Luptătorul, octombrie-decembrie 1950 (nr. 795-870)

1950-10-01 / nr. 795

Un an de la proclamarea Republicii Populare Chineze Astăzi, se împlinește un an de când la Peking, douăzeci și opt de salve de tun au anunțat lumii întregi nașterea Republicii Populare Chineze, un an de când în ciuda încercărilor disperate ale imperialiștilor americani, în ciuda dolarilor care au curs în valuri pentru a întreține regimul de corupție a Kuomintangului, poporul chinez a rupt lanțurile care l-au ținut încătușat mii de ani, și și-a luat soarta în propriile sale mâini: întreaga evoluție istorică de după marea Revoluție Socialistă din Octombrie , creșterea forțelor democrației și socialismului, sdrobirea fascismului german și japonez, apariția și consolidarea statelor de democrație populară, creșterea mișcării revoluționare din țările capitaliste, toate acestea au contribuit la epocala victorie a poporului chinez. Peste 46o de milioane de oameni, o întindere uriașă de pământ, bogății nemăsurate, au trecut din lagărul imperialist în lagărul păcii și socialismului. In planurile lor criminale de războiu, imperialiștii americani, ținteau să transforme China într’o bază de pornire la atac împotriva Uniunii Sovietice. Degeaba însă au învestit bancherii din Wall Street nu mai puțin de 6 miliarde de dolari pentru a susține regimul corupt al Kuomitangului. In China ca și pretutindeni, imperialiștii și-au legat speranțele de clasele cele mai reacționare și mai corupte ale societății, de clasele pe care poporul le urăște și le sdrobește în mersul său spre lumină, spre o viață mai bună. Sub loviturile nimicitoare ale armatei eliberatoare, șandramaua imperialistă din China, s-a prăbușit. S'a adeverit astfel, previziunea genială a tovarășului Stalin, care încă din anul 1925 a declarat că „forțele mișcării revoluționare din China sunt nebănuite ,de mari. Ele nu și-au spus încă cuvântul așa cum trebue, vor mai spune în Ele și-l viitor. Guvernanții din Orient și Occident, care nu văd aceste forțe și nu țin seama de ele în măsura cuvenită vor avea de suferit din această cauză“.. Dintr’un stat al feudalilor și capitaliștilor ] dintr’un stat care era pentru capitaliștii monopoliști o fructuoasă piață de desfacere și o inepuizabilă sursă de materii prime, China a devenit o țară în care puterea se află în mâna poporului cea mai tânără și cea mai mare Republică Populară de pe glob. Intrat în marea și puternica familie a țărilor libere în frunte cu invicibila Uniune Sovietică , poporul chinez având în frunte gloriosul Partid Comunist care s-a călăuzit spre victorie, a porinit hotărît la luptă pentru construirea unui visitor fericit. Dărâmând vechile instituții feudale, poporul chinez sigur de izbândă deschide drum și pentru î înlocuirea instituțiilor burgheze cărora le va lua locul orânduirea de tip nou, orânduirea socialistă. Pe teritoriul Republicii Populare Chineze, poporul muncitor a pornit cu avânt la construcția vieții noi. Pe această linie, s’a trecut la o serie de reforme politice, sociale și economice care sunt în curs și care vor fi duse până la capăt. S’au confiscat și s’au predat în mâna statului întreprinderile industriale, agricole și altele aparținând vârfurilor reacționare ale Kuomintangului și magnaților burgheziei chineze care sunt strâns legate de capitalul străin, ajungându-se la începutul acestui an ca sectorul de stat să aibă în diferitele ramuri de industrie grea 90 la sută din producția de oțel, 70 la sută din industria carboniferă, 78 la sută din energia electrică, etc., iar căile ferate să fie în întregime în mâna Statului. Pe linia desființării bazelor stăpânirii feudale, la 26 iunie s’a înfăptuit reforma agrară, luându- se a pământurile moșierilor și trădătorilor de țară. Până acum, reforma agrară a fost înfăptuită pe un teritoriu locuit de 145 milioane de locuitori împărțindu-se nu mai puțin de 37 milioane de hectare pământ. S-au luat măsuri pe scară largă pentru ridicarea bunei stări materiale și culturale ale oamenilor muncii. In școlile și universitățile din China a căror număr a crescut. Studiază acum fii de muncitori, țărani și intelectuali. Neguțătorii morții din Wall-Street nu văd cu ochi buni transformarea Chinei. Ei duc o politică dușmănoasă și agresivă față de China populară, căutând să o înhume din nou în jugul colonial. Ei folosesc majoritatea docilă din Consiliul de Securitate al O. N. U.-ului împiedecând prin aceasta ca reprezentantul Chinei noui să facă parte din Consiliul menținând de Securitate, tantul clicii pe reprezentuomintangului. Dar uneltirile lor nu se opresc aici. Flota americană a intervenit în Taiwan, avioanele americane au atacat numeroase localități ale Republicii Populare Chineze, încercările imperialiștilor de a înhăma din nou poporul chinez la jugul colonial sunt însă sortite eșecului total. Imperialiștii s’au înșelat și se înșeală amarnic. Ei nu au învățat nimic din experiența istoriei. După primul război mondial ei au organizat blocada economică împotriva Uniunii Sovietice nchipuindu-și că în acest fel noul regim va pieri. Rezultatele sunt cunoscute. In timp ce tnăra Republică Socialistă creștea și se întărea pe zi ce trecea, țările capitaliste se afundau în mocirla crizelor economice. Astăzi, cu atât mai puțin au sorți de izbândă nancvi*ele imperialiștilor. Astăzi, Republica Popuară Chineză nu este singură în mijlocul unei umi capitaliste, așa cum era între cele două războaie Uniunea Sovietică. Republica Populară Chineză are sprijinul frăesc al celui mai puternic stat din lume, Uniunea Sovietică. Ea are prietenia activă a celorlalte state de democrație populară, in ciuda visurilor impe(Continuaie îri Pagina 4-aj PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE UNIȚI VA Organ al Comitetului Regional P.M.R. și al Comitetului Provizoriu Regional Bacău Anul V Seria II Nr. 7954 PAGINI 4 LEI Duminică 1 Octombrie 1950 va apare : 1. I. STAUN OPERE Volumul 6 IN EDITURA PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÂN SECRETUL Prezidiului Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Romane pentru marea datei alegerii deputaților Sfaturilor Populare ARTICOL UNIC. — In conformitate cu art. 78 din legea Nr. 6 din 8 Septembrie 1950, se fixează ziua de 3 Decembrie 1950, pentru alegerea deputaților Sfaturilor Populare. Dat în București la 29 Septembrie 1950. Secretarul Prezidiului Marii Adunări Naționale MARIN FLOREA IONESCU Numirea membrilor Comisiei electorale centrale Președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale C. I. PARHON Printr’un decret al Prezidiului Marii Adunări Naționale au fost numiți în Comisia electorală centrală : Stelian Moraru, secretarul Confederației Generale a Muncii, ca președinte ; Alexandru Drăghici, membru în Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, ca membru ; Paul Cornea, secretar al Uniunii Tineretului Muncitor, ca membru ; Ilie Dănoiu, prim secretar al Organizației Partidului Muncitoresc Român din regiunea Stalin, ca membru ; Alexandru Farkaș, din partea Uniunii Populare Maghiare, ca membru ; Iosif Catranici, secretar al sindicatului Combinatului Reșița, ca membru ; Eremia Pârdău, secretar al Comitetului regional Suceava al Frontului Plugarilor, ca membru ; Constantin Bălmuș, rectorul Universității „C. I. Parhon", ca membru ; Paraschiva Matei, fruntașă în producție la Industria bumbacului „B“ București, ca membră ; Constantin Șerban, fruntaș în producție, maistru sondor la întreprinderile Petrolifere din Băicoi, ca membru , Ilie Stoenescu, președintele secțiunii civile a Curții Supreme, ca secretar. Pentru cel mai bogat cont personal de economii Oamenii muncii dela Partizanul măresc conturile lor personale de economii Mișcarea pentru cel mai bogat cont personal de economii cuprinde tot mai mulți oameni ai muncii dela fabrica Partizanul. Urmând exemplul muncitorilor timișoreni, oamenii muncii dela Partizanul luptă cu avânt pentru a crește contul lor de economii. Astfel tov. C. Todiriță a economisit în ultimele trei luni ale anului, 1348 fuse de piele în valoare de 111.884 lei. In primele 18 zile ale lunii Septembrie a crescut simțitor numărul muncitorilor e au înscris noi sume în conturile lor personale de economii. Tov. Baciu Neculai a realizat o economie de 23.672 lei ceeace reprezintă 79 kg. talpă, tov. Râcu C. 14.985 lei, tov. Balong Iosif 10.961 lei, tov. Simon Stan 2528 lei. Exemplul muncitorilor dela Partizanul care luptă cu avânt pentru cel mai bogat cont de economii trebue urmat de toți oamenii muncii din regiunea noastră. 25.000 metri țesături finite peste plan Muncind cu avânt pentru îndeplinirea înainte de termen a planului pe cel de al treilea trimestru al anului, trimestru hotărîtor al Planului de Stat pe 1950, muncitorii și tehnicienii fabricii Proletarul din Bacău au repurtat o frumoasă victorie în bătălia producției. Ei nu numai că și-au îndeplinit înainte de termen sarcinile ce le reveneau din Planul de Stat pe cel de al treilea trimestru, ba mai mult, până în ziua de 29 Septembrie au dat 25.000 m. țesături finite peste plan, lucrând dela această dată în contul zilei de 5 Octombrie. Succese frumoase au obținut și muncitorii dela secțiiile filatura și țesătorie care deasemeni și-au îndeplinit înainte de termen planul trimestrial lucrând dela data de 29 Septembrie în contul zilelor de respectiv 2 și 1 Octombrie, A apărut în limbile : rusă, română, franceză, englă, germană și spaniolă ,,Pentru pace trainică, pentru democrație populara"“ București. Organ al Biroului Informativ al Partidelor comuniste și muncitorești Nr. 39 (99) Vineri 29 Septembrie 1950 Cuprinde : ARTICOL DE FOND : Prima aniversare a Republicii Populare Chineze. M. MITIN : O măreață armă ideologică a bolșevismului. JOHN WILLIAMSON: Lupta împotriva intensificării reacțiunii fasciste în Statele Unite. ISTVÁN FRIS: Un nou pas pe calea consolidării economiei socialiste a Ungariei. — A venit timpul ca poporul japonez să se unească în lupta împotriva dușmanului. HARRY POLLITT : Despre Congresul tradeunionurilor de la Brighton : Note politice — N KOMAȚII — Ca agitator o să de tovarăși pentru alegerile Dragi tovarăși, in curând, toți oamenii muncii din Republica noastră, vor avea prilejul pentru prima oară în istoria României să aleagă deputați în Sfaturile Populare organe care vor conduce treburile obștești antrenând în această muncă masse tot mai largi de muncitori, țărani muncitori și intelectuali. Fiii cei mai buni ai clasei muncitoare, frutatași în producție, țărani colectiviști de frunte, foști membri ai Comitetelor Provizorii care și-au făcut conștiincioși datoria, intelectuali legați de lupta poporului nostru pentru pace și socialism — iată din care se vor compune noile organe locale ale puterii de Stat, iată care vor fi deputații noștri în Sfaturile Populare. Noi membrii de Partid, trebue să muncim cu deosebită râvnă pentru ca principiile profund democratice ale legii pentru alegerea de deputați în Sfaturile Populare să fie cunoscute de toți oamenii muncii. Noi comuniștii, trebue să lămurim pe fiecare cetățean cinstit că este o datorie patriotică de a participa la vot, de a-și spune cuvântul în treburile țării. Aceasta e doar năzuința de veacuri a poporului nostru, de a fi stăpân pe țara lui. Năzuința aceasta nu a putut fi îndeplinită decât în urma eliberării noastre de către Uniunea Sovietică și a preluării puterii politice și economice de către popor condus de muncitoare și Partidul ei clasa de avantgardă. Noi agitatorii, nu trebue să avem nici o clipă de odihnă până când nu vom convinge pe fiecare om cinstit din raza noastră de activitate de importanța legii pentru alegerile de deputați în Sfaturile Populare, până când niu vom mobiliza pe toți oamenii muncii să întâmpine această măreață sărbătoare cu noi succese în lupta pentru îndeplinirea Planului de Stat, pentru crearea unor condiții cât mai bune de aplicare primului nostru Plan Cincinal. E o sarcină de cilnie a noastră, a agitatorilor să popularizăm pe larg glorioasele Soviete din Patria Socialismului, cele mai democratice organe ale puterii de Stat pa care le-a cunoscut vreodată istoria omenirii. Noi trebue deasemeni să arătăm oamenilor cinstiți de ce au fost excluși de la vot și de ce nu pot fi aleși foștii moșieri , bancheri, chiaburii și toate celelalte unelte ale imperialiștilor americani și englezi, "dușmani înverșunați ai poporului nostru. Eu îmi iau angajamentul sa lămuresc unui număr cât mai mare de tovarăși, trăsăturile profund democratice ale legii pentru alegerea de deputați ix Sfaturile Populare. i « CITIMAC CHIRULA agitator din comuna Vasile Roaita lămuresc unui număr cât mai mare de ai mei, importanța legii de deputați în Sfaturile Populare 8un venit tinerilor ostași în Armata RPR. Astăzi pășesc pe Porțile împodobite sărbătorește ale căzărmilor, tinerii recruți, noi ostași ai Armatei Republicii Populare Române. Cu mândrie, cu nețărmurită bucurie Privește azi poporul muncitor din țara noastră la Armata Republicii Populare Române, scut al apărării cuceririlor pe care poporul în frunte cu clasa muncitoare și Partidul ei de avantgarda le-a obținut în luptă aprigă cu burghezamoșierimea. Privește cu mândrie poporul muncitor la Armata R. P. R., căci astăzi în Patria noastră armata nu mai este un instrument de opresiune a maselor largi populare așa cum era pe timpul guvernărilor burghezo-moșierimii, ci un factor activ în lupta pe care o ducem sub conducerea Partidului pentru construirea socialismului, pentru apărarea păcii și libertății popoarelor. Dacă sub regimul burghezo-moșieresc încorporarea constituia pentru toți oamenii muncii o mare durere, acum în Patria noastră ziua încorporării este așteptată cu multă bucurie. Tinerii nu mai merg ca în trecut să servească drept carne de tun pentru a apăra interesele capitaliste, ei nu mai merg să servească drept instrument de asuprire a fraților și părinților lor. Ei sunt acum ostași ai Armatei R. P. R., . JJ . in armata unei țari de democrație populară, care construește socialismul, pupa Este o datorie patriotică a fiecărui tânăr ostaș al Armatei R. P. RL. cam Pășește azi Pe porțile căzărmilor, de a munci cu râvnă pentru a-și măestrie arta militară, pentru însuși, cu, i rLdica nivelul Politic și ideologic, pentru a deveni ostaș de frunte al Armatei Patriei noastre ,ia <ș Acum, când întregul nostru Popor muncitor militează activ pentru Pace, când Patria noastră este un Post înaintat de luptă în frontul păcii și socialismului, tinerii care îmbracă azi uniforma Armatei R. P. R. nu trebue să precupețească nici un efort Pentru a se dovedi la înălțimea prețuirii ce le este acordată de popor, aceia de a fi apărători dârzi și de neclintit ai Patriei, ai păcii și construcției noastre socialiste. Insușindu-și vasta experiență a glorioșilor ostași ai Armatei lui Lenin și Stalin, luptând pentru a-și însuși în chip desăvârșit tactica și strategia militară și pentru a-și ridica nivelul politic și ideologic, tinerii Purtători ai uniformei Armatei R. P. R. vor face cu cinste față sarcinilor mărețe ce le stau în țară. In numele oamenilor muncii din regiune, noi urâm tinerilor ostași ai Armatei R. P. R.: Bun venit.