Bergson: Teremtő fejlődés - Az Akadémia Filozófiai Könyvtára 2. (Budapest, 1930)

A fordító előszava

írójának, a szellemiség filozófusának legszűkebbre fogott életrajzaiból sem. A filozófiai „aggrégation“ középiskolai tanári ver­seny vizsgálatán 1881-ben Bergson második helyre kerül Lesbazeilles után és Jaurés előtt. Két évig Angersben, 5 évig Clermontban, mint középiskolai filozófiai profesz­­szor, majd 1884-től heti két filozófiai órával e város egye­temén is tanít. E hét év magányos elmélkedéseiben éli át azt a belső válságot, mely kiemeli gondolkodását a me­chanisztikus világfelfogás rácsai közül. Clermontban hallja meg a végleges belső „nem “-et a mindenség népszerűségé­nek még hitelt adó laza empirizmusra és materiális pozi­tivizmusra, melyeket iskolai tanulmányai tettek gondolko­dásában uralkodóvá. Az időfogalom kritikája nyitja meg látását és az élő tartam eszméleti valóságának szemléle­tében megpillantja Spencer evolucionizmusának gyökeres hibáit s azt a tényt, hogy a mozgásnak, a változásnak, a fejlődésnek az időélmény teliesítéséből származó ter­mészetes nem-értése termeli a filozófia alapvető nehéz­ségeit.* Az Eszmélet közvetlen adatairól szóló tanulmá­nya itt készül, mellyel, és a Quid Aristoteles de loco sen­serit c. latin tanulmánnyal, a párisi Collège Rollin-re tör­tént kineveztetése után 1889-ben brilliáns doktorátust tesz a Sorbonne tanárai előtt. A C. Rollin-ba, 1889-ben a Lycée Henry IV.-ba, majd 1897-ben az École Normale-ba, végül 1900-ban a Collège de France filozófiai tanszékére kerül, ahonnan 1914-ben vonul vissza. Tagja az Acadé­mie des Sciences morales et politiques-nak 1901-től, az Académie française-nek 1914-től; a ,,Becsületrend ” lo­vagja és e Rend tanácsának tagja. A Société des Nations tizenkét tagú bizottságának elnöke 1925-ig, mikor e tiszt­ségről egészségi állapotára hivatkozva lemond, hogy tel­jesen gondolatainak éljen, és 1928-ban a feléje irányuló nemzetközi hódolat a Nobel díjjal tünteti ki. , Amilyen egyvonalú, töréstelen haladást mutat nem­ a Bergson alapgondolatai címen e filozófia kifejlődését megraj­zoltam az Aquinoi Sz. Tamás Társaságban elmondott székfoglaló elő­adásomban. Különlenyomat a Religio-ból. 1930. — Fordító.

Next