Luptătorul, aprilie-iunie 1952 (nr. 1248-1322)

1952-04-01 / nr. 1248

Anul VII Seria II Nr. 12431 4 PAGINI 20 BANI | Marți 1 Aprilie 1952 Bugetul de Stat pe anul 1952 — o nouă garanție a victoriei socialismului Ni« unui om cinstit din patria noastră, care iubește cu înflăcărare lupta pentru construirea unei vieți mai bune, nu poate să nu i se umple inima de bucurie și de mândrie patriotică, în fața perspectivelor largi care le deschide poporului nostru muncitor bugetul de sat pe anul 1952, votat de către Marea Adunare Națională. Aceeași încredere nemărginită în victoria construirii socialismului o dă alcătuirea bugetului de stat al R. P. R. pe anul 1952 și tânărului muncitor stahanovist Moruzi Nicolae de la Intreprinderea Metalurgică de Stat Roman, ca și colectiviștilor din gospodăria agricolă colectivă din Răcătău, ca și miilor de muncitori și țărani muncitori din regiunea noastră care sub îndrumarea Partidului, luptă să pună temelie trainică reformei bănești, să întărească scumpa noastră patrie. Aceeași justificată încredere și bucurie o dă și mame heroine Ion Natalia, ca și miiioaneior de mame din patria noastră, care văd în bugetul de stat al Republicii Populare Române chezășia victoriei socialismului, garanția construirii viitorului luminos și fericit al celor ce muncesc. Bugetul de stat al Republicii Populare Române pe anul 1952, a fost alcătuit pe baza sarcinilor trasate prin planul cincinal de desvoltare a Republicii Populare Române și prin planul de electrificare a țării, în scopul consolidării succeselor obținute in lupta pentru construirea bazelor economice ale socialismului. Alcătuirea bugetului de stat pe 1952 a fost posibilă datorită succeselor pe care oamenii muncii din patria noastră, conduși de partid, le-au obținut în lupta pentru îndeplinirea și depășirea planului de stat, datorită succeselor obținute în lupta pentru socializarea agriculturii, înfăptuirea reformei bănești de către Guvernul și Partidul țării noastre a creat largi posibilități pentru desvoltarea continuă a economiei naționale, pentru creșterea bunei stări a celor ce muncesc, a contribuit în mare măsură la crearea condițiilor necesare în vederea alcătuirii noului buget de stat pe anul 1952. Bugetul de stat a putut fi în acest fel întocmit în condițiile favorabile create de reforma bănească care a dat o lovitură puternică tuturor elementelor exploatatoare dela orașe și sate și care punând la dispoziția oamenilor muncii bani puternici, permite creșterea salariului real și continua ridicare a nivelului de trai al celor ce muncesc. Anul bugetar 1951 care s-a încheiat cu un excedent de 56.722 milioane lei vechi confirmă justețea alcătuirii bugetelor în țările unde la conducere se află poporul muncitor. Bugetul de stat pe anul 1952 se deosebește fundamental de bugetele din țările capitaliste, de acele pe care le alcătuiau în țara noastră în trecut exploatatorii poporului muncitor; el cuprinde un vast program de investiții destinate industrializării socialiste a țării, precum și ridicării continue a nivelului de trai a celor ce muncesc. Bugetul de stat pe anul 1952 prevede la venituri suma de 32 miliarde 108,4 milioane lei, iar la cheltueli suma de 30 miliarde 608,4 milioane lei, de asemenea un excedent de venituri de 1.500 milioane lei. Aceste sume ilustrează nu numai forța statului nostru de democrație populară, ci și perspectivele largi pe care le deschide poporului nostru muncitor care cu ajutorul Uniunii Sovietice pășește pe drumul glorios al construirii socialismului. 70,1 la sută din cifra totală a cheltuielilor reprezintă sume alocate pentru finanțarea economiei naționale și a acțiunilor sociale culturale. Sume deosebit de mari sunt alocate pentru desvoltarea culturii, pentru ocrotirea sănătății, îmbunătățirea continuă a nivelului de trai al celor ce muncesc. Structura bugetului statului nostru de democrație populară, constitue o confirmare strălucită a politicii de pace pe care o duce poporul nostru sub îndrumarea înțeleaptă a Partidului. Bugetul de stat pe anul 1952, buget al păcii și construcției socialiste, are ca sursă principală acumulările ce se realzează din întreprinderile socialiste, hire de țările capitaliste unde bugetelor de război apasă pe umerii masselor muncitoare. Cursa nebunească a înarmărilor și a pregătirilor de război face ca bugetele statelor înrobite de guvernele capitaliste să fie alcătuite împotriva intereselor celor ce muncesc, constituind în acelaș timp noi mijloace de exploatare. In timp ce poporul nostru își consacră toate forțele cauzei nobile a păcii și socalismului, în țările capitaliste se duce o acțiune furibundă pentru pregătirea unui nou război mondial. Patru cincimi din întreaga sumă prevăzută în proectul de buget al Statelor Unite pe anul 1952-1953, sunt destinate cheltuielilor de război. Bugetul Iugoslaviei confirmă tendința bandei fasciste titoiste, de a înrobi massele muncitoare, potrivit ordinelor pe care aceasta le primește din partea imperialiștilor americani. Spre deosebire de toate bugetele alcătuite de guvernele statelor capitaliste, bugetul de stat al Republicii noastre exprimă munca pașnică a poporului nostru care cu sprijinul multilateral al Uniunii Sovietice, pășește pe drumul construirii unei vieți tot mai fericite, tot mai îmbelșugate. Realizarea bugetului de stat pe anul 1952 este o datorie patriotică a fiecărui om cinstit din țara noastră. In acest scop, ca sarcină imediată revine tuturor organizațiilor de partid, organizațiilor de massă și organelor puterii de stat din cuprinsul regiunii noastre desfășurarea unei intense acțiuni politice în vederea popularizării bugetului de stat pe 1952 și în acelaș timp pentru lămurirea masselor largi muncitoare de datoria ce le revine de a participa cu toate forțele la realizarea bugetului de stat, pe anul 1962. Ținând seama că sursa principală a veniturilor bugetului de Stat al Republicii Populare Române o constitue acumurările ce se realizează în întreprinderile și organizațiile economice din sectorul socialist, o luptă consecventă trebue să se ducă în vederea îndeplinirii planului de stat, pentru consolidarea succesului reformei bănești. In acest scop, o atenție deosebită trebue acordată stimulării întrecerii socialiste în vederea reducerii prețului de cost, pentru obținerea produselor de bună calitate. Trebue dusă o luptă energică împotriva tuturor abaterilor dela disciplina de plan, dela disciplina financiară, etc. Sarcini importante revin unităților comerțului de stat și cooperatist care trebue să lupte pentru o mai bună aprovizionare a oamenilor muncii, pentru crearea de noi surse de aprovizionare și pentru accelerarea circulației mărfurilor. Realizarea bugetului de stat pe anul 1952 nu este posibilă fără o luptă consecventă pentru întărirea sectorului socialist al agriculturii. Organele locale ale puterii de stat, organizațiile de partid și de massă, trebue să lupte neîncetat pentru crearea de noi gospodării colective, pentru constituirea de trainice întovărășiri agricole permanente, pentru desvoltarea gospodăriilor agricole colective și a gospodariilor de stat existente. Paralel cu aceasta ele trebue să ducă o susținută acțiune pentru realizarea planului de colectări a produselor agricole și animale pe anul 1952. Realizarea bugetului de stat pe anul 1952 depinde în acelaș timp și de felul în care organele locale ale puterii de stat din cuprinsul regiunii noastre vor veghea ca acțiunea pentru perceperea impozitelor să se facă în cele mai bune condițiuni. In acest scop întreaga atenție trebue îndreptată pentru descoperirea acțiunilor dușmanului de clasă, pentru înlăturarea din aparatul financiar a elementelor necinstite, care urmăresc să împiedice realizarea sarcinilor ce decurg din planul de stat, din Hotărîrea Guvernului și Partidului privind consolidarea reformei bănești, însă depunem toate forțele noastre lupta pentru realizarea sarcinilor cuprinse în bugetul de stat pe anul 1952, conștienți că în acest fel contribuim la desvoltarea economiei naționale, la consolidarea succesului reformei bănești, la întărirea patriei noastre ca factor activ în lupta pentru race„ Citiți în numărul de azi: Lege pentru aprobarea Bugetului de Stat al R. P. R. pe anul 1952. (pag. II-a) Meetinguri de protest împotriva folosirii războiului bacteriologic. (pag. IM In întâmpinarea Conferinței Internationale pentru Apărarea Copilului. (pag. II-a) Raionul Buhuși — codaș în acțiunea de alcătuire a întovărășirilor agricole. (pag. IIl=a) Sălbatici civilizați (pag. IV=a) încheierea lucrărilor sesiunii Sovietului Suprem al R.S.F.S.R. (pag. IV=a) In preajma Consfătuirii ecoconomlce internationale dela Moscova, (pag. IV* a) .................. " —Isf1» Beloiannis a fost răpus de gloanțele americane dar el trăiește și fa trăi li inimile a sute de milioane de oameni ATENA 31 (Agerpres). După cum anunță TASS, la 30 Martie au fost executați Beloiannis, membru în C.C. al P.C. din Grecia, Batsis, redactor al revistei Antehos, Kalymenos, muncitor comunist în vârstă de 60 de ani și Argiriadis, a căror cerere de grațiere a fost respinsă de către rege. Execuția a avut loc la ora 4:2 la Gudi în apropiere de Atena. Puternice unități ale poliției militare au înconjurat locul execuției, care era luminat de reflectoare Potrivit ziarelor, între membrii guvernului au existat divergențe de păreri în ce privește „oportunitatea” executării sentinței de condamnare la moarte. Unii miniștri — membri ai partidului EPEK (Uniunea națională progresistă de centru) au fost împotriva executării lui Beloyanms, și a celorllți, pe motivul că aceasta ar face ca partidul EPEK să-și piardă orice influență asupra poporului. • Comunicatul Biroului Politic al C.C. al P.C. Grec în legătură cu odioasa asasinare a marelui patriot grec Nikos Beloiannis ATENA 31 (Agerpres). Postul de radio Grecia liberă a transmis Duminică un comunicat al Biroului Politic al C.C. al P.C. Grec în legătură cu odioasa asasinare a marelui patriot grec Nikos Beloiannis. „Călăii Plastiras și Venizelos — se spune în comunicat — au înfăptuit această crimă din ordinul lui Peurifoy. Astăzi dimineață la ora 4, ei l-au ucis la Gudi, pe marele erou al poporului grec și al lagărului mondial al păcii, tovarășul Nikos Beloiannis. Prin moartea lui Nikos Beloiannis, P.C. Grec și poporul Greciei au pierdut pe unul din conducatorii lor, iar omenirea iubintoare de pace a pierdut un luptător neînfricat. Executarea lui Beloiiannis a fost un asasinat laș și gangsteresc, pus la cale în mod mârșav de călăii Piiasteras - Venizelos și de gautertexul Peurifoy. Ca niște gangsteri ordinari, ei l-au ridicat pe Beloiannis în mijlocul nopții de la închisoarea Kalithea și l-au executat înainte de răsăritul soarelui, la lumina farurnîqr autoimobilielor). Această acțiune criminală a fost săvârșită în ascuns pentru că lașii se temeau de revolta și mânia poporului grec și a sutelor de milioane de oameni cinstiți din întreaga lume. Uciderea lui Beloiannis este un nou pas pe calea spre instaurarea dictaturii papagiste. Astăzi a încetat sa bată inima înflăcărată a unui mare luptător. El și-a închinat toate forțele și și-a sacrificat viața pentru eliberarea Greciei, pentru victoria forțelor (păcii, democrației și socialismului, în întreaga lume. Beloiannis a fost răpus de gloanțele americane, dar el trăește și va trăi în inimile a sute de milioane de oameni. Nikos Beloiannis a intrat în panthonul marilor eroi ai omenirii progresiste. Curajul cu care a înfruntat tribunalul monarhb-fascist și plutonul de execuție întărește voința milioanelor de oameni din lumea întreagă, care luptă pentru apărarea păcii, pentru un viitor mai bun. Patrioții greci vor cinsti memoria marelui erou național Nikos Beloiannis prin luptă și mai neobosită pentru unitatea tuturor forțelor patriotice din țara noastră. Alături de noi este puternicul lagăr al păcii în frunte cu stegarul său, marele Stalin, care a sprijinit cu ,Căldură lupta poporului nostru pentru salvarea lui Beloiannis. Să înălțăm și mai sus steagul unii rații patriotice”. Apelul postului de radio Grecia Liberă ATENA 31 (Agerpjres) transmite : Postul de radio Grecia Liberă a transmis următorul apel. Beloiannis a căzut. Jertfa sa nemuritoare ne cheamă să luptăm până la obținerea victoriei. Beloiannis a căzut. Ațâțătorii la război americani l-au exterminat pe acest fruntaș al luptei pentru pace. Rolul odios al călăului i-a revenit lui Plastiras. Au nesocotit protestul milioanelor de oameni, glasul muncitorilor și al țăranilor, glasul lui Joliot-Curie și al patriarhului Alexandriei. Au ucis un mare simbol al patriotismului și al păcii crezând că vor ucide astfel patriotismul și lupta pentru pace. L-au omorît pe Beloiannis. Pot ei însă omorî poporul care l-a crescut și pe care l-a slujit ? Pot stinge ei vulcanul urei populare ? Ce vor putea răspunde poporului cei care au uneltit cu Peurifoy executarea lui Când în toate păturile Beloiannis ? populației crește revolta și ura, până și adepții partidului lui Plastiras își dau seama că supunerea oarbă față de gangsterii de felul acestuia duce Grecia în prăpastie. Foamete, spânzurători, război —iată politica lui Plastiras. Cine nu se supune ordinelor americane este omorît. Astăzi, mai mult decât oricând, trebue ca în fiecare colț al Greciei să ia naștere și să se desvolte un larg front popular de rezistență națională împotriva dominației americane. Beloiannis a căzut ca un măslin lovit de trăsnet. Insă măslinul, simbolul vieții și al păcii veșnice are rădăcinile mereu vii. Rădăcinile pomului păcii vor crește și se vor întinde zi de zi, oră cu oră. Există fel de fel de căderi. Există lași, care se târăsc ca să trăiască. Ei mor chiar înainte de a fi executați. Există însă și viteji, reazimul năzuințelor populare și al progresului. Ei nu mor niciodată. Viteazul nu trebue plâns, spune poporul nostru. Viteazul trebue cinstit și pilda lui urmată. P.C. Grec, care l-a crescut pe eroul Beloiannis, partidul lui Zahariadis atât de temut de dușmani, partidul care urmează cu credință învățătura marelui Stalin, a pierdut pe unul din vitejii săi conducători. Pr.C. Grec este mândru de marele său fiu care a căzut azi în zori. Un partid care a crescut eroica Beloiannis nu numai că nu poate fi sdrobit, cum ar vrea dușmanii păcii, dar de astăzi întruchipează și mai viu speranțele poporului nostru; și chezășia victoriei luptei pentru pace, pentru demnitate națională și libertate.[ Jertfa lui Beloiannis cheamă pe, toți oamenii cinstiți să continue opera începută de el. 5. Veșnică fie gloria lui Beloiannis. Să jurăm pe mormântul său, că fiecare dintre noi va continua cu și mai multă dârzenie lupta lui Beloiannis pentru victoria poporului, Pacea va învinge războiul. Meetingul de protest dela fabrica „Steaua Roșie" Bacâu împotriva asasinării lui Nikos Beloiannis Peste cinci sute de muncitori și muncitoare dela fabrica „Steaua Roșie”, s’au adunat Luni, 31 Martie, într’un meeting, pentru a protesta împotriva barbariei comise de guvernul monarho-fascist de la Atena, care la ordinul imperialiștilor americani, au asasinat în mod mișelesc pe marele patriot, luptător pentru cauza păcii, Nikos Bellouannis, și pe tovarășii săi. Meetingul a fost deschis de tov. Larins Petru, președintele Comitetului de luptă pentru pace din întreprindere, care a dat cuvântul tovarășului Panaite Vasile membru în comitetul de luptă pentru pace. Inf .cuvinte» emoționante, tov. Panaite a arătat lupta lui Nikos Bielei,anisi pentru libertatea poporului său și pentru triumful cauzei păcii în lumea întreagă, exprimând, în acelaș timp, ura nemărginită, a muncitorilor de la „Steaua« Roșie»” împotriva Ciălăilor,, imperialiștii americani și a slugilor lor j monarhot-fasciștii greci. In unanimitate, cei prezenți au aprobat trimiterea următoarei moțiuni:, către .Organizația Națian, fiilor Unite, Moțiune Noi muncitorii, muncitoarele. Inginerii tehnicienii și funcționarii din întreprinderea „Steaua Roșie” Bacău, întruniți într’un meeting, azi 31 Martie a.c., înfierăm cu indignare actul criminal al guvernului monarho-fascist de la Atena, care împotriva voinței și protestului a milioane de oameni ai muncii din lumea întreagă, a asasinat pe Nikos Beloiannis și pe cei trei tovarăși ai săi. Rolul mârșav și criminal jucat de imperialiștii americani în acest odios asasinat, ne arată nouă și lumii întregi adevărata față a monștrilor imperialiști americani, care în numele „libertății și democrației” cotropesc teritorii ce nu le aparțin, exterminând pe cei mai buni fii ai clasei muncitoare din țările înrobite. y Să nu uite imperialiștii americani și lacheii lor de la Atena că în focul eroului Nikos Beloiannis, ucis, de ei, se ridică zi de zi sute și mii de noi luptători pentru cauza păcii și libertății popoarelor, care le vor cere, cât de curând, socoteală pentru odioasele lor crime ! Noi muncitorii din fabrica „Steaua Roșie” nu vom uita niciodată lupta eroică a lui Beloiannis, care a fost un stegar al libertății poporului grec și al tuturor oamenilor muncii care gem sub exploatarea imperialismuui hrăpăreț, și vom lupta cu hotărîre împotriva crimelor bestiale Ce le săvârșesc imperialiștii în Grecia, Coreea și în celelalte țări subjugate. _ " " 1 Protestăm împotriva acestui asasinat și cerem libertateji, pentru piperul grec tí independență pentru Grecia însângerată. * |