Lobogó, 1971. január-június (13. évfolyam, 1-26. szám)

1971-01-13 / 2. szám

40 ezer forint volt abban a csomagban, amelyet Kupi István 15 éves ipari tanuló talált meg Budapesten, a 156-os autóbuszon. A pénzt édesapjával elvitte a Budapesti Rendőr-főkapitányság ügyeletére. Rövidesen jelentkezett a pénz elvesztője, Kovács Gyula bolti eladó is. A 40 ezer forint az üzlet na­pi bevétele volt. Véletlenül felejtette az autóbusz ülésén. Egyedül a Kupi család becsületességének köszönhető, hogy a pénz hiánytalanul meg­került. Hiszen ha elteszik, saját céljaikra fordítják, soha senki nem jön rá. Sok ismerősömtől megkérdeztem, mi a vé­leménye erről az esetről. Eltérő válaszokat kaptam. A válaszadók egyike például azt mondta: valószínű, a Kupi család rendkívül gazdag. 40 ezer forint igazán nem számít nekik. Felkerestem a Kupi családot. Egy másfél­szobás lakásban laknak Budapesten, a Szi­lágyi Erzsébet fasorban. A nagyobbik szoba — négyszer ötméteres — a szülőké, a ki­sebbik Kupi Istváné. A bútorzat nem új, de jó állapotban van. Látszik, vigyáznak rá, akárcsak a szőnyegekre, amelyek között drá­gább fajtát egyet sem láttam. Mindenhol feltűnő tisztaság. Nekik a lakás nemcsak al­vóhely, hanem valóban otthon. A Kupi család nem él rossz anyagi kö­rülmények között. Természetesen, meggon­dolatlanul nem költekezhetnek. A családfő, id. Kupi István, műszerész a Posta Gyáli úti részlegénél. Elismert szakmunkás, kiemelt órabért — 15,50 forintot — kap. Felesége ugyanott raktáros. Havonta 1670 forintot ke­res. Igazán nem mondható, hogy gazdagok lennének. Fel is tettem nekik a kérdést: miért nem tartották meg a 40 ezer forintot? — Nem is gondoltunk rá — válaszolja id. Kupi István. — A fiam azzal jött haza, hogy öltözzek, mert talált egy csomó pénzt, és el kell vinnünk a rendőrségre. Természe­tes volt, hogy így történik. Azért a pénzért mi nem dolgoztunk meg, egy pillanatig sem éreztük úgy, hogy a miénk lehet. — Azért nem lenne rossz, ha 40 ezer fo­rinttal gazdagabbak lennének! — Még álomnak is szép. Ha lenne 40 ezer forintunk, kicserélnénk a bútort modernebb­re, vennénk egy-két ruhát is, esetleg egy motort. — Gépkocsit nem? — Jó lenne egy kocsi, nem mondom, de egyelőre nem bírnánk anyagilag. Karban­tartás, üzemanyag, biztosítás! Olyan jól nem keresünk. No, de erről kár is beszélni! — Hogyan fogadták a történteket a tanuló­társak az ipari tanuló intézetben? — Volt olyan — válaszolja ifj. Kupi Ist­ván —, aki azt mondta: elment az eszem. De a többség igazat adott. Helyesnek tartot­ták, hogy visszaadtam a pénzt. M. M. Ifj. Kupi István legkedvesebb „játszó­társa” az elektromos vezérlésű terep­asztal, amelyet saját maga készített ZIMMERMANN BÉLA felvételei­ n így nevelten gyerek­n­ei, hogy csak az a sajátja, amiért megdolgozott. Kupi István és felesége a televízióból közismert Mézga család rádió­­technikai zsenije, Lü­ke Aladár­­bekapcsolta az MZ/X adóállomást, hogy kapcsolatot keressen agg utódjával, Köbükivel. Meg­lepetésére, teljesen ismeret­len hangok érkeztek hozzá az éter hullámain. Valami ilyesmi. Jól érzed magad? — Nagyszerűen. Persze, izgulok, vajon hogyan sike­rül a leszállás? — Csak semmi idegeske­dés. Mindent csinálj úgy, ahogy gyakoroltuk. — Értettem. A kocsitól balra, ugye? — Igen. Látsz jól? — Akkora piros-fehér kockákat? Nem lehet nem észrevenni. Lüke Aladár nem az a fajta zseni, aki ne járna utána a rejtélyes dolognak. Pillanatok alatt bemérte az ismeretlen adóállomás he­lyét. Aztán riadóztatta a családot, és helikopterükkel megindultak a kiszámított koordináták felé. Egy repülőtér felett kö­röztek. Észrevették a saros­fehér színű nagykockás autót. Az autó toronyszerű tetejében egy ember ült. Jobbra is, balra is repülő­gépek, helikopterek, de moz­gást sehol nem látták. Egyszer csak vevőkészülé­kük megreccsent. Gyorsan teljes hangerőre állították. — Akkor mára befejeztük a munkát. Holnap reggel ki­lenckor elméleti kiképzés, a tanteremben. Viszlát. Vége! Mézgáék a furcsa tornyú autót figyelték. A férfi ki­szállt, gondosan bezárta az ajtót, majd kimért léptekkel egy messze fekvő, kör alakú épület felé tartott. Habozás nélkül leszálltak. Az autóban akkumuláto­rok, különböző színű vezeté­kek, kapcsolók. Lüke Ala­dár előtt világos volt, hogy egy miniatűr irányító beren­dezést lát. De kíváncsi volt írta: MÓNUS MIKLÓS Fotók: SZABÓKY ZSOLT a részletekre is. Kapcsolat­ba lépett Köbükivel. Köbüki azonnal jelentke­zett. — Az MHSZ budaörsi re­pülőterén vagytok — hallot­ta Lüke Aladár. — Az autó­ban levő berendezés egy irá­nyítótorony. Ezt nyilván már magad is kitalálhattad. Meg­könnyíti az ottaniak munká­ját, segít a kiképzésben. A nagy irányítótorony mellé építették. — Hogyhogy eddig nem tudtunk róla? — Nemrég készült el. Ta­valy télen kezdték építeni a repülőtér hangárjában, ösz­­szebarkácsolták, társadalmi munkában. — Micsoda?! Egy irányító­tornyot?! — Miért? Te is darabon­ként raktad össze az adó­dat. — Az igaz, de én egy zse­ni vagyok — mondta Lüke Aladár szerényen. — Hm. Ezek szerint azok a budaörsiek is értik a szak­májukat. — Nahát! — álmélkodott Lüke Aladár. — És mik ezek a padok, meg a tábla? — Egyrészt pihenőhelyi­ség, másrészt azon a táblán dolgozzák ki a pilóták a na­vigációs terveket. Lüke Aladár nem is tit­kolta csodálkozását. — Úgy érzem — mondta Köbükinek —, ezek az em­berek megérdemlik az elis­merést. Tudod, mit, kölcsön­adom nekik az én állomá­som hívójelét. — Nagyon jó ötlet. Fesd át a rendszámtáblájukat fe­ketére, és írd rá nagy be­tűkkel: MZ/X. — Kiváncsi vagyok, mit szólnak majd hozzá, ha meglátják. Másnap reggel Pál Zoltán őrnagy, a repülőtér parancs­noka látta meg először az új jelet. Elmosolyodott. — Hihetetlen, hogy mi mindent ki nem tudtok ta­lálni! — mondta a többiek­nek, m­mm BUDAÖRSÖN.

Next