Literaturai Lapok, 1836 (1. évfolyam, 1-52. szám)

1836-01-22 / 4. szám

~j§-‘ilk Szám. Péntek, Januárius 22én 1836. ---------—...................... -----^rr==f=^F=^sss^,^- --­ LITERATÚRAI LAPOK Harag és párt nélkül. Mi kell a’ magyarnak ? Irta Wargha István. Kassán, nyomtatta Werfer Károly. 1834. lap 143. Ezen kérdésre, mellyet a’ tudós író munkája’ czímjéűl vett, ha honunkat, bár milly nézőpontból hasonlítjuk Europa’ akár­­m­elly tartományjával össze, nemegy hamar lehet a’feleletből kifogyni, a’ mint ezt W. ur előszavában is megjegyzi. A’ hol nincs egyesült akarat elóhaladásra, hol osztályokra szakadások uralkodnak , ott a’ természetben fekszik a’ hátramaradás ’s vi­lágos, hogy soknak híjával kell lenni. AV. m­. kérdésére­ ezzel felelt meg, először: Nevelés. Nem lehet eléggé csodálkozni, hogy eddig munkája, holott az emberiség’ legszentebb ügyéről, a’ polgárosodás’ emeléséjéről, mellyen , tartományok’ ’s nemze­tek’ boldogléte, ereje, emelkedése, fényje alapúl , figyelmet­len maradott ’s felőle emlités sem létetett. Pedig tegyük keze­inket szíveinkre ’s valjuk meg őszintén, hogy a’ nevelés ná­lunk, minden tárgyak felett el van hagyva ’s ha valami, ez várja a’ felújulás’ szerencséltető pontját és szükségképen , ha nemzetté akarunk válni. Megfoghatatlan némelly részben, hogy midőn színdarabokra ’s ezeknek fordítására jutalmak ’s pályabé­rek tűzetnek ki, e’ tárgy, alig hevít, alig melegít át egy két keblet, ’s csak legközelbi napjainkban létetett egy lelkes hazafi által a’ népnevelés’ legczélszerű­bb elintézhetése iránt, indít­vány. Nézzük végig faluink’ iskoláit, nézzük végig ezeknek mestereit, tanítóit, bizonyára nem tartóztathatjuk meg magun­kat az emberi kebel’ legszebb érzetétől, a’ könyörűlettől; ol­­lyanok tanítanak, ollyanok nevelnek (nem egyátaljában) , kik magok sem tanultak, magok sem neveltettek. Mit szüljön, mindezt Micsoda jövendővel, minő nemzedékkel kecsegtethet­jük magunkat? Pórnépünk idegenkedik a' könyvtől, iszonyo­dik a' tanulástól; mert már itt a’ bot, palcza, vessző fa’ ru­gó eszköz ’ ’s azután csodálkozunk , hogy parasztjainkat nem javítja a’ bot. Quo semes imbuta­ etc. Ezen czéltóli rövid kitérést megbocsátandja: rokonérzetü olvasóm ’s velem együtt óhajtani fogja : tétessenek minél előbb foganatos rendeletek nevelésünk’, nevelési intézeteink’ ’s tanító­ink sorsának javítása iránt, példáid szolgálhatnak a’ hajdannak birodalmai , mellyeket egyedül a’ hasonló — egyszóval, a’ nemzeti nevelés tett nagyokká. A k. ur rövid munkáját, a’ bevezetésen tdivűl, két fő osz­tályra szakasztja; az elsőben a’ testi (a’ testi nevelésre olly bi­­rodalmakban l­ehet azonban egybezengést látni, hol ez is a’ kormány’ felü­gyelése alatt van, mint hajdan Spártában, Athén­ben), az utóbbiban az értelmi, vagy a’ mint neki nevezni tet­szik, a’ lelki nevelést veszi visgálatra’’ tárgyául. Hogy e’ tárgyról szólhatott, álláspontjánál fogva világos, mint nevelő, вши­ azon finom vonalakat, mellyek a’ gyermekek’kifejlődése korában számtalanok ’s mások’ figyelmét, vagy azért, mivel arra méltónak nem tartják, vagy, mivel az észrevételre szük­séges foghatósággal nem bírnak, elkerülik, figyelmes szemmel felfoghatta ’s pedig vajmi csekélységektől függ gyakran az egész emberélet’ boldogsága ! Sokszor egy szó, egy balfogás, helytelen fenyítés, egészen más irányzatot ad a’ gyermek lel­kének, más gondolattal tölti be keblét, mellyre soha sem ör­­ült , ha vigyázattal és óvattal bánnak vele. Hogy AV. ur a’ neveléssül írhatott ’s jól is írhatott, elkészülése ’s olvasottsága bizonyítja. AV. ur, munkájában, mint a’ felelet elhitethetné, nem annyira a’ nyilvános, mint magános nevelést tárgyazza. Néha néha kitér az iskolákra is, bár megjegyzései többek által alkalmaztatnának! Minden tárgyat, mellyet felvilágosítani tö­­rekvék, olly sok oldalúlag fogott fel­, hogy alig hagyott el va­lami kívánatost. A’ mit a’ testi büntetésről mond, óhajtanám; ne csak a’ nevelők, szülők, hanem a’ népelőjárók által is meg­olvastatnék. Nem kevésbé érdekes, a’mit a’ lelki nevelésről mond, már magok a’ czikkek’ czímei, annyira érdekesek, hogy lehetlen jót nem várni. A’ hitvallás, könyvek’ olvasása, tár­­salkodás, színjáték, kívánságok, hajlandóságok, ingerek és szenvedélyek, becsületérzés, szabadság, függetlenség, polgári állapot, a’ mennyire nálunk írói körülményei engedték, szoros egybefü­ggésben vannak előadva. Mi e’ munkáról egyedül azt mondjuk, kivánnak, minél több olvasót találjon. Nem lehet jámbor óhajtásunkat elhallgatni, hogy minél elébb találjon ro­kon lélekre, ki a’ köznevelés’ pontjait fejtegesse, megemlékez­vén a’ jelen' munka befejezésének vég­szavaira. „Ím él ii­n­e , reményiünk és kezdjük­ hinni, hogy egy ember­­csoportot nyelv — nemzetté, nemzetet — köz­érdek naggyá, nagy nemzetet a’ tudomány és művészség dicsővé tésze n.f. AV. ur’ Írásmódja tiszta, a’ tárgyhoz alkalmazott; mert minden dagályosságtól, feszességtől és pöfftól, nem keresett és nyelvszabályos, nem ragaszkodik megátalkodottsággal­ a’ régi­hez ’s nem keresi szenvedéllyel az újat. A’ mi a’ munka’ külsejét illeti, mind nyomtatására, mind a papirosára nézve díszére válik A Verfer ur intézetének ’s liter­­­túránk’ legcsinosb jelenetei közé számítathatik. AZ EGYESÜLT ÉSZAKAMERIKAI BIRODALMAK’ LITE­­RATURÁJA. /. Romám (Folytatái). A’ nyugati részeken még nem termettek jeles írói talen­tumok. Livingston úr, a’ híres „louisianai code­xnek44 szerkesz­tője alig szám­tathatik azok közé.4-

Next