölcsiség, még pedig annyira igaza van, hogy Rec. nyíltan kimondja egész világ előtt, mint rendíthetetlen meggyőződését, hogy a’ szívbeli m­i­­­veltségnek (erköltsiségnek) már magában örök , állandó becse van; ellenben a’ csupa tudományos miveltség, szív nélkül, nem egyéb a’ leggyalázatosabb elfajulásnál, vagy legalább vissza­élésnél, mindazáltal a’ hol csupa tudományról van szó, ott az erkölcsiséget sinór­ mérték ül, s termész­etesen nem vehetjük; mert a’­tudomány, magában véve, még nem miveltség, hanem annak csak egyik, még pedig, legalább a’ köz jóra íté­zve, tökéletle­nebb része. — Miként jön hát már itt a’ Szerzőnek következ­tetése, melly szerint, minekutána az igazi miveltséget csupán az igazi keresztyénségben helyheztette, ’s az emberi nemnek minden vallásbeli és politikai vétkezéseiket (mellyek valóban igen szomorú és veszedelmes dolgok, de, úgy látszik, gyarló nemünknek elmaradhatatlan szerencsétlenségei közzé tartoznak) izgalom nélkül felhányta volna, nyomon utána, és pedig epi­­­phonema gyanánt, ez, hogy ,,a’ miveltségnek ezen általános tekintetéből, húzzon ki-ki következetét nyelvünkre és tudomá­nyosságunkra.“ Ez valóban , vagy Oedipusi rejtély , vagy za­­­var. Mert ha bár megengedjük is, hogy vallásos, ’s még in­kább politikai okok gátat vethetnek, nyelvünknek ’s tudomá­nyosságunknak; más oldalról pedig az igazi jó Keresztyének a’ honi literaturát is, mint minden egyéb jót, előmozdíthatják; mindazáltal egyiket a’ másikból megítélni nem, vagy legalább nem mindenkor lehet. Mert sok jó Keresztyén van tudományos­ság nélkül, ellenben sok tudományos fő , fájdalom­­ igen is ke­veset gondol az erkölcsiséggel. Ha pedig e’ jegyzeteiben fen­tebb nemű dolgokra, p. o. bitorló kritikusokra, szivetlen Na­gyokra, vagy épen sajtó­szabadságra czélzott volna a’ Szerző, úgy bizonnyal jobb lett volna egészen hallgatnia, mint illy ho­mályos és zavart kifejezésekkel valami helyett sémit»t mon­dania. A’ Magyar Helyesírásra­­tett észrevételek közzűl, itt csak azokra terjed ki Rec., a’ mellyek véleményével nem egyeznek. *— így p. o. a’ kötjel’ szükséges­­voltára nézve a’ kérdő e betű előtt, m­ellyet a’ Szerző szükségtelennek tart, Rec. is a’ Tu­dós Társasággal tart, még pedig a’ harmadik e-nek elfogadása után is, a’ mi egyébként valóban szükséges. — Továbbá, az egyszerűsitést az írásban mértéken túl űzni l­­c. felesleges buz­­gódásnak tartja, mert meg nem foghatja, miként rátithatná a* valamelly nyelv’ írásmódját, hogy két betűt írjon ott, a’ hol ha jól akar szólni, két betűt kell kimondania. Ehez képest épen nem ítélheti a’ Szerzővel szükségtelennek a’ két betűt ezekben­­ között, itt, ott, olly, nagyobb, hozatott ’s a’ t., mivel e’ nagy egyszerűsítés (tt, ot, hozatot) a’ helytelenség mellett még Tótokká is tenne bennünket. — Hasonlóul nem egyezhet Rec. azon bizarr állítmányban , hogy a’ szokás csupán csak el­fajulásban a’ természettől áll, és hogy nekünk a’ gőgicsélni kezdő kis gyermekektől, mint a’ részben ,,sokkal okosabb kis polgároktól“ kellene a’ helyesebb beszédet tanulnunk. (Ez épen felfordult világ volna.) Tagadhatatlan, hogy ezek a’ kis polgárok igy beszélnek : én is tudnák úgy , pénzt ott (adt), megrította (megríkatta), kalapt, anyámt ’s a’ t. , de ez inkább a’ szűk körre, melly a’ puszta analógián felülemelkedni még nem tud , mint nagyobb természeti okosságra mutat. Vagy ha bár ez nem úgy volna is, Rec. még akkor sem tarthatná a’ Szerzővel ostobas­ágnak ,,a’ felnőtt b .­n a szülők­­b­e­n,’ hogy e’ kemény hangokat a’ széphangzás’ szabályai sze­rint (tudnék, adott, kalapot, anyámat,) kisimították. Mert a’ szép, mint mindenütt , úgy a’ nyelvben is, melly emberi alko­tás, helyet foglal, ’s ha p. o. m­unka­ért mehet is, de már munkához nehezen hangozhatnék szebben , mint m­u­n­k­á­­­h­o­z. Ígn­ a’ szokást illeti, megengedi Rec. , hogy van bitang és oktalan szokás is, mellyre okos ember nem ügyelhet, ’s nem is ügyel; de azt, a’ mit az emberi tehetségek’ természeti kifejlése után a’ köz-szokás megszentelt, oktalanságnak tar­tani nem lehet. A’ szavak’ értelmét is, sőt főbb módosulatait is ez szentelé meg; ahoz képest a’ tesztem, lesztem, megytem, eszhetik, iszhatik-ot, ’s több illyeket annyi századok után a’ köz-szokás’ ellenére behozni, mint a’ Szerző akarná, felesleges helyeskedés. Hát nem szenvedhet-e az etymologia, sőt nem szenvedett-e, ’s­ neki szenved-e soha semmi kifogást? Utoljára fájdalommal képtelen még említeni Rec. azon te­temes hibát, hogy a’ Szerző’ előadása a’ nagy buzgódás vagy ki tudja? mi ok miatt, sok helytt az illendőség’ határit ált­­hágja. Az ill.' kifejezések : „O mi oktalanok,’ — ,,Itt vegyük legalább hasznát kevés eszünknek.“ — „Tanácsolni kívánnám, de nem merem , mert csak azért sem fogadtatnék el !“ — „Sö­­té­t korunk“ — ,,a’ felvilágosodást emlegetjük üres koponyánk­ban lenni!“ — „Ezt csak a’ késő századbeliek’ számára irom, hogy láthassák mily ,Esztelenül gondolkodtam én e’ tizenkilen­­czedik században,“ — ’s több illy kifejezések, sem tanítói (didaktikai), sem bírálói írásmódhoz teljességgel nem illenek, és Rec. fenebbi ítéletét az egésznek szelleme és tónusa felől teljesen igazolják. E­MLÉKRŐL válaszul Ormos urnak a’ Szemlélő 22ik szárnyába közlött iratára. „Bár tsak gondolkozóba esnék némeLYLY ember az E’­­Féle felett!“ Ez egy oly fölsohajtása O. urnak, mint kinek mert pénze nincs, a’ csinos városból pusztába vágy — Szeren­csés utat neki! — De azokért, talán a’ kikért O. ur elsohajtá kívánságát, azokért paizst ragadok a’ kedves emlék mellet­t, fúr kiván­ata ellen. "

Next