Ludas Matyi, 1969 (25. évfolyam, 1-52. szám)

1969-09-18 / 38. szám

A Moszkva étterem kerthelyiségének közelében lakom, s ennek következ­tében minden nap, este hat órától tízig hallgatom a zenekar és az előadók műsorát. A zenekar olyan hangerővel játszik, hogy IV. emeleti lakásom abla­kai is remegnek, nemcsak ■én. A műsor tavasztól őszig nem változik, napon­ta ugyanazt, ugyanabban a sorrendben játsszák. A fe­leségem a vacsorát már nem az órához, hanem a műsorhoz igazítja, és min­den este a „Szállj, szállj madár” dallamára hozza be. Amikor már teljesen ki­borultam, felhívtam tele­fonon az üzletvezetőt és panaszkodtam az elviselhe­tetlen lármára. Legnagyobb meglepetésemre azt mond­ta, hogy teljesen igazam van, ő is már majdnem megörül, a pincérek nem értik egymás szavát, a vendégek ordítva „beszél­getnek” egymással, amíg be nem rekednek, azután hazamennek. Sokszor kér­te már a zenekart, hogy játsszanak halkabban, de eredménytelenül, mert a hangszereket és énekese­ket — a zenekar szerint — üvöltetni kell, ahogy csak az erősítő bírja. Meg­ígérte, hogy mindjárt szól nekik ismét. Valóban, utá­na normális hangerővel játszottak tovább. Másnap elölről kezdő­dött az egész. Felhívtam te­lefonon a kerületi tanács igazgatási osztályát. Egy nagyon kedves, előzékeny előadó közölte: írásban ad­jam be a panaszomat, pontosan, napra, órára és percre megjelölve közöl­jem, hogy mit, milyen hangerővel játszottak, a bejelentést írassam alá 3— 4 olyan tanúval, aki haj­landó az igazgatási osz­tály kívánságára kihallga­tás céljából a tanácshoz bemenni. Ha mindez meg­történt, átteszik az „ügyet” a kereskedelmi osztályra, amelynek egy kijelölt dol­gozója egy váratlan pilla­natban meg fog jelenni nálam és reméri, hogy 45 fon­nál hangosabb-e a ze­ne. Ha igen, akkor majd pénzbüntetést kap az ÜZ­LETVEZETŐ! Ezek után úgy gondoltam, hogy jobb, ha panaszom­mal közvetlenül az ENSZ- hez fordulok, mégis elő­kelőbb intézmény, az eljá­rás sem komplikáltabb, a panaszokat ott sem intézik el, de legalább az ártat­lan üzletvezetőt sem bün­tetik meg. Bánréti Zoltán Budapest VÉDELMET A TELEFONNAK! A XVII. kerületi Akadémia-telepen két utcai nyilvános telefonfülke van. Sajnos, mindkettőt nagyon gyakran meg­rongálják garázda hajlamú emberek, így aztán sokszor marad telefon nélkül ez a környék. Ha valakinek sürgő­sen orvosra, mentőre, tűzoltóságra vagy rendőrségre lenne szüksége ilyenkor, jó messzire kell mennie, míg egy ép, használható telefont talál! Érdemes lenne a két telefont áthelyezni olyan helyre, ahol jobban szem előtt van, s akkor talán jobban véd­hetnénk mindannyian a készülékeket a rongálóktól! M. B. Budapest A címzett válaszol­ ­apjukban eszmefuttatás je­lent meg Savoyai Jenő lovas szobráról. A Várpalota újjá­építése kezdetén felvetődött a sajtóban — több ízben is — a szobor eltávolításának a gon­dolata, de akkor úgy döntöt­tek mind az építési, mind a műemléki hatóságok, hogy a szobor művészi értékénél, va­lamint városképi jellegénél fogva, megmarad eredeti he­lyén. A Művészeti Lexikon IV. kötete (Akadémiai Kiadó, Bp. 1998.) 163. oldalán ennek álláspontnak a helyességét húzza alá a Róna Józsefről szóló cikk is: „Fő műve, Sa­voyai Jenő lovas szobra, a volt királyi palota előtt pom­pás mintázásával, zárt kontúr­jaival a magyar neobarokk szobrászat legjobb alkotása.” Ami pedig a Savoyai Jenő történelmi értékelését illeti, azt elvégezte a felszabadulá­sunk utáni történetírás, ki­emelve, ha Buda felszabadí­tásában nem is volt jelentős szerepe, az ország töröktől való megszabadításában dön­tőek voltak hadműveletei — a Habsburgok szándéka ellenére is. Mátyás király szobrát — a Mátyás-kúton kívül — termé­szetesen mindenki szívesen látná a budai Várban, de an­nak megvalósítása nem old­ható meg csupán azzal, ha Savoyai Jenő szobrát nem ál­lítanák vissza eredeti helyére. Herényi Jenőné igazgató Fővárosi Emlékmű Felügyelőség „Vacsora nélkül maradtunk” címmel megjelent cikkük nyo­­­mán a panaszost felkerestük, a történtekért szíves elnézé­sét kértük, és az elmaradt va­csora ellenértékét visszatérí­­­tettük. Minden igyekezetünk­­­kel azon leszünk, hogy ha­sonló eset elő ne forduljon a jövőben. Bajza Sándor ig., Gyermekélelmezési V. A címben szereplő szó­lás­mondást a budai Fe­hér Galamb vendéglő jut­tatta eszembe a minap. Itt is fenn az ernyő, szó szerinti értelmezésben is: a falak és az asztalok tele vannak a petróleum­­lámpa cilinderére emlé­keztető, stilizált villany­ernyőkkel. Nagyon hangu­latos, nagyon romantikus hely ez, kellemes félho­mályban üldögélnek a vendégek, sajnos, ez a jó­tékony félhomály sem tud eltakarni néhány fogya­tékosságot. Azt például, hogy itt a vendégnek nagyon kell vi­gyáznia, hogy el ne ázzon. No, nem belülről, a jó fajta boroktól, hanem egé­szen más módon. Megesett már, ugyanis, hogy egyik­másik vendég lucskos ci­pővel távozott a vendéglő mellékhelyiségéből, mert a lefolyócső nagyon gyakran elromlik, s ilyenkor kelle­metlen kis tócsák keletkez­nek ... A női mosdó lefolyócsö­vei viszont néha olyan ijesztő lármát csapnak, hogy a házban lakók alud­ni sem bírnak az iszonyú­­zajtól. Esős időben az épület pincéje, s köztük a Fehér Galamb raktárhelyisége is vízben áll. Rossz az épület csőháló­zata, ki kellene cserélni. Azon múlik az egész, hogy a két gazda, az Ingatlan­­kezelő Vállalat és a Ven­déglátó Vállalat nem tu­dott megegyezni abban, hogy melyikük végeztesse el a munkát. Ennek a huzavonának persze a vendég látja ká­rát, aki egy kellemes este végén mégis kellemetlen élménnyel kénytelen tá­vozni a Fehér Galambból.­ ­r. FOTÓZZON A LUDASNAK! VI. KÉR. KMETY UTCA 26 fc 28 VI. KÉR. KMETTY 26 UTCA Vajon melyik az igazi? (Beküldte: Máté Ildikó, Budapest) RENÁTA Két ötvenhatos méretű férfipizsamát vásároltam, az egyik sötétkék, a másik enciánkék, ezüst csíkozás­sal. Mindkettőnek van egy közös tulajdonsága: sötét­re festi az ágyneműt. Kí­sérő papírjaikat annak ide­jén eldobtam, hosszú ke­resgélés után azonban az egyiknek sikerült megta­lálnom a dokumentumait, amelyről kiderült, hogy a Zalaszentgróti Ruházati Ktsz gyártmánya és Rená­ta névre hallgat. Ez úton közlöm a ked­ves zalaszentgróti „szülők­kel”, hogy a kedves Rená­tával nem vagyok elége­dett, s nagyon kérem, cse­réljék ki olyanra, amelyik nem piszkítja be az ágy­neműmet ! Fehér L­ászló Bp. XI., Móricz Zsigmond körtér 2. FÜST SZÁLL A SZEMEMBE Csaknem minden reggel, még a leg­nagyobb kánikulában is, a Kálvin téri áruház egyik kéményéből hat és fél hét között sűrű, csípős füst kezd gomolyog­ni, s elárasztja az egész teret, gyakran a mellékutcákat is. Ha nincs szél, órá­kon át terjeng az áruházi „smog”, be­száll a nyitott ablakokon, igazolva a KÖJÁL műszeres vizsgálatának szo­morú eredményét: a főváros egyik leg­szennyezettebb levegőjű pontja a Kail­vin tér. Felhívtam telefonon az áruházat. Be­széltem az egyik üzletvezetőnővel, aki elismerte, hogy különböző csomagoló­anyagokat (szalmát, papírt, forgácsot stb.) tüzelnek el, mert nem tudják se­hol tárolni. Megköszönte, hogy figyel­meztettem a szemétégetés tilalmára, és megígérte, hogy abba fogják hagyni. Néhány napi tanakodás után, a jelek szerint, úgy döntöttek az áruház veze­tői,­ hogy nem kell ilyen észrevételekre odafigyelni, s azóta ismét okádja a ké­mény a csípős, sűrű füstöt kora reggel hat óra tájban. B. Gy. Bp. V., Kálvin tér 4. TAVIRAT helyett csomagot Miskolcon lakom, a Hű­tőház lakótelepén, az I. kerületben. Hozzánk csak külterületi postás jár he­tenként kétszer — szer­dán és szombaton —, ha e napokon éppen nincs va­lami ünnep. Ünnepnap esetén csak egyszer jön hetenként a postás. Ő hordja gyalogszerrel a táviratokat is. Egy-egy távirat 5—6, szerencsés eset­ben már 3—4 nap alatt eljut a címzetthez! Nemrég kaptam egy táviratot, mely Ceglédről 5 nap alatt érkezett és egy levelezőlapot, amely Miskolcról— Miskolcra 1 napig jött. Ezzel szemben a csomagokat mindennap kihozzák rendben, pontosan. Minden ismerősömnek kénytelen leszek tudomására hozni, hogy amennyiben sürgős kö­zölni valójuk van, ne lapot, levelet, vagy táviratot küldjenek, hanem tegyék csomagba, pakoljanak hozzá néhány kődarabot, — olcsóbb egy 5 kg-os csomag, mint a távirat — és én másnap megkapom az üzene­tet. Hajdú János nyugdíj­as Miskolc, I., Fonoda utca

Next