Figyelő, 1872. január-december (2. évfolyam, 1-52. szám)

1872-06-30 / 26. szám

362 FIGYELŐ. születésekor költője lelkében vajúdott ? Egy al­földi csárda romjairól szól, tárgya tehát népi, hazai; alakjai vegyesek, amennyiben szegény legény, üveges zsidó, drótos-tót stb. látogatják; — de a hazai tárgy és a honi alakok mellett ott van az egyetemes eszme, a múlandóság eszméje, ott van a merész fordulattal alkalma­zott kibékülés eszméje, mely harmóniát létesít s a fölvett tárgy körrajzai egy magasabb, áta­­lánosabb gondolattal olvadnak össze, mely kö­zös — az egész emberiségé. Ép igy a festő. Ha egy elhagyatott, puszta, vigasztalan tájat fest, hol emberi létnek nyoma sincs, célja nem lehet az, hogy egyedül csupasz ormokat, sárga fö­venytengert láttasson, neki egy teljesen elha­gyatott ember érzelmi világát kell festenie, ki ama sivár tájak szemléletébe merül sötét te­kintetével. Ha művész, így fogja festeni. Ezt nevezem én a művészet cosmopolitis­­musának, s ha lenne több erőm , több erővel küzdenék mellette — ellene soha! A nemzeti jelleg, vagy, ha úgy tetszik, styl, mindig összefér e cosmopolitismussal. A nem­zeti styl szabályai uralják a költőt: követnie kell azokat. Nem szolgailag, de mégis bizonyos kényszerűséggel. Shakspeare Rómeóban is, Co­­riolánban is csak angol, de azért ki fogja vi­tatni e tragédiák átalános és örök becsét ? A szláv Lermontoff és Puskin kedvesek egész nyu­gaton, Európában és Amerikában . Firduzit és Hafizt ismeri az egész műveit világ. Midőn én a cosmopolitismust, mint hala­dási vívmányt mertem fölemliteni, nem tettem ok és alap nélkül, mert csakugyan haladásnak, és pedig józan haladásnak gondolom azt. A kor megváltozott s nekünk ki kell bontakoznunk amaz elszigeteltségből, melyben eddig éltünk: simulnunk kell az időszak szelleméhez, mely összébb hozza a nemzeteket s közkincs­sé akarja tenni a művészeteket. A művésznek teljes szabadsága van, de a művészetnek törvényei vannak. Ha a művészet törvényei azt igénylik, hogy a hamar­ múlót, a napokhoz ékelt cico­mát, a szenvelgést vetkezzük le magunkról, hogy a múzsát ne vigyük ki a piacra rikoltozni, ne büzhödt pincékbe korteskedni, ha ezt igény­lik a művészet törvényei s mi legalább némileg is eleget akarunk tenni ez igényeknek — nem veheti tőlünk senki rész néven. Törekvés s talán nagyon is kevesek tö­rekvése az egész, mert kivitelről, diadalról ez idő szerint szó sem lehet. Elmondom, hogy miért nem lehet. A „Fővárosi Lapok“ szerint minden irodalom annyit ér, a­mennyire a nemzeti élet és szellem tüköre. Erre én azt mondom, hogy akkor a jelen idő irodalmának teljesen politi­kainak kellene lenni, amennyiben nemzeti élet és szellem egykép politikai jelleget öltöttek magukra. A pártharcok izgatottsága és elkese­redettsége beférkőzött a társas életbe, jóformán megmételyezte azt; megszűnt az idő, hogy különbséget tudjanak tenni az elvi ember és a társas lény között; a nép is politizál, kortes­kedik — egyesek vezetése alatt, kik mint puszta eszközzel bánnak vele, demoralizálva van; a szépirodalom régibb tagjai beálltak buja politi­kusoknak, s ha jó verseket tudtak valaha csi­nálni, most csinálnak rész politikai költemé­nyeket, kortesdalokat, — ha jó regényeket, vagy beszélyeket írtak valaha: most írnak szen­vedélyes vezércikkeket s röpiratokat a pártok érdekében; e láz mind tovább terjed s átcsap a kritikai térre is. Gyulai Pál — mint akadé­miai bíráló — baloldali eszméket lát P. Szath­­máry Károly egyik drámájában,­­ az „Ellenőr“ jobboldali kortesfrázisokkal vádolja Rákossi „Színre szintijét, s ez így megy tovább . . . folytonos láncolatban . . . meg nem szakadva. Tudom, hogy a nemzeti élet és szellem, mint fogalmak, nincsenek e politikai pártküz­­delemtől forró, rövid életű napoknak rögeihez kötve, csak azt akartam jelezni, hogy minő értékes és maradandó műveket termelne az irodalom, ha minden időben tükre lenne a nemzeti életnek és szellemnek. Bár elfogultnak és egyoldalúnak látszas­sam , szívesen vallom be, hogy mindig bizal-­l masabb vagyok az átalános és maradandó, mint az időleges és múló iránt; forróbb előszeretet­tel csüggök az egyetemesen, mint a részlegesen, jobban óhajtom az örök emberit, mint a kor­látok közé szorított s fajszerüleg nemzetit. De Madách „Ember tragédiá“-ja után — melynél cosmopolitikusabb költői művet nem tud felmutatni a magyar irodalom — vissza­térni oly korhoz, mely úgyszólván szolgailag hódolt a túlvitt patriotismusnak s erénynyé tette annak minden kinövését és hibáját: — nem szabad, nem lehet. Törekedni kell egy jobb és biztosabb cél felé. Kiki tehetsége és ereje szerint munkál­kodik; a netáni tévedéseket mindig ki lehet menteni oly korban, mint nálunk a jelenlegi. A közönséget magával ragadta a politikai élet áramlata. Ízlése (ezt minden habozás nél)

Next