Luptătorul, iulie-septembrie 1946 (nr. 10-22)

1946-07-01 / nr. 10

Ultimile știri din țară și străinătate Evenimentele săptămânii Furtuna de comentarii stârnită de discursul inul de d. Henry Wallace, ministrul comerțului american, nu s’a potolit inca. In acelaș timp, discursuri ținute de senatorul Claude Pepper si de marele artist Paul Robeson, au exprimat, alaturi de d* Wallace, neliniștea populații din Statele Unite in fata politicii ostile Uniunii Sovietice, pe care o duc cercurie conducătoare ale Statelor Unite. Cu acest prilej, a ieșit la iveala faptul că, Încă la sfârșitul lunii iulie, d. Wallace a adresat președintelui Truman o scrisoare, cu continut revelator, în care expunea pilamejdia ce amenința poporul american și popoarele lumii întregi, dacă actuala politica externă americană este continuată. In această scrisoare, Wallace propunea îndulcirea raporturilor dintre Statele Unite și Uniunea Sovietică si stabilirea unui control international asupra înarmărilor cu arme atomice. Scrisoarea din 23 Iulie d-lui Wallace a constituit un a adevărat semnal de alarmă, un avertisment dat acestra care au is mâinile lor cârmuirea destinelor Statelor Unite Evenimentele petrecute de la 23 iulie încoace și mai ales discursul dela Stuttgart al d-lui Byrnes, ministrul de externe american, au dovedit că acest avertisment nu a fost luat în seamă. Intr’adevăr, discursul de la Stuttgart marca limpede voința de a reviza cele stabilite odată de cei „trei mari“ si exprima tendințele imperialiste ale unorercuri conducătoare americane. Manifestările d-lor Wallace $ Pepper deoparte, ale d-lu Byrnes pe de altă parte, sunt reflexul antagonismului ce frământă cercul de capitaliști americane. Wallace și Pepper exprimă atitudinea acelor capitaliști, care nu văd nici un avantaj în sprijinirea a ceea ce ei numesc „imperialismul britanic“ și care privesc cu ochi realiști imensa forță a U. R. S. . In manifestările lor, exponenții acestor cercuri se întâlnesc cu sentimentele opiniei publice americane, care dorește in mod sincer apropierea americano-sovieticâ. Faptul că d-lui Wallace a cerut demisia, arată ca si a antagonismele se adâncesc și se asama din ce in ce mai limpede« Intre timp, la Zuerich, d. Churchill a mai tnut d el un Ulsum, renobil încercai le sale ‘■Ou Bluire a unui nloc otcldental, tumulat sub o nouă Urma, aceea a unei Uniuni europen**. Manevrele ceruuilor seaționale bri* ianice ți amurtane, taie corec izolarea Uniunii Sovetice și a celorlalte țari iubitoare de pace ți libertate, te afirmaui la Coulenița de pace, unde, In airul acestui săptămâni, obiectul central al discuțiiloi a constituit problema-cheie a flentului. Cu prilejul discuțiilor asupra statutului Triestului, s'au depus nu mai puțin de 5 poiecte. Pe rând proectele sovietici iugoslav sunt larg democratice, cerând demilitarizarea orașului, și nee» sitatea de a se acorda drepturi cetâ» tenerii totale lorudoilor orașului cei tesalie 3 proiecte englez, american și franez), certa întreaga autoritate sa se afle in mâna unui guvernat« , ceea e amintește sistemul colonial de stapânir e. Este voba doliu a om. er» ca e de a rupe teritoriul Trest delegaturile sale firești cu Jugoslavia, tara óreia ar trebui sa-i aparțină de fapt, prin compoziția etnicâ a populației acestui teritoriu, ca și prin legăturie sale eonomice. Delegația română la confeinta de pace, s’a înapoiat în țară. Cu un entuziasm next mnist, poporul român si-a priit solit, mnifestându-i trei cunoștința pentru felul in care vi știut sa apere cauzele drepte ale târii. Delegația romăna a izbutit să realizeze prima coaliție a unei paci drepte pentru tara noastră .* Integritatea teritorială a fost asigurată. Rămân de asigurat celelalte conditii : suveranitatea și independența națonală. Oi, în această privintă, greutățile pe cre le avem un tată sunt încă nari. Sarcinie economice, pe care unele Puteri vor să ni le impună, urmăresc să atingă tocmai suveranitatea și indepenulinia României. Este vorba de clauzi care ar duce la dezorganizarea economil noastre nationale și la aservirea tării si ustur nor imperialiste din străinătate« £ L aceea, tov. Gh. Gheorghiu Dej a ținut să sublinieze ca mai sunt probleme de ord a economie pe care delegația româna trebue sa le rezolve. Ni se pun Sarnimi grele, care ar putea duce la sugrumarea noastră economică, iată de ce, așa cum s’a exprimat »Scânteia«, organul central al Partidului nostru, „bâluim pentru drepturile românești continuă". Continuă, impotriva tuturor manevrelor imperialist din afară și impotriva tuturor uneltiilor antinaționale ale «istoricilor», care ar dori să vadă țara sub jug străin. Consiliul de Securitate a continuat dliacului« cu privire la dmersul Ucrainei asupra acțiunilor guvernului grec, care primejduise pacea și securitatea In Balcani. Neținând seama ca numeroasele fapte reale Iezentate de către Maninsk , Groiinko și Laigi, 9 delegati din cei 11 au votat inpotriva acuzații ucrainene ca Grecia ar II rgieoOare și ca prim, folulește securtatea internationala. Este neindoelnic că și aseala lovitură data Incrcărilor d. a se stabi o pice trainei, iar vei răsunet asupra d.șvp.tani ulterioare a evenimentelor internațioale. In ședințele viitoare, Consiliul de Securitate are de discutat propunerea sovietica de a se cerceta numărul trupeor străine diferite Ui. propunere menta sa sprijine lupta pentru libertate a popoarelor mici. Fara îndoiala ci și cu acest prilej opinia publica va avea de asistat la manevre ale cercurilor imperialistei CRONICAR Noui tulburări la Bombay Londra . După cum transmite radio ,ondra, eris au produs la Bombay tulburări care s'au sodat cu 15 victme. Se anunță că s'au produs ciocniri intre hinduși și musulmani și in Ahmedabad. In provincia Bombay. In Provinciile Unite, in orașul Kampur, po ița a făcut o descindere la sediul partidului comunist și a arestat 6 oameni. Pentru asigurarea hranei populației (urmare dini pagina lo r)a lor, să nu fie rambursat ci si fie acordat sub o formă de împrumut Comitetului pentru combaterea secetei, urmând ca acesta să-l achite mai târziu, in fondurile ce le va colecta. Credem ca, dat fiind scopul cțiunii Comitetului pentru combaterea efectelor secetei, negustorii și industriașii la care s’a făcut apel, vor admite propunerea făcută de Primăria B*entz, dovedind stilul patriotic de care sunt animați. Apelul scat de către Comitetul pentru combaterea efectelor secetei, a găsit un largi răsunet in mijlocul muncitorilor din uzine Atât sindicatele din Piatra Neamț, cât și cele din Bacău, au subscris importante sume de bani pentru ajutorarea sinistraților loviți de secetă. De asemeni muncitorii și-au luat obligația să întrețină copiiiCelor doi Sinistrați. Populația lovită de secetei poate fi Sigură, efectele ca guvernul G oza ii va acorda spri* jinul, așa cum a făcut-o Și in cursul anului trecut. Alaturi de ajutorul pe care SI acorda autoritățile, inițiativa cetățenilor trebue să fie și ea prezentă. Începuturile au fost făcute și ele vor continua din ce in ce mai puternic. Populația din Indonezia continuă lupta Haga 21. — (Agerpress) Co-1 a adoptat următoarea rezoluție : "Vom continua luta cu toate forțele noastre pentru libertatea totală a Indoneii, pentru recunoașerea ei de către Națiunile Unite. Avem rugămintea față de guvernul republican ca să ceară comandamentului trupelor anglo-olandeze să pună in libertate pe guvernatorul republican al Insulelor Sunda. Cerem deasemenea deschiderea Instituțiilor republicane tn in A..Î/II/I »1 A/l respondentul agenției ass arata că ziarul «Merdek >» a publicat o știre, care anunță că populația din Insulele Sunda care acum câteva luni, au fost ocupate de către trupele oundeze, cu ajutorul trupelor britanice, continuă hinta pentru independența republicei Indoneziene. Recenta conferință a reprezentanților populației acestor Insule, scrie ziarul «Merdeka», Cui folosește războiul din Indonezia ____ Baga 23 (Agerpress).Co- șeful federației olandeze de respondentul agenției Tassi plantatori a declarat că numeroși plantatori și-au reluat activitatea in Indonezia. transmite că Ziarele daneze au publicat o știre in care se arată că trupele olanub Ze trimise in Indonezia sunt urmate de către foștii proprietari de plantații de trestie de zahăr, ceaiu etc. In conformitate cu știrea transmisă de către agafia ANI, proprietarii acestor plantații au ținut o întrunire la Amsterdam, cu care ocazie 4* js • Artfco. *• documentat« • Reportaj!! d'1» ^ră și străiniu»« ^ • Inter-view-oM eu £ marii« «ersfrifting» ^ politiei și cultueatr Partidul creștin din Indonezia s'a pronunțat pentru independență Haga. — După cm transmite agenția Antara, pe Insula Sumutru a avut loc congresul partidului creștin Indonezian. Delegatii congresului au confirmat devotamentul lor față de republică și au jurat să unte cu toate forțele pentru, independenta Indoneziei. In hotărîrea adoptată de Congres se sine : «Partidul creștin indonezian se va împotrivi oricărei fame de politiă colonială, Pat dar va continua să apere independenta republicii. El se r idresează creștinilor tuturor poao trelor și țărilor, cu apelul de a susține poporul taponizian la o rertle Ini de a i se recunoaște independența, LOTTATE HOT Procesul minerilor din Uniunea Sud-Africana s'a terminat Londra — Zaiul „Daily Worker" a publiat comunicarea corespondentului său din Captown asupra procesului de massa din Jhannesburg, atentat minerilor greviști din Uniunea Sud-Africană. Au fost trași la răspundere, secretarul general al partidului comunist din Uniune Sud-Africană, Kotem, alț cinci comunști acuzați de complot și instigare și incă 46 de mineri In majoritate comuniști, acuzați de călcarea „legii privind întrunirile subversive" Toate acuzațiile împotriva inculpațiilor au fost spuberate la proces. „Daily Worker" caracterizează achitarea acuzaților. Ca un eșec al c omplotului guvernului Iu. Smuts împotriva comuniștilor" Prietenia sovieto- finlandeza ^Helsinki 23. (Agerpress).Corespondentul special al agenții Tass transmite ca guvernul flandez a dat o recepție cu ocazi celei de a doua aniversări semnării convenției de armistiții Luând cuvântul în cadrul acesti recepții, Ministrul adjunct al Afacerilor străine al Finlande Svento a scos în evidenț marea importanți a convenții de armistițiu încheiata acum de ani. Episcopul de Chelmsfort despre Uniunea Sovietică Londra 23. (Agerpress) —Corespondentul special al agenției Tass transmite: Aproape 2000 de credincioși s’au adunat in haliul central de la Westminter, pentru a auzi raportul delegației Societății sovieto-britanice, care s’a reîntors de curând din Uniunea Sovetică. Primul care a luat cuvântul a fost Stanley Evans, un membru al delegației. El a vorbit dspre cinci dintre republicile Uniunei Sovietice: Letonia, Georgia, Ucraina, Armenia și R S. S. Rusa. Sarah Wesker a vorbit despre ftaeile sovietice, Reginald Bisho despre nivelul de viața în U.R.S.K. Tom Brown despre sindicatele sovietice. Președintele acestei ședințe a fost episcopul de Chelmsfort. Stanley Evans In cuvântarea sa, a descris pe scurt condițiile de viață și lucrările de reconstrucție, care sunt în plina desfășurare în Republicile Sovietice, pe care le-au vizitat. Stanley Fwans a combătut îndeosebi alegațiile difuzate în presa catolică asupra persecuției clerului catolic din Republica letonă. Nouă incidente la Triest Belgrad 23 (Agerpress) — Corespondentul agnției Tass transmite : In comoiitate cu știrea difuzată de către postul de radio belgrad, corespondentul agentei Tarjng anunță la Triest că autoritățile miliare aliate de ocupație din Triest au opri de cui Ard o întrunire a sindicatului munitorilor. In semn de protest, numeroși locuitori ai Orașului Triest s’au stins din toate pățile orașului, în ziua de 18 Septembrie, in fața birourilor administrației militare de ocupație. Circa 100 polițiști, care nu purtau numere de ordne, pentru a nu fi identificați mai târziu, au încercat să împrăștie muțimea. . Mai târziu, în timp ce demonstrația masselor s-a desfășurat dealungul străzilor orașului, câteva sute de polițiști americani și-au făcut aparițiși au început sa lovească cu măciucile pe man f sand populația civilă. Polițiștii americani au împrâștiat pe manifestanți și i-au împiedicat de a ajunge în centrul orașului. PETROLUL ROMANESC IN DISCUȚIA CONFERINȚEI DELA PARIS a w rccy —■ uu* respondents social al Agenției Tass transmite ! De catva zile comisiunea economică pentru România, Bulgaria, Ungaria și Finlanda, are in discuție propune/tie delegației Marei Britanii cu privire la petrolul românesc. După cum s’a arătat și mai înainte, aceste propuneri reprezinta o încercare de amestec in chestiunile interne ale României. Aceste popuneri sunt îmbibate de doința de a pune Industria petroliferă româneasca în dependență de concesiunile străine. In cursul ședinței de iert reprezentantul Matei Brunii a retas 4 puncte din cele 8 ale propuneii sae. In cursul ședinței de astăzi, după lungi discuții, comisiunea a trecut la vot asupra celor patru puncte rămase din propunerea britanică. Votarea fiecăruia din aceste patru puncte s’a terminat cu o majoritate, neinservată (un singur vot) in favoarea popunerii britnce. Atunci când s’a votat pentru cel de al patrulea punct, voturile s’au imparțit. In conformitate cu regulamentul de procedura o propunere care obține un număr egal de voturi, nu este considerată ca acceptată. S’ar părea că această chestiune este foarte clară. Cu toate acestea delegația Marei Britanii, a încercat să nesocotească această procedură și să-și impună propunerea formulată, chiar daca ea nu fusese aprobată de către majoritatea comisiei. Susținătorii propunerilor botanice au cerut ca să se pună din nou la vot propunerea făcută. Aceste încercări au dat insă greș, Se insearcă crearea unui Utoc oriental După Bagdad nncă ziarul ,Al-Alam Al-Rubi" ,git Transfor iuniei, Abiulah care se găsește în a discutat cu regentul Irakului, Abdul Iltah, asupra „titu ftei din Orientul mijociu". In timpul ais- Cuțiilor, dupa cum spune ziarul, au fost fixate planurile unei pocuri comulitici comune pentru viitor. Ziarul scrie că regele Transjordaniei va vizita Turcia și va discuta cu Im nn probleme care se refera la Irak și Transjordania, precum și pobenii creării unui bloc oriental constituit din farga țarilor arabe și Turcia. Londra (Tass) —■ Corespondentul agenției Reuter transmiteam Amman (Transjordania): Regele Transjordaniei: Abdulah s’a întors in ziu de 16 Septemvrie din Mossut, după o vizită de 5 zile la nepotul său,regentul Irakului, Abdul Illah, cu care a continuat tratativele începute anul trecut, relativ la crearea federației Irako-Transiordane. Se anunță că s’a ajuns la o Integere intre cele noui țări In chestiunile taxelor damele, a unei reprezentanțe diplomatica comune în străinătate și a unui singur tip de pașapoarte. St.Unite nu renunță la bazele din America Latină Rio de Janeiro. Ziarul «Tribuna Popular» a publicat Zilele trecute un articol de fond închinat companiei duse de țările latino-americane pentru restituirea de către Statele Uinite a bazior militare ocupate in Ameica latină. In timpul războiului, ci clară ziarul, U. S. A. a construit în țările Amubii latine £ 2 de baze. Cea mai mare parte a acestor baz se află încă în mărime i.S.A. «Taman, se spune mai departe un articol, a promis in August anul trecut, că U. S. A. va păstra numai acele baze care sunt absolut necesare pentru asigurarea securitații U.S.A. și a păcii generale. Totuși complect evident ca nu pot fi spuse in această categorie bazele militare din Amana, Beeme și alte puncte ale Brazilei unde mai stăpânesc amercanii». Ziarul notază faptul ă la Natal, la parada din 7 Septembrie cu ocazia aniversării zolei independenței, au figurat pe primul plan trupele imoricane și că aceste trupe care ocupă bazele militare ale/aziliei contează pe o staționare îndelungată acolo deou Bucureștii 23 (Agerpress). La Comisariatul General al Preturilor se ține astăzi o nous ședință pentru a sa redacta forma definitive a aßteproi „ectului de lege pentru modi« rece ofițerii și soldații își chea hcarea și complectarea acusă aici familiile din U. S. J.* tunei legi a economatelor» Un document revelator Fraudele cu ocazia alegerilor din Grecia New-York 23 (Agerpress). Corespondentul agnțtei Tass transmite că consiliul greco-amerian a informat pe reprzentanții presei americane că i-a trimis Organizației Naținilor Unite un document de mari proporții, prin care se demască fraudele și excrocherile realizate cu ocazia referendumului țiut în Grecia în ziua de 1 Septembrie. Analizând în detaliu rezultatele lui, Consiliul greco-american relevă în acst document caracterul neîntmeiat și absurd al dărilor de seamă oficiale. Documentul arată ca, după infomațiile oficiale, un proces de 40 la sută din alegători a boicotat alegerile care au avut loc în luna Martie, iar numărul total al persoanelor care s-au dus la vot a atins, după dat oficiale, 1.507 000. Cu toate aestea, cu ocazia referendumului din Septembrie, numărul total al al gatorilor, în ciuda datelor oficiale, care arătau că numai 1,5 la sută s'au abțnut de la vot, ar fi atins numai 1.691.000. Biserica unificată canadiană împotriva politicii antisovietice Ottawa 23, (Agerpress)—Co j o rezorție p tn care condamnă respondentul agenției Tass cu energie politica canadiană transmite .* Consiliul bisericii îndreptată împotriva Uniunii unificate a Canadei a adoptat Sovietice și îndeamnă guvernul canadian să facă tot ceea ce-i stă tu putință pentru a atenua amenințarea păcii și securității din lumea întreagă. Noua lege electorală poloneză sub domisiunea Consiliului Național Polonez a coffrmat după discuții însuflețite, proectul de lege referitor la alegerile pentru Simul legislativ. Acest proect prevede votul universal, direct, egal și secret. Totodată se prevede ca sunt lipsiți de dreptul de alegător elementele fasciste și reacționare, care încazul să distrugă bazele Poloniei democrate și populare Poectul prevede că pentru depunerea unei candidaturi este necesară o propunere a cel puțin 100 alegători. Toate doleanțele și proestele care se referă la alegeri vor fi examinate de Tribunalul Suprem. Varșovia — După cum comuna , agenția socialistă de presă, în ziua de 16 Septembrie TÎFOGRAFÎA COOPERATIVE! „LUMÎNA" BACAU SI COMPLECTEAZA legea economatelor Lucrările Consiliului aliat pentru Japonia Tokio 23. (Agerpress) — Corespondentul special a I agenției Tass transmite I In ședința din 18 Septembrie, Consiliul aliat pentru Japonia a discutat, despe activitatea Bioului de mobilizare al guvernului japonez. Apoi Consiliul a trecut la discutarea situației actuale în pitvința distrugerii armamentului și materialului de razboiu japonez. Luând cuvântul asupra acestei chestiuni, președintele Consiliului aliat, Atcheson, a declarat că armamentul și materialul de război japonez a fost luat în primire de către forțele aliate de ocupație. In afară de mici crize pentru piesele de muze și suveniruri, toate armele au fost făcut inutilizabile sau au fost distruse. Reprezentantul sovietic, generalul Veresiunko, a întrebat cu privire la reconstruirea bazelor navale japoneze distruse și asupra numărului vaselor acordate guvernului japonez pentru servicii pașnice, Atcheson a refuzat să dea un răspuns definitiv. Alegerile din Macedonia Skoplije (Agerpress). Agenția Tanjing transmite: Ele au avut loc in Macedonia alegeri pentru Adunare Constituantă. Principala caracteristica a acestor alegeri a fost enorma participare a poporului la urne, atât la sate cât și la orașe. In toate localitățile din Macedonia s-a desfășurat manifestații în fața birourilor electorate. DECLARAȚIILE secretarului general al sindicatului unit de constructori de mașini din Anglia Londra.»— In silit de 1? Septembrie, la conferința anuală e sindicatului unit al constructorilor de mașini din Southport (Lancashire), secretarul general al Uniunii, Gardner e adresat un apel guvernului laburiat cerându-i să execute naționalizarea industriei de prelucrare a fierului și turnare a oțelului. El a declarat că planurile actuale ale guvernului englez prevăd asigurarea câștigurilor, in timp ce colosale livrări de fier și oțel, la prețuri reduse, sunt necesare !A vederea reconversiunii industriei engleza Populația Tirolului de Sud nemulțumită de acordul italo-austriac Paris. 23. (Agerpress) — Corespondentul special al agenției Ta»» tansmie: Membrii delegației sovietice la Conferiița de Pace de la Paris, au primit o delegație care le-a adus la cunosștiință: acordul iniei venit a»up,a 11» holului de Sud. Acest acord fusese proclamat aproape ca un model de înțelegere și colaborare Internațională. Cu toate acetea, din declaratiile facute de către delegații Tiolului denyf dini Sud, ministrului de externe al R.S.S. estoniene și membru in delegația sovietica la Confennta de la Pa. Is. a. Ku»s, se vede«a populația din Tirolul de Sud privește acest acord Intr’un mod cu totul diferit și e»18 foarte alarmata din cauza eventualelor consecinte ale acordului italo-austriac. Delegații Tirolului de sud au semnalat că popuația iși amintește foarte bine de politica de italienizare forțata, care a fost urmata după ce Tirolul de sud a fost cedat Italiei in 1919. Având în vedere aiete condiț ua și populația Tirolului de sud roage floroine marile putea să i se acorde o potecție internațională și sa i se garanteze drepturile și interesele sale. Delegații tirolezi au afirmat că, fă.ă asemenea garanți din partea Marilor Puteri, populația băștinașă din Tiolul de sud, mai devreme sau mai târziu, va îl desființaii "SHf.t.yi rfvgsagg