Bayer József: A nemzeti játékszín története 1. (Budapest, 1887)

ELŐSZÓ: Nemzeti játékszínünk története a legrégibb időktől a Nemzeti színház megnyitásáig, nem lehet puszta krónikája az egyes színtár­sulatoknak. A magyar színészet nemzeti, kulturális missiót teljesí­tett ez időn belül. Ez időszak eseményeinek részletes leírása tehát kívánatos és indokolt is, hogy a magyar színészet neveltségtörté­­neti jelentősége lehetőleg minden oldalról kellő világításba helyez­tessék. Főleg az 1790-től 1837-ig terjedő félszázad anyagából felet­tébb érdekes kép verődik vissza. Központja e képnek a kezdetben lelkesen fölkarolt, később a nyomorral küzdő, az állandósulás remé­nyéről le nem mondó, lelkes, törekvő magyar színészet, folytonos harczban az idegen színészettel. Köréje csoportosul a magyar író­­világ; a nemzeti jogok és kiváltságok őre a vármegye; a vidék, ma­gyarosabb szellemű városaival, a nemesi középosztály, áldozatra kész gavallérjaival és «igaz magyarjaival». Az «opium álmából» fölébredt nemzet lázas tevékenysége áll előttünk. A jóakarattal teljes, bár tervtelen kapkodás, a provincziális érdekek gyámolításában keresi a nemzeti érdeket. Az erőt apró küzdelmek forgácsolják el. A nemzet kimerülni látszik — a czélh­oz közel. E kritikus helyzet közepette kezd kimagaslani e korszak vége felé Széchenyi István gróf titáni alakja. Övé az egyesülés eszméje megpendítésének dicsősége. Diadalát akkor üli, midőn az 1839/40-iki országgyűlés 400.000 forintos adományával biztosítja létejében a nemzet adakozásából emelt műintézetet. Ezen a kereten belül törekedtünk a magyar színészet küzdel­mes éveinek eseményeiről, mint műveltségtörténetünk egyik leg­fontosabb részletéről, lehetőleg hű képet adni. They are the abstract and brief cronicles of the time. a*

Next