MHSZ Vezetők Lapja, 1969 (16. évfolyam, 1-12. szám)
1969-01-01 / 1. szám
sát. Biztosítani kell, hogy a klubok az ideiglenes működési szabályzat alapján tevékenykedjenek. Nem kis erőfeszítést fog igényelni az elő- és utóképzés mennyiségi és minőségi végrehajtása. Ehhez szükséges oktatói állományunk rendszeres felkészítése, újabb oktatók képzése, továbbképzése és munkába állítása. Nagyon sok tanintézetben az 1968—69-es tanév második félévében indul be a „Honvédelmi ismeretek” oktatása. Biztosítani kell, hogy az MHSZ-szervek és klubok eleget tegyenek e munkát segítő kötelezettségüknek. Nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy az ősz folyamán kétszer annyi tanulót kell honvédelmi ismeretekre oktatni, mint 1968-ban, így ehhez lényegesen több előadóra, oktatóra, lövészetvezetőre, bemutatóeszközre, anyagra és felszerelésre lesz szükség. Az eredményesség azt követeli meg, hogy erre időben felkészüljünk. Ez évben ünnepeljük a dicső Tanácsköztársaság megalakulásának ötvenedik évfordulóját, ez alkalomból nagyszabású ünnepélyek, bemutatók és sporttalálkozók megrendezése és végrehajtása áll előttünk. Ezen túlmenően közös akcióprogram alapján segíteni kell más szervek hasonló rendezvényeit, táborozásait, a KISZ honvédelmi nevelő és felkészítő tevékenységét. Bízunk abban, hogy aktivistáink és dolgozóink töretlen akarattal és tettrekészséggel látnak munkához, hogy az új évben további sikereket érhessünk el az emberek tudatának formálásában, országunk védelmi képességének további erősítésében. • Az iskolai lövészetek előkészítése Az oktatási intézményeknél bevezetett honvédelmi ismeretek oktatása és az ezen belül végrehajtandó lövészetek ugrásszerűen megnövelik lövészklubjaink 1969. évi feladatait, és nyugodtan kijelenthetjük, felelősségét is. A lövészeteken részt vevő fiatalok egy része most vesz majd először fegyvert a kezébe, és ez a tény magában hordja a veszélyt is. Nagyon fontos, hogy ifjúságunkat a haza védelme érdekében megtanítsuk jól lőni, de még ennél is fontosabb, hogy balesetmentesen hajtsák végre a lőfeladatokat. Nem lehet eléggé és elégszer hangsúlyozni lövészklubjaink ez irányú felelősségét, hiszen minden családnak — és hazánknak is — legnagyobb kincse a gyermek, az ifjúság. A lövészeteken részt vevő fiatalok nagy létszáma megköveteli, hogy a lőgyakorlatokat fokozott gondossággal készítsék elő az iskolák és lövészklubjaink. Az iskolai lövészetek végrehajtásáról Ezen alapgondolatok jegyében szeretnénk e néhány sorban tanácsokat adni lövészklubjainknak az iskolai lövészetek szervezéséhez, tervezéséhez és végrehajtásához. Az általános iskolákban a lövészetet a hetedik osztályos tanulók (lányok is) részére légpuskával kell végrehajtani oly módon, hogy a lövéseket 10 méter távolságra, 9-es számú lőlapra, álló testhelyzetből kell leadni. Egy főnek 3 próba és 10 értékelt lövést kell végrehajtani. A lövészetet a tantervben megjelölt honvédelmi nap keretében szervezett rajverseny, vagy úttörő honvédelmi verseny részeként kell programozni és lebonyolítani. A középiskolákban (gimnázium, szakközépiskola, iparitanuló-intézet) az első éves tanulók (lányok is) két lőgyakorlatot hajtanak végre. A lövészetet kispuskával (vagy légpuskával) kell megoldani, oly módon, hogy a lövéseket a lőtér méretétől függően 25, vagy 50 méter távolságra, 7-es számú lőlapra, fekvő testhelyzetből adják le a tanulók. Légpuskával történő lövészet esetén a céltávolság és a lőlap azonos az általános iskolai lőgyakorlatával. A középfokú tanintézetekben a lövészeteket a tanmenetben előírt honvédelmi napokon kell lebonyolítani. Azokon a honvédelmi napokon, melyeken a pontozásos rajversenyt tervezik, a lövészetet annak részeként kell beállítani és úgy kell szervezni, hogy 10 fős versenycsapatok egyszerre vagy egymás után ke l