A Földgömb, 2003 (21. évfolyam, 4-6. szám)
2003-07-01 / 4. szám
Vi n UH S MR is V al rB ai vi B P.,^B . Ml HHH| JR SR B HB& ^B I ^RB ^B HI fj ^^B ^ ^ ^ ___|_ _V __ ^ ^ A 1 J 1 T* K fi SZTiC Jc"iv^c? I ( J llifdilfij A 105-ös busz reménytelen lassúsággal araszol a Lánchíd felé. Közben bőven van idő a most kapott németországi földrajztankönyv átlapozására — már-már kiolvasására is... A könyv, amelyet Baden-Württemberg tartomány 10. osztályosai számára ajánl kiadója, főként környezeti és társadalomföldrajzi témákkal foglalkozik. S hol adódna jobb lehetőség e két témakör találkozójára, ha nem éppen a városi közlekedésről szóló fejezetben. Amelynek felvezető képsora, itt a személyautók „fogságába” esett 105-ösön, ugyancsak aktuálisnak tűnik. A tudatosan didaktikus képek valahol egy észak-németországi város történelmi központjában készülhettek: „Ekkora helyet foglal el egy városban, ha ennyi ember kocsival utazik; ennyit, ha kerékpárral; és ennyit, ha a városi tömegközlekedést választja” — áll a képaláírásban. A motorizáció mámorán már évtizedekkel ezelőtt átesett Németország — és lehetne sorolni még az országneveket — élhető és polgárbarát városait járva egyre több helyen úgy tűnik, hogy az ilyetén képek tanítását és tanulságát a 10. osztályosokon kívül mások is megszívlelik. Mindehhez persze sok minden szükségeltetik. De e „sok minden” között — anélkül, hogy túlbecsülnénk — ott van a földrajztanítás szerepe is. Amelynek hatása persze — nagyon valószínű — akkor érződik majd a BKV-buszok menetidejének csökkenésében, ha végre növekedni fog a földrajzoktatásra — és így az ilyen kérdések megvitatására is — szánt idő! Nemerkényi Antal főszerkesztő