Koszorú, 1864. január-június (2. évfolyam, 1-26. szám)

1864-02-14 / 7. szám

147 tudva vagy öntudatlanul az előretörekvés­­től teljesen fölmentse. Már pedig a ki előre nem halad, nem akarva hátra marad, ső­t visszafelé halad; ki föl nem törekszik, lefelé sülyedez. S ez a lelki fásultság pályája, hogy addig fásul, merevül, mig csakhamar teljesen elfásult­­tá merevedik. — A végső­ fejleményről elég példa szól. De a jótakaróknak azon kellene lenniök, hogy elejét vegyék ne csak első jelenkezéseinek, hanem az azt eszközölhe­­hető okokat is lehetőleg messze távolítsák. Superflua cautela nunquam nocuit, mond­ják az orvosok és moralisták, meg „princi­­piis obsta, sero medicina paratur.“ Az ily előre gondolkodás miatt dicsérte Xenophon a persák nevelésmódját. Ha a szíves olvasó eddig türelmes volt kísérni a tapasztalatban gazdag tan­­férfiú észleleteit, talán még engedékeny lesz az iránt is, ha a tárgyalt bajnok gyógy­szerét is általa mondatjuk el. Hisz a csa­ládi s­átalán a társadalmi élet körébe még inkább bevág az, mint szorosan az isko­láéba. — „És vajon mily módok állanak a nevelést annak hatalmában arra, hogy az ifjúság mindennemű fásultságtól megóvas­­sék? Mint mindig, de e tekintetben kü­lönösen, a családi és tanodai nevelésnek ösz­­hangzatosan együvé kell működnie az egy­szerűségnek s nélkülözni tudásnak szigorú s következetes ápolása által, ha mindjárt zokon esik is a gyöngéd anya sőt olykor a szigorú atya szivének is valamely élve­zetben részesülni a nélkül, hogy azt a drá­ga magzattal megosztanák. Ha a szeretet­nek megvannak is a maga jogai, mellettök még az ész is igényli azokat, és csak is az eszélyes szeretetet veszi erényszámba. Mert,­­ legyen bár az a legtisztább, legforróbb sze­retet, de ha összeütközésbe jön vagy épen meghasonlik a nyugodt sőt hideg értelem­mel , úgy az, jóllehet magában véve szép, de mégis csak vak szenvedély, melynek lángját kellemesnek, jótékonynak érzi a szerető szív, de a szeretettnek lakolni kell érte, gyakran igen is súlyosan adózik mi­atta. Ezt eredményezi az elajnározás, el­­kényeztetés, elbábozás, mely az erőteljes és vidám életnek birtokát egyes örömper­czek tünékeny élvezetének áldozza föl. Minden érv, melyet a gyermek, ifjú, haja­don előbb megizlel, semmint a természet vagy az átalán bevett szokás engedné, egy-egy lépés a fásultság felé; minden olyatén elvnek engedélyezése, pártolása, vagy eszközlése —a blassztságra való csá­bítás. Valamely nagyobb székvárosban ily­­kép beszélni, ha nem épen botránkoztatás, legalább is süket füleknek hangoztatott szónoklás lenne. Oly mélyen gyökerűit s annyira elhatalmasodott már ott ama véle­mény, mely szerint alig siethetni eléggé avval, hogy az ifjúság az életet s annak minden gyönyöreit minél előbb élvezni ta­nulja, minthogy annak tartama oly bizony­talan, mintha bizony keresztyéni vigaszta­­lódás volna a korán kimúlóra nézve, hogy még­is legalább a rövidre szabott életkort, a mint csak lehetett, elhasználta s az élet tűnő gyönyöreit tőle telhetőleg élvezni el nem mulasztá! — A vidéki városok állapo­ta s érzülete inkább ment az ily kísértések­től. Bizony jobb is, ha különben is szűkebb viszonyaikban, főleg a nem ifjaknak való élveket gyermekeiknek illetékesebb koráig tartják fönn, hogy aztán az élet annál több új s kóstolatlan örömekkel lephesse meg őket, mérsékelt tartózkodásuk jutalmául. Az idő előtti gyönyörködések szintúgy az oktalanság martalékjává teszik az ifjúsá­got, mint az ügyetlen harczost nyilainak hasztalanba szétlövése. Mi marad az élet súlyosabb küzdelmeire, ha a java-erőt zsengéjében oktatlanul elprédálta vala. Va­lóban nem ok nélkül sürgeti a józan tudo­mány, hogy az ifjúságot kisértő veszélyes indulatok ellen a családi nevelésnek s ta­nodai oktatásnak erős frigybe­ kelten,­eszé­lyes kitartással kell küzdenie, úgy a tan­évek szigora, mint a meggyőződés erélyes buzgalma által. Minél több élvezikktől tartóztatjuk vissza a növendék ifjúságot tanulási pá­lyája folytán, annál fogékonyabb marad lelkök arra, a­mit azon túl élvezniök lehet és szabad. Ez elv­­szerint jár el — u. m. D. — az ő vezetése alatti intézetben az ok­tatás. Arra igyekszik, hogy tanítványait az 13*

Next