Koszorú, 1865. január-június (3. évfolyam, 1-26. szám)

1865-01-22 / 4. szám

Megjelenik h­etenkint vasárnap.­­ Szerkesztő szállása hová a dolgozatok, előfize­tési pénzek, reklamatiók is küldhetők : Üllői­ út 7 sz. HETILAP Előfizetés: egész évre 12 frt, félévre 6 frt. Előfizetést elfogad s a lap­­ szétküldését is kezeli Einsch Gusztáv kiadó­hivatala Barátok­ tere 7. sz. HARMADIK ÉVFOLYAM. JANUÁR 22. 1865. ELSŐ FÉLÉV. 4. SZÁM. KÖSZÖRŰ. A SZÉPIRODALOM S ÁTALÁNOS MIVELTSÉG KÖRÉBŐL. A TRAGOEDIA VONATKOZÁSSAL TELEKI Az alak a részek öszhangzata. Az alak az, mi a szépszínek marandandóságot biz­tosít. Ezt a szépészek eleitől fogva annyira érezték, hogy sokan nem is egyébbe he­lyezték a szejj alapfogalmát, mint az ösz­­hangzatba,­­ és a kettőt egynek vették. Noha az öszhangzat csak tagadólagos föl­tétele a szépnek , magát a szép lényegét po­sitive kifejezni még eddig nem sikerült. Elég az hozzá, az alak nem kevesebb mint az eszme megtestesülése. Csak ez az, mi által az eszme az emberi lélekbe utat szerezhet magának, magát más eszmék­től megkülönböztetheti és érvényesítheti. „Forma dat esse rei.“ Az eszme csak alak­ja által válik dologgá; benne nyilatkozik, tőle nyer létezési jogosultságot. De ha így uralkodik az alak az esz­mén, nem kisebb mértékben van korlátol­va is általa. Ugyanis, az alak sohsem egyéb, mint kifejezése azon gondolatnak, mely az illető fogalom bölcseletében rejlik: körvonal,­­ határpont. Tragoediáról van szó , hogy tehát na­gyon elvont ne legyek, azonnali megérthe­­tés kedvéért alkalmazom mindezt a tra­­goe­diára. A tragoedia fogalma ezen gondolat­ban öszpontosul: a természetileg igazolha­tó, de erkölcsileg nem jogosult indulatot az erkölcsi joggal ellenkezésbe hozni, s a ket­tő közt az erkölcsi jognak adni elégtételt. BÖLCSELETE, LÁSZLÓ „KEGYENC­Z“-É­R­E. Más szóval: a concrét emberi ellen az abs­tract világrendnek szolgáltatni igazságot. Ez az elméleti oldal. Az emberi természet alapjából foly továbbá, hogy a művészet a szóbanforgó gondolat érvényesítésére mindig nagysze­rű alakot (III. Richard), vagy viszonyt (Romeo és Julia), kell hogy kiválaszszon. Nem nagyot — jól megértsük — hanem nagyszerűt. Mert a nagyság kizárja a hibá­nak jellemvonásul alkalmazását, minek esz­méjén pedig a tragoedia fogalma épül; el­lenben a nagyszerűség nem zárja ki, s a mellett elkerülhetlenül szükséges a kép tel­jességére, tisztaságára, miután az emberi természet subtilis vonásai általa felötlőbb arányban jelennek meg szemünk előtt. És megfordítva: a hiba, mint­ olyan is, lénye­ges kelléke a tragicumnak, miután minden erő titka — és így az emberié is — akkor jelentkezik egész mivoltában, ha mértékére vagy czéljára nézve elhibázza magát, — vagyis a rendes ösvényről félrefér. Hogy már a tragicum, mint széptani eszme, a művészetben cselekvény által nyil­­vánul, az itt másodrangú szempont és nem közvetlenül a dolog bölcseletéből foly, ha­nem közvetve az alak természetéből. El­lenben közvetlenül a tragoedia bölcseleté­ből származik azon elmélet, melyben a műfaj lényegét ,­ életelvét meghatározhat­ni vélem, és mely, szerintem, következők­ben lenne összefoglalható: A tragoedia min-

Next