Régi magyar codexek: Érdy codex 1. - Nyelvemléktár 4. (Budapest, 1876)

Előszó

VI ELŐSZÓ, és 1527 közé tegyük, mert Luther tanítása Magyarországon igazán csak 1520 után kezdett terjedni, így hát codexünk elejét sem lehet előbbre tenni. Ez eredményhez még más úton is jutunk. Utolsó negyed része, mint már említettem, 1527-ben készült, s minthogy november 23-ára meg volt, 11 hónap sem kellett rá. A többi három negyed résznek így untig elég három esztendő. E szerint a codex eleje 1521-re esnék. De még ennyi is sok. Tekintetbe kell vennünk, hogy codexünket igen számos jel compiláló másolatnak bizonyítja, valamint azt is, hogy szerzetes irta, a ki tehát elegendő idővel rendelkezett s a kinek, írásából ítélve, foglalkozása lehetett a másolás. Gyakorlott másoló, mind a mellett hogy nem egy munkából írta le, ha csak 1526-ban fogott is bele, 1527. november 23-ára bízvást elvégezhette. Hogy magában 1527-ben, tehát nem egészen 11 hónap alatt is elkészíthette volna, az a munka nagy terje­delme miatt nem valószínű. Azért az én véleményem szerint, cod­exünk lj52v_és_L527 Laz_Lleendő. Jeleztem, hogy írója nem volt puszta másoló, hanem egyúttal compilator is. Hogy mennyiben az egyik, mennyiben a másik, azt előmunkálatok­onában csak általánosságban tudom eldönteni. A legnagyobb részt, úgy látszik, egyetlen egy mun­kából szedte, ennyiben másoló, s csak itt-ott iktatott közbe egy-egy darabot más könyvekből, ennyiben compilator. Hogy egészben egy munkát követett, azt abból is gyaníthatni, hogy sokszor hivatkozik előfordult dolgokra, és sokszor utal követ­kezőkre. Egységes, összefüggő alap nélkül ez bajosan történt volna. Még valószínűbbé teszi az, hogy a legtöbb darab, egy forrásra vall. E forrás Pelbárt. Toldy Ferencz (Alexandriai sz. Katalin verses legendája XXIX—XXXIII. 1. és Magy.­szentek legendái VII—X. 1.) hét legenda közül csak egyről (Remethe zyz Zenth paal ewiewnknek ky hozatáról) nem említi, hogy Pelbárton alapszik. E legendák igaz, hogy nagyon csekély részét teszik codexünknek, de egész második felében vannak szétszórva, és a mi fő, nincsenek szándékosan úgy összeválo­gatva, hogy közös forrásról tanúskodjanak. Azért, úgy hiszem, eleget bizonyítanak. Hozzá­teszem még, hogy Szilády Áron Pelbárttal foglalkozva, azt is kutatta, hogy codexeink közül melyek merítettek írójából. Az Érdy Codexben mindjárt az

Next