Koszorú, 1865. január-június (3. évfolyam, 1-26. szám)

1865-02-26 / 9. szám

194 got és objectivitást szintoly lehetlenné tette, mint a nappali és szabad ég alatti előadás a külső valószínűséget. A csalódásnak mai tényezőiről szó sem volt. Ez állapot a kép­ződésnek oly pillanatát mutatja, midőn a drámai alak még nem domborult ki egé­szen, s a lyra és eposz annak lényébe csak félig-meddig volt beolvadva. A lyrát még ott találjuk az orchestrumban, a közönség és színpad közt; mintha teljes átolvadása előtt még egyszer jól ki akarná magát éne­kelni : útközben megáll, s egész chorust énekel, de a dithyramb már félig drámai alak. Az eposz utóhangja is ott van még a szerepekben, mint elbeszélő elem, mint ezt Henszlmann Imre bőven bizonyítja.*) Dramaturgiájukból hozzánk csak tö­redékek jutottak, s ezek álláspontja szintén a kezdeté. De annál jelesebb rhetorikájok. A görög és római szabad államokban az ékesszólás művészete oly rendkívüli ha­talommá nőtt, hogy egész országok sorsá­ra döntő befolyást gyakorolt; ezért nevez­te Cicero e művészetet az államok alapító­jának s fenntartójának, mint már említem, innen van, hogy a szónok dicsőségére min­denki vágyott; hogy e művészetet a hellé­nek és rómaik oly nagy buzgalommal és lelkesedéssel tanulták. Ezért voltak a gö­rög királyok egyszersmind szónok-királyok, mint Lykurgus, Solon és többen (Cicero, a Szónokról III. 15.), — és ezért voltak a római hadvezérek a szónoklatnak is hősei. Hogy „a rhetorika műtörvényei kö­zött olyanok is vannak, melyek a szóló művészet minden nemével közösek“ : ezt Quintilián nemcsak mondja, hanem jeles művével be is bizonyítja; mert azon elvek és szabályok, melyeket az ő és Cicero szó­noklattanaik előadnak, legnagyobb rész­ben olyanok, melyek átalános értelemben a színművészetre is illeszthetők, s örökké érvényesek maradnak, mert gyakorlati igazságokon alapszanak. Meg kell azonban jegyeznem, hogy e két nagy rhetor tanai között oly utasításo­kat is találunk, melyek, mint történelmi adatok, érdekesek ugyan, de a mi állás­pontunkról tekintve: elévültek, s úgyszól­ván, ma már csak múzeumi tárgyak, me­lyek csupán a római conventióban találják magy­arázati okát. Például Cicero azt tanítja, hogy: „min­den kedélymozzanatot a test mozgásának kell kísérni, mely ne a színészektől, hanem a tornából, vagy a vivó iskolából legyen kölcsönözve.“ Ebből azt tanuljuk, hogy a római tor­nákban sajátszerű testállások és taglejtések voltak divatban, melyek a színpadiaktól mind alakra, mind kifejezésre nézve kü­lönböztek. Cicero így folytatja: „a kéz ujjai a szavakat ne fejezzék ki, csupán kisér­jék ; a kart előre kell nyújtani szabadon, a szónoknak mintegy támadó fegyvere gya­nánt; a lábbal való roppantás a szenvedélyes helyeknek kezdetén, vagy befejezésekor tör­ténik.“ Ezek is római conventióra mutatnak. Quintilián pedig, Demosthenes pél­dájára hivatkozva, tanítványainak a tükör előtti tanulást ajánlja, a mit a mi műtudo­mányunk csak föltételesen enged meg. A kéz használatát illetőleg, modorra tanít, mondván: „pongyolán függő vállak, s a kinyújtott kézen magukat kibontott uj­jak mellett, a karnak mérsékelt kivetése, leginkább a hosszú s a folyton-folyó kör­mondatokhoz illik.“ Alább ismét igy szól: „a kézlejtésnél igen közönséges azon mód, melylyel középuj­­junkat a hüvelykhez teszszük, s a többi hár­mat kinyújtjuk.Helye van kivált a fő tételek­nél , a szemrehányásoknál és dorgálások­nál. “ Ismét római modor, melyet a latin-ma­gyar időben szónokaink széleire utánoztak. Alább igy tanít: „leghelyesebben kezdi a kéz a bal oldalon, s leereszkedik a jobbon. A kéznek a gondolat kezdetével kell mozgásba jönnie, s annak befejeztével letétetnie. A bal kéz, egyedül, soha helye­sen lejtést nem csinál. Többnyire a jobb­hoz alkalmazkodik. A jobb kéz, mikor már kezdeni kell, kissé a kebelen felül emelked­jék, mintegy várva, mikor kell a dologhoz fogni. “ *) „A hellen tragoediai tekintettel a keresztyén drámára.“ Henszlmann, lviss.­­ Évlapjai 1846.

Next