Lumea, iulie-septembrie 1936 (Anul 19, nr. 5454-5532)

1936-08-01 / nr. 5481

Sâmbătă 1 August i?3e ± Leu Exemplar , «nul XIX Ho. 5481 ă și socială Ziar independent ■rii din tară ULTIMA ORA străinătate ia audiența la fil. §. Regele Buc. 31. Dl. Jean Th. Florescu, ministrul României la Madrid, a fost primit ori în audiență de M. S. Regele la Sinaia. Dl. Florescu a făcut Suveranului un raport asupra evenimentelor din Spania. Consfătuirea de la locuința d-lui Tătarescu Buc. 31. La locuința primului ministru s’a ținut ori o lungă consfătuire la care au participat d-nii Inculeț și Valer Pop. S'au discutat de ordine. oeul măsuri Profesorii titulari aau vor mai putea pune suplinitori .O nouă dispoziție a ministerului instrucțiunii— f Buc. 31. — Ministerul instrucțiunei constatând că în cea mai mare parte, insuficiența pregătirei elevilor se datorește faptului că unii profesori nu stau la catedrele lor da care sunt detașați, ci în alte orașe sau sunt înlocuiți prin suplinitori, a hotărât ori următoarele: In anul școlar 1936-37 nu se va face nici o detașare in învățământul secundar de toate categoriile, decât un interes de serviciu, pentru numiri de directori și directoare. Profesorii și profesoarele sunt obligați să se prezinte la începutul anului școlar la catedrele unde sunt titulari. * v • . ^ a • a «fi ■ ■ 0 fl ă 11» SET 1 ■ ■ > #% 1 V ■ bl _i 1 • ▼ A ! • Ministrul României la Madrid Mii Hitler, Mussolini și Schuschnigg vor avea o întrevedere comună într’o localitate de la frontiera Italiei — Ce va cuprinde răspunsul Germaniei la invitația puterilor localniene.— Un plan colectiv de pace — Paris 31.— Corespondentul din Roma al agenției „Havas” anunță că e vorba să aibe loc o întrevedere între d-nii Mussolini, Hitler și Schuschnig. întrevederea ar urma să se producă într'o localitate din apropierea Triestului în cursul vacanței pe care Ducele și-o va petrece acolo. • 9 Roma 31.— Dl. Dino Alfieri ministrul propagandei a dezmințit această știre, arătând că e prematură. ^ • Paris 31. — Se anunță din Berlin că guvernul Reichului va răspunde in cursul săptămânei viitoare invitației de a participa la conferința celor 5 puteri locarniene. Răspunsul afirmativ va fi conceput in termeni extrem de concilianți și va da satisfacție guvernelor interesate. • • • Londra 31.—In Camera Lorzilor a avut loc dri seara o dezbatere in legătură cu politica externă a Marei Britanii și in special cu proectul de reformă al Societăței Națiunilor. Patru lorzi, autorii unei moțiuni privitoare la reorganizarea instituției din Geneva au interpelat guvernul asupra intențiilor sale in acest domeniu internațional. Lordul Halifax, in numele guvernului, a declarat: Politica guvernului se sprijină pe trei realități: necesitatea unui pact colectiv de pace care trebuie să reușească in primul plan și să descurajeze orice încercări de agresiune. In acest scop trebue procedat la modificarea art. 11 din pactul Ligei Națiunilor ; al treilea, sporirea forțelor militare britanice. Un mare transatlantic italian sosește la Constanța ■ Buc. 3L Luni 3 August sosește la Constanța transatlanticul „Roma“ unul din cele mai mari vapoare italiene, pe bordul căruia se află 2500 tuBac. 31. — Petrache Lupu • sosit eri in Capitală, insorțit de arhimandritul Gordun, vicarul episcopiei Râmnicului și al Severinului. Ciobanul riști americani, francezi, germani, italieni, cari vor vizita stațiunile de pe litoralul Mării Negre, sfânt s'a dus la mormântul Eroului necunoscut, unde a ingenunchiat, depunând apoi o coroană. Petrache Lupu la mormântul eroului recunoscut Dl. dr. Anghelescu și-a amânat vizita . Io Halfi Buc. 31. — Dl. dr. Anghel Ministrul Instrucțiunei nulescu, ministrul instrucțiunei a I se va mai duce la Bălți cum plecat eri la Sinaia, fusese hotărât. Călduri neobișnuite și furtuni mari in Polonia Varșovia 31. In timp ce in nordul și centrul Poloniei bântuie furtuni și cad ploi torențiale, în provinciile meridionale se înregistrează călduri cu totul neobișnuite. Astfel, in partea de miaza-zi a Poloniei s'au înregistrat cri 40 grade la umbră. 22 arabi omorâți in urma unei lupte cu trupele engleze Londra 31. Tulburările continuă în Palestina. In cursul unui atac contra unui convoiu al trupelor britanice, au fost omorâți de către soldați, 22 arabi din banda de agresori. V Marele Teatru Cinema TRIANON Prețuri de vară : Parter 18 lei, Balcon 10 lei Prezintă azi o perlă a ecranului. Un film de rară frumusețe vi • w • i_. (MOȘTENIREA UI* VIS de iubire din pretoria) O realizare realistă din lumea mare, o pagină din viața unei femei zbuciumate. In rolurile principale apar: CHARLOTTE SUZA și PAUL HARTMANN Al 2-lea film: PREMIERA CELUI MAI SENZAȚIONAL FILM Misteriosul Wong Kugo și Al 3-lea film: Reluarea după unanime cereri a minunatei operete Domnul de la Folies Bergère cu MAURICE CHEVALIER, Complectare JURNAL SONOR Sâmbătă și Duminică dim, istineuri cu 5 și 10 lei intrarea Cazuri mortale de insolație in Capitală — Temperatura excesivă se menține: Se anunță răcorirea vremei — Buc. 31.— Eri la ora 1 d. a. s'a înregistrat 54 grade pe pământ. In aer liber au fost 38 grade, iar la umbră, 37 grade. Institutul central Meteorologic anunță tendința de răcorire a vremei, treptat de la răsărit la apus. • 0 Muncitorul Ioan Rusu. Io etate de 38 ani, pe când trecea pe st r. Frasin a fost lovit de insolație. După câteva minute, muncitorul a incetat din viață. Pasagerii sosiți In Capitală cu trenul de Oradea au descoperit într’un vagon un călător mort. Asupra lui nu s-a găsit nici un act de identitate. El pare a fi in vârstă de 45-50 ani. Cadavrul a fost transportat la morgă în vederea autopsiei. Se pare că e vorba de un caz de insolație. Un alt caz de insolație s'a înregistrat pe B-dul Bratianu. D-aa Ecat. Paraschiv a căzut în nesimțire pe trotuar. Cu „Salvarea" a fost transportata la spital. Cazuri de insolație s'au mai înregistrat și la fabrica C. A M. unde câteva lucrătoare au fost scoase pe targa. -V Violent incendiu la unul dim marile ștranduri americane New York 31. Un violent incendiu s'a declarat la un restaurant de pe ștrandul din Long Beach. Cu toată intervenția a 300 pompieri, focul s'a întins la 10 clădiri alăturate, majoritatea construite din lemn, care au ars până la temelii. 15 pompieri au fost grav răniți. Politia a avut mult de lucru pentru a potoli panica produsă pe plaja marelui strand. Dl. Dinu Bratianu In Capitală Buc. 31. Dl. Dinu Bratianu a sosit ori in Capitală înspoindu-se de la Mamaia» Rebelii părăsesc pozițiile din Guadarrama — Un succes important al forțelor guvernamentale.—Generalul Franco anunță și el succese.—Prăbușirea a două avioane italiene — Paria 31.— Din Madrid se anunță că înaintarea trupelor credincioase guvernului continuă in provincia Guadarrama. Situația e tot mai bună pentru trupele guvernului care continuă înaintarea în provincia Castilia ce se găsește în mâinile rebelilor. Ziua de ari a fost caracterizată printr'o acțiune aproape numai de artilerie. Rebelii anunță succes. Postul de radio Sevilla aflat în mâinele rebelilor a dat dri noapte la ora 1:45 un comunicat în care anunță că trupele guvernului au fost pretutindeni respinse. Toate satele până la frontiera portugheză au căzut in mâinele răsculaților. Legăturile dintre șosea și calea ferată între Madrid și Valencia sunt pe punctul de a fi tăiate. • • Din Barcelona se anunță câ întreaga provincie Bistria se găsește sub stăpânirea trupelor guvernamentale. Din sursă demnă de încredere se dezminte informația că submarinul „C. 3" care a fost scufundat de rebeli n'ar fi eșit la suprafață. • • _ _ Guvernatorul provinciei Galicia a telegrafiat generalului de Lanne că toate garnizoanele din această provincie au trecut de partea rebelilor. Telegrama adaugă că pretutindeni domnește ordine și muncitorii au reluat lucrul. 0 0 Ministrul de războiu al Spaniei a anunțat eri la radio Madrid că a fost suspendată recrutarea claselor 1934—35, întrucât măsura, pentru moment, e inutilă. — 0 o0 Berlin 31. Ambasadorul Spaniei la Berlin a demisionat ori din acest post-Paris 31. „Echo de Paris" anunță că ministrul de externe al Portugaliei a sosit pe neașteptate la Londra. Vizita lui are de scop să demonstreze guvernului britanic că interesele Angliei și Portugaliei cer să se evite constituirea unui guvern de extremă stângă in Spania. Ziarul „Frontul popular" scrie că la San Sebastian domnește liniște, însă activitatea cetățenească va mai fi stânjenită un timp din cauza luptelor cari s'au dat aici. 0 • 0 Paris 31.— Guvernul francez dezminte zvonul că ar fi procurat guvernului spaniol 3 avioane și materiale de războiu. 0 •0 Paris 31.— Corespondentul agenției „Havas" anunță că rebelii părăsesc drumurile ce le dețin de 3 zile în regiunea Guadarrama și se refugiază în localitatea Olavsun, unde așteaptă întăriri dinspre Pampelune. Predarea rebelilor din San Sebastian constitue un succes capital pentru guvern care-i asigură securitatea și alimentarea intregei provincii. Garnizoanele din San Sebastian care mai erau de partea rebelilor au trecut ori in rândurile forțelor guvernamentale. • • ' ’» Madrid 31»—Un avion necunoscut s'a prăbușit ori in apropierea frontierei dintre Algeria și Maroc. Două persoane au fost ucise iar altele 4 grav rănite. După informații din jursă sigură, aparatul căzut aparține aviației italiene. E vorba de un avion înarmat cu 5 mitraliere și având un echipaj compus din 5 aviatori civili. fi Știri neconfirmate, anunță că un al doilea avion italian s'a prăbușit în regiunea Murcia. Ocupanții au fost răniți. • 00 Paris 31.— Ultimele știri anunță că nici o schimbare deosebită nu s'a remarcat in regiunea de la frontiera spre Franța. Impresia generală e că rebelii subzistă iar guvernamentalii progresează. Normaliștii respinși la capacitate se vor putea înscrie în clasa VIII Buc. 31. Ministerul instrucțiunii a hotărât ori că absolvenții școlilor normale, care au fost respinși la examenele de capacitate din Iunie, au dreptul se înscrie din clasa VIII. Femeile in Franța au căpâtat drept de vot = Un singur deputat s’a opus la această lege — Paris 31.— In ședința de elt a Camerei, deputatul Louis Marin a propus să se acorde femeilor dreptul de a fi alese și de a vota. Proectul prevede să se aprobe egalitatea drepturilor de a alege și de a fi ales, tuturor persoanelor care au Împlinit 21 ani, fără deosebire de sex. Textul a fost adoptat cu unanimitate de voturi, astfel că femeile au obținut drept de vot. Un singur deputat a votat contra. Nazăroniștii Întocmesc în memoria pe care-1 ▼or prezenta M. S. Regelui *— O viguroasă acțiune împotriva guvernului — Buc. 31.— In cercurile politice se afirmă că luna August va fi complect calmă, in ce privește activitatea politică ? Se pare însă că în luna Septembrie, partidul naționa- țărănesc care este profund indignat de vouta toleranță a guvernului față de tendințele de dreapta și calomniile ce s'au debitat pe seama fruntașilor acestui partid va începe o campanie viguroasă. In caz că Parlamentul se v mai deshhide — ceiace careurile opoziționiste speră că nu se va întâmpla, deoarece guvernul ar urma să plece Înainte de deschiderea Corpurilor Legiuitoare — parlamentari național-țârăniști vor ataca guvernul cu o serie întreagă d interpelări. Fruntașii național-țărăni vor dezbate de la tribuna Parlamentului problemele din uitmul timp. Interpelarea la chestiunea indolenței autorităților însărcinate cu paza ordinei va constitui baza de rezistență a acestor atacuri ce vor pune guvernul în gree situație. Fruntașii partidului vor solicita și audiențe la Suveran, după 1 Septembrie. In vederea acestor audiențe, conducrea partidului lucrează, la alcătuirea unor rapoarte asura situației. In cercurile guvernamentale se afirmă, că se lucrează la o evizuire a atitudinei și programului in ce privește metodele de guvernare. Se spune ă guvernul va inaugura o politică nouă. Marele incendiu din Noua Suliță Bălți 31. — Un violent incendiu a izbucnit eri In Tg. Noua Suliță. . Au fost distruse 16 migazne. Cu acest prilej s'au Înregistrat 2 morți. Pagubele sunt considerabile. Preotul Ierimiioiu sinucis la Bălți a fost victima unor prietenii fatale Bălți 31. Moartea dramatică a preotului Ioan Ierinicioiu, fostul protoereu al jud. Bălți continuă sa preocupe cercurile clericale. Concomitent cu ancheta justiției au întreprins investigații și forurile bisericești. Din cele aflate, se poate preciza ca preotul Ierichioiu a căzut victima unor prietenii fatale și interesate. In timpul când funcționa in postul de consilier eparhial al Episcopiei Hotinului, preotul ar fi fost influențat de unii prieteni ai lui, să comită nereguli in gestiunea bănească, care au fost descoperite. Suma lipsă era de 300 000 lei. Ce a urmat se cunoaște. Preotul Iemnicion a fost mutat disciplinar la parohia rurală Varatac, iar chestiunea a fost predată pe mâna justiției. Acum 4 ziie, preotul a venit la Bălți, intervenind pe lângă foștii lui prieteni să-l ajute. El le-a cerut să-i înlesnească un împrumut la Banca Clerului. N’a găsit insă ,solicitudinea la care se aștepta văzând epuizată și ultima posisibilitate de a reface fondul bisericesc ce-l utilizase pentru acoperirea datoriei, preotul s'a otrăvit. In ce privește scrisorile lăsate, nu se cunoaște incă conținutul lor. i, vL MOARTEA DRAMATICA a prof. universitar Ioan Borcea — Eruditul universitar ieșan a fost răpus de septicemie — Buc. 31>— Din Constanța a sosit aseară trista știre că profesorul univ. Ioan Borcea de la Universitatea Iași a murit în urma unei infecții, afla Eruditul universitar ieșan de la institutul Zootehnic de la Agigea pe malul Marei Negre, al cărui fondator și conducător era, unde preda cursuri studenților veniți din diferite orașe să-l audieze. Profesorul Borcea era bine dispus și se întreținea cu studenții cărora le explica forma Mărei Negre și constatările institutului de la Agigea f asupra cercetărilor zootechnice în această regiune. Deși era ora 2 d. a. prof. Borcea nu și-a întrerupt cursul și tocmai in timpul unei experiențe, a fost înțepat de o insectă la față. N’a dat atenție faptului și continua experiența. După două ore, fața ii s'a umflat puternic. A fost chemat un medic care a constatat că insecta i-a provocat o infecție gravă, transmițându-i microbi streptococic. Peste puțin timp, s'a declarat o septicemie extrem de violentă. Profesorul Borcea a fost transportat imediat la sanatoriul dr. Sion din Constanța unde, cu toate intervențiile medicale, a incetat din viață la ora 6 d. a. Regretatul savant ieșan a fost ministru al instrucțiunii în guvernul federației,era unul din cei mai intimi colaboratori ai d-rului Lupu și a fost rânduri paria în repetate mentaj. cu După fuziunea d-lui dr. Lupu național - țărăniștii, prof. Borcea a fost ales vice-președinte al partidului. Prof. Borcea eratele d-lui avocat Mihai Borcea. Știrea morței sale a produs consternare în cercurile intelectuale și politice. Informații tl Buc. 31. Ministerul instrucțiunii a confirmat pe dL Octav Botez, profesor la catedra de istoria literaturii române și estetică de la Facultatea de litere din Iași. și Landra 31.— Flota britanică din Malta a primit drn ordin să plece în Gibraltar. Buc. 31.— S'au sporit taxele la importul lănei și bunicului. Din această cauză, se prevede o majorare a prețului la stofe.Un nou cez de insolație s’a întâmplat erin localitate. Femeea Agripina Grădinescu din comuna Epureni (Iași) in timp ce lucra la imobilul d-lui Gh. Botez din strada Traian a fost lovită de insolație, căzând în nesimțire. Cu „Salvarea" a fost transportată la spitalul Sf. Spiridon. <9 Buc. 31. Dl. Inculeț a fost primit ori după amiază în audiență de Suveran. Ministrul de interne a făcut un raport asupra „situațUL