Berzsenyi Dániel: Berzsenyi Dániel Prózai munkái Kiad. Merényi Oszkár. (1941)

Bevezetés

, mely minket vezet"" — mondja jellemzően egyik köl­teményében. A Dukai Takács Judithoz írt híres levél­ben is nyilvánvaló kifejezését látjuk kialakult ízlésé­nek. Ám a költészetről vallott meggyőződése nem tu­dós érveken alapul, hanem művészi gyakorlata alatt alakul ki. Ami lelkében élt, azt szinte maradéktalanul beledolgozza műveibe s így ezek mintegy­­elméleti meg­győződéseinek is tanúi. Forma és lélek, külső és tar­talom eggyé forr, de a nélkül, hogy a költő szükségét érezné még annak, hogy erről másnak számot adjon. A költészet Berzsenyi számára nem magára vett ruha, hanem lelkének elszakíthatatlan és elválhatatlan kön­töse. Az őt körülvevő tisztelet szent hiszékenységét és érzékenységét, lelkének és költészetének ezt az egybe­­forrottságát fokozza. Ebből a szép magányból riasztja fel 1817-ben Köl­csey kritikája. A bírálat elismeri Berzsenyi költői te­hetségének lényegét, de itt-ott durva hangon tárgyalja költészetének, költészete egy részének formai fogyat­kozásait. Különösen kikel a bíráló a mérték nélkül írt hangsúlyos rímes Berzsenyi-versek s azok gyenge rí­mei ellen. A bírálat súlyos sebet ejt Berzsenyinek érzékeny lelkén. Életét ezentúl főleg annak szenteli, hogy költé­szetét megvédelmezze. Az 1817 után írt prózai munkák legnagyobb részét tehát e szenvedésnek köszönhetjük. Először az Antikritikát írja meg, első alakjában: iro­dalmunk e legmegrázóbb költői önvédelmét. Ugyanoda küldi be, ahol Kölcsey bírálata megjelent: a Tudomá­nyos Gyűjteménybe. Akkor nem közölték, mert túl­ságosan sértőnek és személyeskedőnek találták, azon­kívül Kölcsey újabb támadással fenyegetőzött. Ber­zsenyi összes Művei sorozatában azonban természete­sen kötelességünk volt e mű közlése is. Annál inkább, mert e heves védelmi iratnak fogyatkozásai mellett ha­tározott értékei is vannak. A fogyatkozások és helyte­len vélemények magyarázata részben a korban is ke­resendő, másrészt pedig az ellenfél véleményével való örökös, felindult ellenkezés következménye. Az irat értékei elsősorban a mélyről feltörő vallomásokban vannak. Lélekörvénylés van itt, nem lágyan csillogó mélységek. A mű gyengeségei abból a kritikai hangú­

Next