Dékány István: A társadalomfilozófia alapfogalmai - Az Akadémia filozófiai könyvtára 7. (Budapest, 1933)

Előszó

hézaga volt az, hogy ez értékeket nem kereste fel, nem elemezte azok eszmei formáját, nem tudott egy széles axiológiai alapot feltalálni. Aminő értékeszme — mint szabadon lebegő test — meteorszerűleg feltűnt a társadalomfilozófia égboltján, össze­függéstelenül jelent meg és rendszertani elhelyezkedésre nem törekedett, így volt lehetséges, hogy egy-egy eszme önálló bolygónak, sőt fényes Napnak látszott nem egy gondolkodó előtt. De az is bizonyos, hogy egyes már megtalált értékesz­mék, minő a szabadság eszméje, igen különböző értelemben voltak felfoghatók. Az volt ép a kutatás próbaköve, miként lehet a társadalom­filozófia létjogát a társadalom­politikával szemben is kimutatni. E célra volt szükséges egy szélesebb­­körű normaelméleti kutatás, kellett, hogy a tiszta értéknor­mák és az instrumentális normák (gyakorlati „elvek“) közti különbség felderítése tisztán keresztülvitessék. Ily módon egy „általános normaelmélet“ területét is először kellett felvázol­nunk. Munkánknak ez a része (I. könyv) is époly nehézségek­kel járt, több mint egy évtized elmélyedő munkáját kívánta meg, mint a következő rész; ennek a célnak szolgálata mu­tatkozik meg már az 1922-ben tartott akadémiai székfoglaló előadásomban (Tudományelméleti alapok a társadalomtudo­mányokban. Értekezések a filozófiai és társadalmi tudomá­nyok köréből. II. köt. 8. sz.). Aki a tiszta értéktudományo­kat, mint a társadalomfilozófia főrésze, a gyakorlati és alkal­mazott „instrumentális“ tudományoktól nem tudja elválasz­tani, az a társadalomfilozófia magasabb síkját a társadalom­­politika alsóbb síkjára szállítja le s az előzőt menthetetlenül sorvadásra ítéli. Az elméleti megalapozás számára tehát a normaelméleti, I. rész nélkülözhetetlen volt. Egész más nehézséggel járt a III. könyv, az egyes szer­kezeti eszmék leírása. Itt tulajdonkép állást kellett foglalnunk korunkat foglalkoztató politikai álláspontoknak alapvető, ér­tékeszmei elemeivel szemben. A ma uralkodó, mechanisztikus szervezéselvekkel szemben (A társadalmi szervezés értéke, 1930) régebbi idők óta ellensúlyt kerestem több értékelvben. Dolgozataimra gyakrabban utalok, mert a tárgy nagy terje-

Next