Kritika 28. (1999)

1999 / 1. szám - Tardos Márton: A magyar gazdaság helyzetéről

3 KRITIKA GDP körülbelül 71%-át kitevő külföldi adósságál­lomány biztosítéka (kollaterálisa). Az új demokra­tikus magyar állam hitelképességét még az is csökkentette, hogy a hitelnyújtó nyugati bankok szemében addig a magyar gazdaság fölött védőer­nyőt nyújtó szovjet állam megítélése alapjában megváltozott. Így a nagy bankok szemében koráb­ban még elfogadhatónak minősített magyar hitele­ik kockázata ugrásszerűen növekedett, és evvel a hitelekért felszámított kamatok is jelentősen emel­kedtek. A helyzet értékelése során és az evvel kapcso­latos értékelésekben gyakran felvetődik az a gon­dolat, hogy az említett tényezők hatására célsze­rű lett volna a privatizációt elhalasztani. Sajnála­tos módon azonban a fent jelzett változásokkal párhuzamosan felismerhetővé vált az is, hogy a nyugati politikai és bankrendszer, mely a szovjet hatalmi struktúra meggyengítése érdekében ko­rábban kedvező hiteleket nyújtott Magyarország­nak abból a feltételezésből kiindulva, hogy e pia­ci reformokat végrehajtó állam kedvező feltéte­lek között képes lesz a szovjet rendszertől elsza­kadni. Jellemző, hogy 1989 előtt már fizetéskép­telenné vált nyugati központi bankoknak tartozó lengyel állam adósságait még elég kedvező felté­telek mellett átütemezték. A szovjet rendszer 1989-90. évi szétesése után a nyugati bankrend­szer, pontosabban mondva a nyugati magánban­kok - hiszen a Kádár-rendszer a ’80-as években a bankok nyomásának megfelelve és dicséretüket kiérdemelve átalakította hiteleinek szerkezetét -, már arra sem voltak hajlandók, hogy a magyar ál­lampolgárokat sújtó hiteltörlesztés nyomasztó feltételeit enyhítsék, így Magyarország, illetve a magyar gazdaság különleges nyomás alá került, miközben a politikai és gazdasági feltételek előbb ismertetett változása következtében az or­szág fizetési és kereskedelmi mérlege súlyosan passzívvá vált. Az exportbevételek, amelyek a ’80-as évek nagy részében nemcsak az import fe­dezetét szolgálták, hanem a kamatfeltételeket is ellentételezték, a ’90-es évek elején közel 30%­­kal maradtak el az importkiadások mögött. Így a magyar gazdaság az életszínvonal és a foglalkoz­tatottak számának jelentős visszaesése mellett is csak úgy tudta gazdasági potenciálját fenntartani, ha a fizetési mérleg passzívumát vagy annak je­lentős részét az amúgy nyomsató adósság növe­lésével fedezi. E sajátos helyzet - a már említet­teken túl - további nyomást gyakorolt a gyors és a bevételek maximalizálására törekvő privatizá­ció irányába. Mindez azt a sokak által jogos vi­szolygással szemlélt jelenséget is létrehozta, hogy ugrásszerűen megnőtt a külföldi tőke szere­pe, és hirtelen erőteljesen differenciálódott a la­kosság vagyoni helyzete. E tényezők együttese hozta létre azt a nehezen megmagyarázható ellentmondást, hogy a minden­ki által alapjában véve gyenge hatékonyságúnak ítélt és diktatórikus tulajdonságai miatt elmarasz­talt központi gazdálkodást fölváltó demokratikus és hatékony piacgazdaság megteremtése az ország állampolgáraitól még a folyamat 10. évében is sú­lyos áldozatokat követel. Az állampolgárok szem­pontjából meghatározó jelentőségű jólét a ’90-es évek végén még meg sem közelíti az előző, ala­csony hatékonyságú rendszer által nyújtott színvo­nalat. A problémával kapcsolatosan felvetődő kérdé­sek megértéséhez még két kis kitérőre van szük­ség. Egyrészt arról is el kell gondolkoznunk, hogy milyen is volt az a diktatórikus tervirányítási rend­szer, amitől most elszakadtunk, és mit tudunk ar­ról a demokráciáról és piacgazdaságról, aminek kiépítésében, ha nagy áldozatok árán is, de jelen­tős sikereket értünk el. Jogos-e azt állítani, hogy a központi tervgazdálkodásnak nevezett rendszer hatása az átlagállampolgár szempontjából egyér­telműen negatív, és hogy a kialakításra váró de­mokratikus piaci modell mindegyik sajátossága egyértelműen vonzó. Bár kezdettől fogva a radiká­lis rendszerváltás híve vagyok, mégis el kell is­mernem, hogy egyrészt a sok szempontból pazar­ló tervgazdálkodás teljesítményei a teljes foglal­koztatás, a lakosság átlagos jövedelemnövekedése és a jövedelmek egyenlő elosztása terén nem je­lentéktelenek - ha messze el is maradtak a kom­munizmus marxi álmától. Másrészt különösen az elmúlt évek keserű tapasztalatainak hatására be kell azt is látnom, hogy a kapitalista piacgazdaság - különösen a posztkommunista átalakulás során kialakuló kapitalizmus - messze nem a rendszer­­váltó Magyarországon megfogalmazott vágyak­nak megfelelő társadalmi berendezkedés. A kapi­talista világ és a posztkommunista piacgazdasá­gok teljesítményei mind a teljes foglalkoztatás, mind a jövedelemelosztás és a társadalmi szolida­ritás megnyilvánulásai terén egyértelműen elégte­lenek. A jelen időszak nyugat-európai gondjai, az amerikai egészségügyi rendszer átalakításának ne­hézségei meggyőző információkat nyújtanak ar­ról, hogy a rendszerváltás befejezése után is még sok gondunk lesz. Másrészt mielőtt a rendszerváltás végrehajtásá­nak folyamatáról szólnék, nem árt a sokak által unos-untalan ismétlésnek tekintett gondolatot új­ból megismételni. Az elmúlt évtizedek hallatlanul mély válsága, a reálbérek és a közszolgáltatások színvonalának zuhanása alapjában nem a korábbi kormányok „hibás” döntéseinek következménye, hanem - mint erre már utaltam -, annak, hogy 1945 és ’89 között a magyar gazdaság a vasfüg­göny védelme alatt a világpiaci verseny feltételei­től elzártan fejlődött. Gazdasági kapacitásaink, az azok felhasználását irányító menedzserek nem vagy csak nagyon sajátosan, az úgynevezett tőkés export keretében ismerték meg a világpiaci ver­seny feltételeit. A tervgazdálkodás időszakában is a KGST zárt piacain túli világban a magyar válla­latok az esetek nagy részében csak úgy tudtak si­kert elkönyvelni, ha a szocialista barterk­­ereskedelemben megszerzett nyersanyagokat vagy azok továbbfeldolgozása révén kialakított árukat értékesítették, vagy ha a versenynek nem kitett belföldi és KGST-piacon történő értékesítésük ala­pot adott arra, hogy vállalatuk összes állandó költ­ségeit leírják, és így eredményesnek minősíthes­sék azt a „tőkés” exportot is, amely révén csak a változó költségek térülnek meg. Tudni lehet azt is, hogy ezen túl a hazai vállalatok gyakran a szabad devizabevételeiket akkor is sikernek könyvelhet­ték el, ha azok még a változó költségeket sem fe­dezték, vagy mert az állami szubvenció segítette a tőkés kivitelt, vagy mert az állami szabályozás csak így nyitott lehetőséget a vállalatok számára szükséges, de csak a világpiacról beszerezhető im­portigényük kielégítésére. Így következett be az, amire sokan ma már nem kívánnak emlékezni, és amit én az előbbiekben bemutattam, hogy a szov­jet birodalom Magyarország szuverén fejlődését, hatékony piacgazdaság kialakítását lehetővé tevő szétesésével és a vasfüggöny hirtelen lebomlásá­val egy mély gazdasági visszaesés alakult ki. E gondolatsor újbóli elmondásának indokoltságára az 1999. évi költségvetés országgyűlési vitája meggyőző érvet szolgáltatott. TOEID©! MMSTOIS IA P%£i^rc iBEJ.teTi A IFOIApSOioL

Next