Dr. Szili Adolf: Egy érzéki megtévedés magyarázata (Értekezések a természettudományok köréből, 22/5., 1892)

2 DR. SZILI ADOLF. Első kísérletemet tudvalevőleg piros- és narancs­színen végeztem, melyekkel az ú. n. »lebegés« legkönnyebben idézhető elő, mert bizonyos okokból, melyekről későbben lesz szó, e színeknél a lebegésre tág tér nyílik. — Itt is első helyen szólok róluk, mert főkép az általuk adott eredmény magyarázata végett ejtettem meg többi kísérleteimet. Ez utóbbiak részben igen sajátságos, eddigelé ismeretlen ténye­ket derítettek föl. A legfontosabbakat ezek közül kimerítően fogom itt leírni oly sorrendben, mely egyszersmind a kívánt magyarázatra is czélszerű lesz. — Ezeken kívül még más kísérleteket is tettem, melyek részben a hozzájok fűzött negativ várakozást megerősítve, részben bizonyos positív várakozással ellentétben, eredménytelenek maradtak. Csak azokat fogom alkalom adtán megemlíteni, melyeknél e nega­­tív nem lényegtelen. Minthogy a tünemények, melyekről itt szó lesz, a leg­több esetben csak gyenge, mesterséges világításnál jutnak legjobban érvényre, az összes kísérleteket, noha ismételten különböző világításnál ejtettem meg, az egyöntetűség ked­véért azon eredmény után fogom leírni, melyet egy gyertya­szál világítása adott. Hogy a jelenség részleteit jobban lehessen megítélni, tanácsosnak tartottam részint kerek, részint szögletes, leg­alább Г5 cm. átmérőjű papírlapocskákat használni jelesül. E »lebegő« jegynek mind a két oldalán körülbelül 3 cmnyi vízszintes távolban még egy-egy kisebb control-jegy van, melynek lebegnie nem szabad, hanem ellenkezőleg azzal, hogy az alap mozgását jelzi, a középső jegy látszólagos mozgékonyságát annál feltűnőbbé teszi. E control-jegyek világos alapon legjobb, ha feketék, sötét alapon legjobb, ha fehérek. A következő kísérletekhez használt színek jelzésére a Helmholtz-féle színes papírok collectiójára hivatkozom, mely Jung heidelbergi mechanikusnál kapható ; itt a szín számá­hoz a forrás jelzésére »virágpapír« elnevezést fogok hasz­nálni. Minthogy azonban némely fontos kísérletet oly szín­­árnyalatokkal értem el, mineket a heidelbergi gyűjtemény nem tartalmaz, és Jung úr az alkalmazott szürkének m­an-

Next