Lupta Moldovei, ianuarie-aprilie 1953 (Anul 9, nr. 1981-2082)

1953-01-03 / nr. 1981

t ANUL IX, NI. 1981 I SAMBATA 3 IANUARIE 1953. 4 PAGINI 20 BANI La luptă pentru noi victorii în anul 1953! Oamenii muncii de pe toate continentele și de toate culorile sunt obișnuiți ca la fiecare sfârșit de an să facă bilanțul anului care a trecut și să-și făurească nădejdi către anul ce vine. In pragul anului 1953, popoarele din lumea întreagă au primit cu negrăită bucurie și încredere mesajul de pace cuprins în răspunsurile lui I. V. Stalin la întrebările puse de corespondentul diplomatic al ziarului „New York Times“. Cuvintele staliniste sunt un nou și luminos îndreptat în lupta sutelor de milioane de oameni cinstiți pentru pace; ele poartă raze puternice de soare, pline de forță, care împrăștie și nimicesc perdelele de fum ale norilor negri ai războiului. Popoarele pășesc cu multă hotărîre în lupta pentru rezolvarea celei mai arzătoare probleme a zilelor noastre — problema păcii în lume. In fruntea popoarelor iubitoare de pace pășesc glorioasele poare sovietice, care, în 1952 poau obținut, sub conducerea Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, mărețe realizări în toate domeniile de activitate, înălțând Patria sovietică pe culmi tot mai înalte. Congresul al XIX-lea al PCUS a ilustrat cu o deosebită forță adevărul cuprins în cuvintele marelui Lenin, verificate azi în măreția și puterea Statului Sovietic. „Un stat este tare prin conștiința masselor. El este tare atunci când massele știu totul, când sunt în stare să judece toate și când fac totul în mod conștient“. (Lenin. Opere, vol. II). Cu bucurie și dragoste au întâmpinat noul in oamenii muncii din țările de democrație populară, care, cu ajutorul Uniunii Sovietice au obținut mari și numeroase succese pe drumul construirii socialismului. Poporul nostru muncitor, liber și stăpân pe soarta sa, a recoltat și el rodul bogat al unui an de muzică pașnică, pusă în slujba înfloririi neîncetate a vieții sale noi. Neșterse vor rămâne în istoria patriei noastre zilele când au fost înscrise adevărate pagini de glorie în lupta pentru socialism. Inaugurarea furnalului Nr. 6 dela Hunedoara, a termocentralelor dela Doicești și Ovidiu II, a fabricilor „Carbochim“ și „Argeșul“. Pentru prima oară în țară fabricăm, cu ajutorul URSS, utilaj petrolifer. In cuvântarea rostită la Congresul al XIX-lea al PCUS, tovarășul A. I. Mikoian a spus printre altele : „Acesta este singurul exemplu din lume, când un stat mic, (România, n. r.) bogat în petrol, are o industrie proprie de construcții de mașini destinate industriei petrolifere. Țările din America Latină și din Orientul Mijlociu, unde monopolurile anglo-americane pompează tâlhărește uriașe cantități de petrol, nici nu pot visa la aceasta“. S au constituit sute de gospodării agricole colective. S’a efectuat reforma bănească și reducerea de prețuri. Realizări în domeniul sanitar, avântul construcției de locuințe, succesele revoluției noastre culturale și multe altele, sunt de asemenea jaloane importane pe drumul construirii socialismului. Anul 1952 a însemnat o cotitură importantă în lupta pentru pace și independență națională a popoarelor din colonii. In Malaya, Vietnam, Indonezia, pretutindeni crește puterea de rezistență a masselor împotriva imperialiștilor de tot soim In lumea capitalistă s’a intensificat tot mai mult lupta clasei muncitoare împotriva mizeriei și foametei la care duce politica agresivă a imperialismului american,pb conducerea partidelor comuniste care luptă pentru a ridica și a duce înainte steagul libertăților, al independenței naționale și al suveranității naționale — steag aruncat peste bord de burghezie, massele muncitoare din țările capitălia vor continua cu și mai mult avânt în acest an lupta împotriva cursei înarmărilor și a pregătirilor de război duse de pumnul de imperialiști îmbrăcați în straie de generali și diplomați. Trebue de notat că anul care s’a scurs a fost caracterizat deasemeni printr’o slăbire, o puternică zdruncinare a lagărului imperialist, printr-o ascuțire a contradicțiilor de neînlăturat care-l macină. Producția industrială a Statelor Unite a ajuns sub nivelul anului 1951. In Statele Unite, Japonia, Austria, Germania Occidentală și în celelalte țări capitaliste, șomajul și grevele au luat proporții înspăimântătoare. Prețurile alimentare și ale tuturor produselor s-au urcat simțitor. Chiar cercurile cele mai reacționare ale imperialiștilor nu pot ascunde negrele perspective care așteaptă economia statelor capitaliste în noul an. Țările lagărului socialismului privesc, în schimb, înainte cu entuziasm și optimism fiindcă nădejdile pe care le pun în 1953, vor prinde viață. Oamenii sovietici vor dezvolta neîncetat forța economică a patriei lor așa precum scrie în noul plan cincinal stalinist. Noi orașe vor răsări pe harta Uniunii Sovietice, noi uzine, baraje, canale, vor brăzda nesfârșita Țară a Socialismului victorios. RP Chineză pășește în primul an al cincinalului, RD Germană, urcă pieptiș drumul spre socialism, RP Ungară, RP Albania, RP Polonă, RP Bulgaria și R. Cehoslovacă construesc baza economică a societății fără de clase și fără de exploatare. Poporul nostru muncitor privește cu încredere spre viitor. Succesele de până acum vor fi lărgite, consolidate, generalizate, sub conducerea Partidului. Va intra în funcțiune întreaga putere instalată a termocentralei „Gh. Gheorghiu-Dej“, de la Doicești, va mai intra deasemeni în funcțiune termocentrala de la Sângeorgiu de pădure, fabrica de rulmenți din Moldova, Termocentrala de la Comănești, Teatrul Muzical și multe, multe altele. Pe întreg cuprinsul Republicii Populare Române, anul nou aprinde mai puternic în sufletele milioanelor de constructori ai socialismului flacăra luptei pentru obținerea de noi biruințe. Oamenii muncii au pășit în 1953 cu hotărîrea neclintită de a traduce în fapt" sarcina încredințată "de conducătorul iubit al partidului și poporului muncitor, tovarășul Gh. Gheorghiu- Dej: „S-au creat condițiile pentru ca în anul 1653 să se atingă nivelul de creștere al producției industriale prevăzut pe anul 1954. Aceasta constitue o bază trainică pentru desfășurarea luptei muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor și funcționarilor din întreprinderile noastre, în vederea îndeplinirii prevederilor planului cincinal în 4 ani“. Oamenii muncii din regiunea Iași au întâmpinat noul an, pregătindu-se cu forțe sporite în cinstea Conferinței regionale de partid și luptă pentru noi victorii în anul 1953. La Atelierele CFR Nicolina, la Țesătura, Victoria, fabrica „23 August“, pretutindeni, oamenii muncii întâmpină cu dragoste și elan în muncă importantul eveniment, care va trebui să însemne o cotitură importantă în viața comuniștilor și a oamenilor muncii din regiunea noastră, în lupta acestora pentru victoria socialismului în scumpa noastră patrie. Oameni ai muncii, intensificați în trecerea socialistă, luptați cu hotărîre pentru îndeplinirea directivelor cincinalului în patru ani, pregătindu-vă în vederea Confeririței regionale de partid și însușindu-vă hotărîrile ce se vor lua pentru îndeplinirea cărora să luptăm cu tot elanul, cu toată dragostea noastră I TT IN INTERIORUL ZIARULUI — Adunarea festivă în cinstea celei de a 5-a aniversări a Republicii Populare Române. Cuvântarea tovarășului Emil Bodnăraș (pag. 2-a) — In cinstea Conferinței Regionale de Partid (pag. 3-a) — Sesiunea festivă a Sfaturilor Populare raional și orășenesc Pașcani (pag. 3-a) . — Solemnitatea transferării de către guvernul U.R.S.S., guvernului R.P. Chineze a căii ferate Ciowduri (pag. 4-a — Presa din țările de democră) pe populară salută cea de a 30-a aniversare a făuririi U.R.S.S (pag. 4-a ) — Partizanii din Coreea Sud își intensifică activitatea împotriva ocupanților americani (pag. 4-a .,r '-tom... k , — Declarația Partidului Comunist din Indonezia" (pag. 4-a ttj) Tovarășului Iosif Vissarionovici Stalin Moscova-S Cremlin Cu prilejul Anului Nou, vă rog sa primiți, iubite tovarășe Stalin, din partea poporului român, a guvernului RPR și a mea personal, urări fierbinți de viață îndelungată și deplină sănătate. Vă dorim din toată inima să trăiți ani mulți» scumpe Iosif Vissarionovich pentru binele omenirii, pentru victoria cauzei păcii în lumea întreagă, -mM. GH. GHEORGHIU-DEJ «N Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române Tovarășului N. M. Svernik Prelinsele Prezidiului seuism suprem al U.R s.s. Moscova-Kremlin Cu prilejul Anului Nou, vă rog să primiți, tovarășe președinte, din partea Prezidiului MvU 4dunări Naționale a RPR și din partea mea personal, călduroase felicitări și urări de noi succese pentru dvs. personal, pentru marele popor sovietic și pentru izbânda cauzei păcii în lumea întreagă. Dr. PETRU GROZA Președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Române Tovarășului A. I. Vîșînski ministrii mmini interne ai Uniunii Micilor sovietice socialiste Moscova Cu prilejul Anului Nou, vă rog să primiți călduroase urări și felicitări. Vă doresc multă sănătate și deplin succes în lupta pentru izbândcauzei păcii în lume. SIMION BUGHICI Ministrul Afacerilor Externe al Republicii Populare Române Tovarășului Iosif Vissarionovici Stalin Moscova-Kremlin Oamenii muncii din București, întruniți în versări a proclamării Republicii Populare Roma și recunoștință către Dvs., eliberatorul patriei mân, și vă trimit un fierbinte salut. Datorită eliberării României de către glob să-și ia soarta în propriile mâini, să răstoarne putul de democrație populară și să pășească pe dru însuflețiți de exemplul măreț al Uniunii Sa al marelui popor sovietic, și al Dvs. personal, seu ca Populară Română, conduși de Partidul Munci nirea planului cincinal în patru ani, fiind conștierat și contribue la apărarea cauzei păcii. Istorica Dumneavoastră cuvântare la Cong încrederea oamenilor muncii din Republica Popu și socialismului în lumea întreagă. • Pășind în noul an, ne luăm angajamentul anul 1953 un an de noi victorii pe drumul constru minat de atotbiruitoarea învățătură a lui Marx- Trăiască Uniunea Sovietică, eliberatoarea Trăiască în veci prietenia româno-sovietică ! Slavă genialului conducător și învățător luptei pentru pace, marele Stalin ! adunarea solemnă cu prilejul celei de a 5-a ani,ne, își îndreaptă gândurile lor pline de dragoste noastre și cel mai scump prieten al poporului rooasa Armată Sovietică, poporul român a putut cerea moșierilor și capitaliștilor, să făurească stamul construirii socialismului vietice, având ajutorul multilateral și neprecupețite pe tovarășe Stalin, oamenii muncii din Republitoresc Român, muncesc cu avânt pentru îndeplinit că prin aceasta întăresc statul democrat-pepuresul al XIX-lea al PCUS a întărit și mai mult țară Română în victoria cauzei păcii, democrației să nu precupețim niciun efort pentru a face din frii socialismului și apărării păcii, pe drumul lui Engels-Lenin-Stalin, patriei noastre, bastionul socialismului și al păcii , al oamenilor muncii din lumea întreagă, stegarul 30.XII.1952 IN CINSTEA CONFERINȚEI REGIONALE DE PARTID Crește avântul în muncă al muncitorilor de la fabrica „Victoria“ Mare este bucuria cu care muncitorii și tehnicienii de la fabrica Victoria întâmpină Conferința regională de Partid. „Să facem din ziua Conferinței regionale de partid, cea mai mare sărbătoare a noastră“ — spunea țesătoarea Sava Paraschiva, tovarășelor sale și gândurile i se îndreptau cu recunoștință către partidul clasei muncitoare, care a scăpat-o pentru totdeauna de exploatarea capitaliștilor. Intensificând întrecerea socialistă și folosind pe scară largă metodele sovietice de lucru, Voroșin, Marșrut, Kotlear, și altele, muncitorii întreprinderii au reușit ca în cursul lunii Decembrie a anului trecut să depășească planul prevăzut la sectorul țesătorie cu 14,7 la sută, iar la sectorul filatură cu 1,6 la sută. In urma frumoaselor rezultate obținute, numeroși muncitori lucrează de pe acum în contul lunilor viitore ale anului curent. Astfel, țesătoarea Vrânceanu Aglaia dă produse în contul lunii Aprilie, stahanovista Carp Elena produce în contul zilei de 15 Martie și Sava Paraschiva în contul zilei de 25 Februarie. Deasemeni filaturistele Filip Marin, produce fire în contul zilei de 10 Februarie, Cohn Eti în contul zilei de 1 Martie, Vasile Savin în contul lui 2 Martie, și tov. Negriceanu din secția preparație, în contul lui 1 Martie. Muncitorii și tehnicienii întreprinderii sunt hotărîți să muncească cu și mai mare avânt pentru ca anul 1953, an hotărîtor în lupta pentru îndeplinirea cincinalului în 4 ani, să le aducă noi și noi succese în producție. In contul ultimelor zile ale lunii Februarie Apropierea importantului eveniment politic din regiunea noastră, Conferința regională de partid, constitue pentru muncitorii și tehnicienii fabricii metalurgice „23 August“ un prilej de mare bucurie. Pentru a-și arăta dragostea și devotamentul față de partid, colectivul de muncitori a trecut la extinderea întrecerii socialiste, ea cuprinzând un număr din ce în ce mai mare de muncitori.: .! Deasemeni aplicarea în mod planificat a minunatelor metode de lucru ale stahanoviștilor sovietici Voroșin și Kotlear a asigurat posibilități de dezvoltare a succeselor obținute până în prezent, astfel că în cursul lunii Decembrie a anului 1952 planul lunar de producție a fost depășit cu procentul de 25,4 la sută. In urma acestui succes, întreaga întreprindere dă produse în contul zilei de 28 Februarie a.c., totodată realizându-se importante economii la materiale. S-au evidențiat numeroși muncitori, care au fost tot timpul în fruntea întrecerii. De pildă, tov. Popa Gh., montator și-a depășit sarcinile de plan cu 55 la sută; Tănase Gh., montator, cu 50 la sută; Șorici Emil, presator cu 30 la sută; Rusu Maria, presator cu 25 la sută și alții* y Realizări la gospodăria agricolă de stat Voinești și muncitorii și tehnicienii gospodăriei agricole de stat Voinești, raionul Vaslui, au tradus în fapte angajamentele luate în cinstea celei de a V-a aniversări a RPR și a Conferinței Regionale de Partid. Aplicând metoda reparațiilor pe ansamble a stahanovistului sovietic Bugacev, ei au terminat cu 8 zile înainte de termenul fixat prin angajamente, reparațiile mașinilor și uneltelor agricole. Astfel, ei au reparat 4 tractoare, 4 pluguri de tractor, 4 batoze de freer, cât și celelalte unelte agricole. In această muncă s’au evidențiat mecanicii Cornețel Constantin, Bănea Constantin și Toma I Ion, care au reușit să depășească norma cu 35 la sută. Odată cu terminarea reparațiilor, muncitorii gospodăriei agricole de stat Voinești au transportat pe câmp peste 120 care de gunoi de grad J, un PAVID SCHWARTZ corespondent 4 Realizări obștești în raionul Tg. Frumos Sub îndrumarea Comitetului raional de Partid, sfatul popular raional Tg. Frumos a obținut o serie de frumoase realizări în ultimii ani. Așa, de pildă, s’au construit două cămine culturale, 15 localuri de școli, au luat ființă 6 internate. Numai în anul 1952 s’au distribuit în mod gratuit pentru cercurile de alfabetizare, cărți în valoare de 15.000 lei. S’au construit numeroase poduri, au fost reparate șosele. O deosebită preocupare a avut-o sfatul popular raional pentru consolidarea celor 8 gospodării colective și 6 întovărășiri care, prin rezultatele obținute, au dovedit țărănimii muncitoare, că aceasta este singura cale spre o viață fericită, singurul mijloc de a înlătura definitiv exploatarea chiaburească. In planul de perspectivă pe 1953, sfatul popular raional și-a fixat obiectivele concrete de interes general ca: refacerea tuturor drumurilor ce leagă comunele cu reședința raionului, construirea a 2 iazuri, construirea a 4 localuri de școli, 2 internate și 2 cămine culturale care vor fi înzestrate cu aparate de cinematograf. I. BULANCEA corespondent --------------*_ Se schimbă viața satului Țăranii muncitori din Muntenii de Jos au construit prin muncă voluntară un local de baie care a fostînzestrat de Ministerul Sănătății cu tot utilajul necesar. Prin autoimpunere s’a refăcut fântâna de la baie care a costat 2503 lei. Țăranii muncitori din comună, îndrumați de organizația de bază, au muncit voluntar la construirea acestei băi. De asemenea, în comuna noastră a luat ființă o casă de naștere cu 12 paturi care deservește comunele Aluntenii de Jos, Mânjești, Lipovăț și Deleni. La fel, sfatul popular al comunei Muntenii de Jos a construit un grajd model, compus din 2 boxa mari, o magazie, pod pentru furaje, și cameră pentru îngrijitor. CONSTANTIN DARȚU corespondent .-------♦—-----,' Noi cadre sanitare în raionul Vaslui, au absolvit în ultimul timp, școala de surori de ocrotire în cadrul Crucii Roșii raționale, un număr de 45 de tinere. Acestea au fost încadrate în secțiile medicale ale Spitalului Unificat și dispensarele staționare din comunele raionului. Pentru a ridica noi cadre medicale din rândurile surorilor de ocrotire, pe lângă Spitalul Unificat din Vaslui a luat ființă școala de recalificare de un an, unde sunt predate cursurile de specializare în domeniul științelor medicale sovietice. Cursurile sunt conduse de tovarășii medici Cojan I. și Mauriciu Pasternac. Printre surorile de ocrotire care își însușesc cu succes cursurile de recalificare, s’au evidențiat tov. Spiridon Valeria, Paula Trifan și Romașcu Eugenia. DAVID SCHWARTZ , corespondent Deschiderea expoziției agricole regionale Miercuri 31 Decembrie 1952 a avut loc în orașul nostru deschiderea Expoziției agricole regionale. Expoziția prezintă realizările obținute de către oamenii muncii din sectorul agricol. Cu prilejul deschiderii expoziției a luat cuvântul, din partea Secțiunii agricole a sfatului popular regional, tov. Agafiței Ion, care, a arătat că, rezultatele obținute se datoresc aplicării regulilor agrotehnice și a cultivării pământului cu mijloace mecanizate. Expoziția prezintă un deosebit interes pentru oamenii muncii și este vizitată de Uil Bjtífe numeros. É