Vasi Szemle 1972 (26. évfolyam, 1-4. szám)

1972 / 1. szám - NAPJAINK - Takács Ferenc: Vas megye településfejlesztési terve

1006/1971­ (I­ll. 16.) számú és a területi tervezés és tervek rendszeréről szóló 2006/1971. (III. 17.) számú kormányhatározatok azokból az alapelvekből indultak ki, amelyek szerint a területfejlesztés legfontosabb társadalompolitikai célkitűzései: - biztosítani a népgazdaság és az egyes területek erőforrásainak hatékony hasz­nosítását, a településhálózat alkalmassá tételét arra, hogy a korábbinál maga­sabb életszínvonalat és kedvezőbb életkörülményeket biztosítson;­­ a területek foglalkoztatottsági, termelékenységi, valamint a települések ellátott­­sági színvonalának közelítésével mérsékelje az egyes területek népességének anyagi­­és kulturális színvonalában meglevő­­különbségeket. Az országos településhálózatfejlesztési koncepció a célok elérésének egyik legfon­tosabb műszaki-gazdasági eszköze, ugyanis az a szerepe, hogy olyan településhálózat - vagyis a különböző nagyságú, funkciójú településeknek a társadalmi-gazdasági kapcso­latokon keresztül kialakult összefüggő, organikus rendszere - kialakításának kereteit adja meg, amely az említett célok elérését a leghatékonyabban szolgálja.­­Ennek érdekében a társadalmi-gazdasági kapcsolatokat jelentő, a települések által gyakorolt funkciókat szintek szerint rendszerezve, hierarchikus településrendszert ál­lapít meg. A hierarchia vagy szerepkör szerinti fokozatokra felépülő településrendszer a falutól, vagyis csak a saját lakosság helyben kielégítendő, mindennapi igényeit el­látó településtől, az alsó fokú, középfokú,­­felsőfokú központok - országosan egyenlete­sen elhelyezkedő és kialakítandó - rendszerén keresztül az országos központig tart. Az alsó fokú központoknak kell ellátniuk vonzáskörzetükre - általában 3-6 ezer főre - kiterjedően a gazdasági, igazgatási, oktatási, egészségügyi, kereskedelmi stb. szervező-irányító, szolgáltató, ellátó funkciókat. A középfokú központok a megyénél kisebb területrészt felölelő vonzáskörzetük - általában 50-120 ezer fő - számára biz­­tosítj­ák a középszintű, előbbivel azonos funkciók ellátását, például teljes értékű közép­iskolai hálózat, kórház, magasrendű szolgáltató és kereskedelmi intézményhálózat, az adottságoknak megfelelő nagyságrendű ipari munkahely, az ellátás különböző ágaiban foglalkoztatottak magas aránya stb. A felsőfokú központok olyan nagyságrendűek, hogy legalább megyényi területen ellátják az összes felsőszintű gazdasági, igazgatási, művelődési-oktatási, szociális-egész­­ségügyi, kereskedelmi stb. szervező-irányító, szolgáltató funkciókat és egymással való munkamegosztásban több megyére kiterjedő funkciókat is. Saját népességüknek - hogy feladataikat elláthassák - a koncepció távlatában, vagyis az ezredforduló körül 80- 150 ezernek kell lenni, míg vonzáskörzetük összes larcosszáma a sajátjukkal együtt 400—600 ezer fő. A f­okozatokon belül - az ésszerű települési h­álózatfej­l­esztés és az egyes települések adottságainak jó kihasználása érdekében - adódnak olyan lehetőségek, hogy egyes települések más településekkel munkamegosztásiban, kiemelt színvonalon vagy részle­gesen látnak el központi szerepkört. Így alakulnak ki a - mondhatni úgy is - társköz­ponti szerepkört betöltő részleges felsőfokú, részleges középfokú, kiemelt alsó fokú és részleges alsó fokú központok. A regionális tervezés szükségszerűségét jelző bevezető gondolatokhoz visszatérve, megyénkre vonatkozóan is láttuk már évekkel ezelőtt, hogy­­ bármilyen nagy ered­ményeket értünk is el — jó néhány beruházásunk, s különösen községeink fejlesztését szolgáló létesítményeink némelyike, nem tudta teljesértékűen betölteni rendeltetését, vagy azért, mert kapacitása, befogadóképessége nem felelt meg az igényeknek, vagy az­ért, mert elhelyezése, telepítési helye miatt nem tudott akkora vonzóerőt gyakorolni környezetére, amekkorára a létesítmény önmagában lehetőséget adott. Röviden szólva: hatékonyságuk nem volt megfelelő, s vagy kihasználatlanok maradtak, vagy a másik

Next