Zelovich Kornél: Széchenyi (István gróf) es a magyar közlekedésügy (1925)

Közlekedő utaink a XVIII. század végén és a XIX. század elején

Közlekedő utaink a XVIII. század végén és a XIX. század elején. James Watt, a gőzgép feltalálója, akinek a londoni Westminster-apátságban levő hatalmas emlékoszlopára az angol nemzet e szavakat vésette : az emberiség jótevője, találóan mondja : az ország úti térképe, jólétének képmása. (The road-map of a country is the likeness of its welfare.) Széchenyi közéleti tevékenységéig Magyarország a jólét­nek ilyen értelemben alig mutatta nyomait. A közlekedést előmozdító első nevezetesebb alkotásaink (a Ferenc-csatorna, a Lujza-út, az aldunai hajózó út, az al­­dunai Széchenyi-út, a Lánchíd stb.) a XIX. század első feléből valók. Franciaországban kiváló mérnökök, a híres corps des ingenieurs des ponts et chaussées tagjai a nagy chausséekon, a kanálisokon, a tengeri kikötőkön már több mint száz esz­tendeje dolgoztak, amikor nálunk ezen a téren csak az első szárnypróbálgatások kezdődtek. Angliában a modern útépítésnek három nagy mestere : Metcalfe, Mac Adam és Telford fejt ki a közutak és hidak terén korszakalkotó munkálkodást, amikor még nálunk műút alig volt. A közel 450 m. hosszú híres Menai-lánchídnak (épült 1819-től 1826-ig) neves építője, Telford, Angliában és első­sorban Skóciában 1200 km. ú. n. főutat és vagy 1200 hidat épített, amikor mi a jó utat és hidat csak hírből ismertük. Ismeretes, hogy Telfordnak nagyszerű útépítményei a skótok életmódjának megváltoztatására vezettek. Ezeknek az utaknak építésekor tanultak meg tulajdonképpen a skótok dolgozni és jó szerszámokat használni, olyan szerszámokat. 1*

Next