Brandenstein Béla: Művészetfilozófia (Budapest, 1930)

Tartalom

4 érzéki valóság............................................................................. 55 15. A képzet sem lehet a művészi valóság lényege................... 58 16. Az asszociáció sem lehet a művészi jelleg alapja............... 59 17. A művészet alapja nem az emlékezet...................................... 61 18. Az akarat és az értelem sem alapja a művészetnek .... 62 19. Az ízlés sem a művészet végső forrása............................ . 62 20. A képzelet sem legmélyebb alapja és forrása a művészi valóságnak.................................................................................... 62 21. A művészet alapja és forrása az érzelem............................... 64 HARMADIK FEJEZET A szépség mivolta 22. A szépség feltűnése..................................................................... 65 23. A szépségnek mint az eszme anyagi megjelenésének az elmélete 66 24. A szépségnek, mint a változatosságban megnyilvánuló egység­nek a meghatározása ......................................................... 68 25. A szépség alakulati jellege ...................................................... 69 26. A művészi szépség sajátnemű alakulati jellege....................... 70 27. A szépség egyetemes érvényűsége.......................................... 76 28. A szépség objektivitása .............................................................. 76 29. A szépség abszolút meghatározottsága................................... 77 30. A szép és a kellemes viszonya............................................. 80 31. A szépség rangjai......................................... 81 32. A szépség viszonya a jósághoz és az igazsághoz................ 81 33. A szépség viszonya az értékelő alanyhoz............................... 85 34. A szépség értékelméleti jelentősége.......................................... 85 NEGYEDIK FEJEZET A művészet világa 35. A művészet az életben............................................................. 87 36. A művészi szépség érdektelenségének a kérdése ............... 88 37. A művészet célszerűségének és öncélúságának a kérdése . . 92 38. Az alkotás általános természete, a műalkotás és a technikai alkotás viszonya......................................................................... 98 39. A műalkotó megjelenése a műalkotásban.......................... . 102 40. A műalkotás szimbolikus jellege........................... 105 41. A művészi szimbolizmus és az ellene vétő művészi irányok, a naturalizmus............................................................................. lit

Next