Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Az észtisztelet roppant eredményei

Nertha , arról már csak ezen régi elv is meggyőzhet: nihil invita Minerva, seu natura. És mivel a’ természetben sok isteni, sok szép, sok fenséges, sok erény, sok tudomány rejlik , nem csoda, hogy ez ébreszté fel első a'bölcselő észt, főleg a’helléneknél, kik elsők átláták, hogy kell itt rejleni valamelly rendező, örök, mindenható, végtelen észnek, kit illet egyedül az imádás; mert ez tartja össze a’ világot, ez azon harmóniát, melly nélkül ez zártömeggé változnék. Pallasban tehát imádák az örök észt, és isteni fölényt; mert illyentöl telhetik ki, és nem a’ gépszeres természettől az egyetemes törvény­­hozás, melly sok ágazata, lévén a’ természetben cosmicai, physi­cal, észtani, erkölcsi, és széptani törvények, mellyek egyedül ér­demlik meg a’ törvénynevet; mert egyetemesek, állandók, és egy túlnyomó, a’ világ’ tömegén fölülemelkedett eszes és bölcs erőnek, ’s hatalomnak kifolyásai. Bölcs hatalom hozhatá öröklétre a’ szép világot; nem pedig a’ vaksors, nem az értetlen fatum, és az ellen­­­állhatlan szükségszer, mellyek mitsem ügyelve a’ czélszerre, az okos lények’ jó, vagy rész jellemére, zsarnokilag parancsolnak és uralkodnak; miként ezt régen a’ chaldéusok, később Epicurus, je­lenleg a’ musulmanok hitték, és hiszik, amazok ennélfogva tagadva a’ főgondviselést, és erkölcsi szabadságot, és a’ halál utáni jutalma­zást vagy büntetést. Pallas’mysteriumaiban ezekkel égtávolilag ellenkező tudomány taníttaték , melly ellenlábasa vala amaz őshitnek, minélfogva még az istenek is alája vetvék a falumnak, annál inkább az emberek; itt már kifejlett az egy istenhivés’ csirája, és Antisthenes, daczára a’ népbabonának , bátran ki meré mondani : világisten csak egy van; nemzeti pedig annyi, mennyi a' nemzet. Pallas’ theologiájának titkos tanai tehát ezek voltak : Egy a’ fölény, és ez nem más mint az örök, és főbölcseség, Pallas’ jelve alatt tisztelendő, a’ ki jutalmazó és bün­tető­­; van erkölcsi szabadság , és erény — Pallas arethusa; — van halhatatlanság és e’ földinél jobb élet , végül a’ fölény, mint a’ vi­lágot kormányzó, és fentartó értelmiség és jóság, erénynyel tiszte­lendő. Világosan tanúsítja mindezeket a’ Pallas’ mysteriumaiba két­ségkívül beavatott Cicero, ki ezt mondja Pallas’ mysteriumairól a): „Mihi cum mulla eximia divinaque violentur Athenae tuae peperisse, atque in vita hominum attulisse;­tum nihis melius illis mysteriis qui­bus ex agresti immanique vita, exculti ad humanitatem, et mitigati sumus , initiaque ut appellantur, ita revera principia vitae cogno­vimus , neque solum cum laetitia vivendi rationem accepimus, sed et cum spe meliore moriendi. Pallas’ titkos tanaiból aztán könnyű vala Pythagorasnak következtetni e’ szép tudományt, hogy : Isten a harmonia’létesítője, melly öszhang fentartja a’ világot; Platónak ezt. *) *) Pausaniasnál : axiopoend­. Lacomica. C. 15. 2) De legib. II. C. 14.

Next