Komáromy Andor (szerk.): Magyarországi boszorkányperek okmánytára (1910)

Előszó

ELŐSZÓ: A boszorkányperekről, azok elterjedéséről, lefolyásukról, a köve­tett törvényes eljárásról s a külföldiekhez való viszonyukról világos, szabatos tudomásunk lehessen. Arra azonban ele­gendők voltak, hogy figyelmünket felkeltve, észrevehessük, miszerint pereink túlnyomó többsége lényegesen különbözik a külföldi nagy boszorkányüldözési korszak pereitől, úgy a peres eljárást, mint a perek alapját képező boszorkányhit tekintetében. Művelődéstörténelmi tanulmányaim következtében már rég lehetetlennek tartottam azt, hogy Kálmán királyunk ne hitte volna a boszorkányok létezését; azaz nem tudtam hinni, hogy a legnagyobb elme is képes legyen korának szellemi légköréből annyira kibontakozni, hogy korát sok századdal megelőzze. Egyrészt ez vezetett a boszorkány­­perekkel való foglalkozásra, másrészt —­s ez még inkább csábított — azt reméltem, hogy a perekben előforduló babo­nák közt ősrégi pogányhitéletünk töredékeit, maradványait fogom feltalálni. A­mikor aztán a perekkel való foglalkozás közben észrevettem a lényeges különbségeket a mi pereink és a nagy boszorkányüldözési korszak perei közt, akkor határoz­tam el magamat a magyar boszorkányperekkel összefüggő kérdések felderítésére. Minthogy azonban az összes eddigi közleményeket korántsem tartottam elegendőknek biztos következtetések megalapozására, beláttam, hogy első, legszükségesebb lépés, mentül több adat összegyűjtése. Kezdtem tehát megyék, városok levéltáraiban, a Magyar Nemzeti Múzeum kézirattárában kutatni, a feltalált boszor­kánypereket s a velük összefüggő följegyzéseket, ügyiratokat másolni, a túlságosan terjedelmesek egy részét kivonatolni. Ezen munkásság eredménye a jelen oklevéltár. A legtöbb adatot Bihar vármegye nyújtotta, hatvan­hat perről följegy­zéseket és ügyiratokat. Ezek közül 45-öt a megyei levéltárban, 21-et a Nemzeti Múzeum kézirattárá­ban találtam. Debreczen város levéltárából 60, Kolozsvár város levéltárából 35, Ugocsa vármegyéből 22, Aranyos­

Next