Toldy Ferenc: Magyar chrestomathia. 1-2. folyam (Budapest, 1853)

Előszó, jót, szépet, kitűnőt, sőt maradandót bír, de nem mindenik­­ben ; általán pedig az abban uralkodó formátlanság, és, ne ta­gadjuk, tanulmányzó gond hiánya mellett, kevés mintaszerűt mutat fel. Nehezítik azonfelül a válogatást némi külső tekin­tetek, mik jelenleg az irodalom tekintélyes részét kizárják az iskolai teremekből ; nehezítő a tartalom dogmatikai célszerűsé­gének tekintete, a töredékek helyes kikerekitésének szüksége ily szűk hely mellett; s megszorította végre a paedagogiai szempont, mely különösen a költői művek nagyobb részét ki­tiltja ily chrestomathiákból, és pedig nem csak olyakat, mik a szív titkait leplezik le, s korai vágyakat költenek és táplálnak de meggyőződésem szerint olyakat is, miknek megértésére csak huzamosabb és tarkább kedély-élet s világtapasztalás ké­pesít, s melyeknek idő­ előtti megismertetésével az ifjúságot, irántai szeretetből, meg illik kímélni. Elég korán jó reá n­éz­­ve úgy is mind­az, mi az életben keserű és csüggesztő van , mennél inkább kell azt bizonyos túlzó vagy ál­világnézetek s be­teges érzemények elkapásától megőrizni. Ily lélektani tekintet mellőzése néha károsabb mint az érzékiség fel­költése volna, mely ellen az öszves nevelés úgy is edzi s edzeni tartozik az ifjúságot, míg az életnézet aberrátióira nem ügyel. Nagy gonddal jártam el a válogatásban , de nem bizta­tom magamat azzal, hogy mindig szerencsésen is. Némely fa­jokra kevésbbé ismeretes íróktól is kelle kölcsönöznöm, egy­szer fordításhoz is folyamodnom oly szaknál, mely az újabb időben nálunk nem míveltetett ; s ne szerénytelenségnek, de a célszerű válogatás sok­oldalú megszorításának kérem tulajdo­­níttatni, hogy néha saját munkáimból is szinte kénytelenít­­tettem felvenni holmit, miben mentsen ki a dolognak kül­földön is nem épen szokatlansága. S be kell vallanom, mikép nem tartózkodtam sem a törléstől, sem némi, jobbára formai, változtatásoktól sem : nem irodalom­történeti­­ mintatár, hanem irodalomfam. Ezen eljárás hol parancsolva volt bizonyos viszo­nyok által, hol tanítási tekintet által javasolva, hogy t. i. el lehes­sen távoztatni gáncsokat, miket a tanár szó nélkül nem hagy­hat vala. Csak igen kevés helyt hagytam mégis némi szabály­talanságot, ha az bizonyos nem haszon­ nélküli észrevételre látszott alkalmat nyújtani. Helyenként némi nyelvjárási elté­rés, hibák a nyelvbeli tisztaság, előadási világosság s a finom ízlés ellen, a költői részben egy-egy avult divat v. szabadság (mint különösen múlt századi időmértanunk latinosságai) v. tökéletlenség, néha termékeny észrevételekre hívják fel a lel­­kismeretes tanárt, az írók sajátságait, a nyelv­ korait, az irodal­mi nézeteket stb illetőkre. A rendszer mind a két folyamban természetesen azonegy , de az elsőbe könnyebb, a másodikba több ismeretet és gyakor­

Next