A Földgömb, 2003 (21. évfolyam, 4-6. szám)

2003-07-01 / 4. szám

Vi n UH S MR is V al rB ai vi B P.,^B . Ml HHH| JR SR B HB& ^B I ^RB ^B HI fj ^^B ^ ^ ^ ___|_ _V __ ^ ^ A 1 J 1 T* K fi SZTiC Jc"iv^c? I ( J llifdilfij A 105-ös busz reménytelen lassúsággal araszol a Lánchíd felé. Közben bőven van idő a most kapott németországi földrajztankönyv átla­­pozására — már-már kiolvasására is... A könyv, amelyet Baden-Württemberg tartomány 10. osztályosai számára ajánl kiadója, főként környezeti és tár­sadalomföldrajzi témákkal foglalkozik. S hol adódna jobb lehetőség e két té­makör találkozójára, ha nem éppen a városi közlekedésről szóló fejezetben. Amelynek felvezető képsora, itt a személyautók „fogságába” esett 105-ösön, ugyancsak aktuá­lisnak tűnik. A tudatosan didakti­kus képek valahol egy észak-németországi vá­ros történelmi köz­pontjában készülhet­tek: „Ekkora helyet foglal el egy városban, ha ennyi ember kocsi­val utazik; ennyit, ha kerékpárral; és ennyit, ha a városi tömegközlekedést választja” — áll a kép­aláírásban. A motorizáció mámorán már évtizedekkel ezelőtt átesett Né­metország — és lehetne sorolni még az országneveket — élhető és polgárba­rát városait járva egyre több helyen úgy tűnik, hogy az ilyetén képek tanítá­sát és tanulságát a 10. osztályosokon kívül mások is megszívlelik. Mindehhez persze sok minden szükségeltetik. De e „sok minden” között — anélkül, hogy túlbecsülnénk — ott van a földrajztanítás szerepe is. Amely­nek hatása persze — nagyon valószínű — akkor érződik majd a BKV-buszok menetidejének csökkenésében, ha végre növekedni fog a földrajzoktatásra — és így az ilyen kérdések megvitatására is — szánt idő! Nemerkényi Antal főszerkesztő

Next