Kritika 35. (2006)

2006 / 1. szám - Petschnig Mária Zita: Egyfelől, másfelől. Magyar gazdaság 2005-2006

4 csökkenő tendencia után - ismét emelkedett és meghaladta az 51 százalékot, ami piacgazdaságban egyébként is magas. Az állam túl­zott és növekvő szerepe a jövede­lemelosztásban korlátozza a ter­melőberuházásokat, a vállalkozói szférát, hitelfelvételével kiszorító hatást gyakorol a pénz- és tőkepi­acokon, s közvetetten hozzájárul a munkaerőpiac strukturális problé­máinak megerősödéséhez. (Emelkedő hiány) 2005-ben igazán a probléma abból adódik, hogy a deficit ismét emelkedik. Ha a 2002. évi egyszeri hiánytöbbletet visszaosztjuk 2001-re, az rajzoló­dik ki, hogy az államháztartás hiá­nya a GDP százalékában 6-6,5 szá­zalék körül alakul, amitől csak a 2004. évi 5,4 százalékos mérték tér el kissé lefelé a megszorításoknak köszönhetően. Úgy néz ki, hogy a politika beállította a magyar gaz­daságot erre, a maastrichti hiány­kritériumot kétszeresen meghala­dó pályára, amiből a választások évében sem remélhetünk csökke­nést. Ilyen mértékű, éveken át „meg­gyökeresedett” túlköltekezésből visszavenni rendkívül nehéz, csu­pán mennyiségi faragással szinte lehetetlen - különös tekintettel az időközben elburjánzott kötelezett­ségvállalásokra a bevételi és ki­adási oldalon - a magas kamat­­szolgálaton túlmenően. (Elbizonytalanodó 2010-es csatlakozási dátum) Az eredeti konvergenciapályához képest fel­gyűlt, ledolgozandó adósság az idő előrehaladtával egyre inkább szétmorzsolja a 2010. évi csatlako­zás realitását. Márpedig, ha a többi visegrádi országhoz képest utoljá­ra vesszük át az eurót, az olyan versenyhátrány, amit semmiféle jólétnövekedés vagy autópálya­bővülés nem ellensúlyoz. A céldá­tum miniszterelnök általi elbizony­talanítása szeptember végén a azonnal rontotta a forint árfolya­mát, visszavetette az állampapírok keresletét, és zuhanásba vitte a BUX-ot, azaz enyhe tőkekimene­kítést váltott ki. Némileg stabilizá­lódott a helyzet, amikor Gyur­­csány Ferenc visszalépett ötletétől, és közölte, olyan gazdaságpoliti­kát kíván folytatni, amely lehetővé teszi a 2010. évi csatlakozást. A be­terjesztett 2006. évi költségvetés ugyan nem támasztotta alá elég ha­tározottan ezt az állítást, de a be­fektetők úgy tesznek, mintha min­den rendben lenne a magyar gaz­daságban. Amint azonban láttuk, egy na­gyon kényes pont, az államháztar­tás egyáltalán nincs rendben. Az összeomlás vízióját előrevetítők (ez a jóslat már 2004 őszén megfo­galmazódott 2005 tavaszára datál­va) erre hivatkoznak. És hivatkoz­hatnak, mert van alapja: az állam­­háztartás szűnni nem akaró éhsége a külső források iránt, miközben a fiskális politika hitelessége csök­kent. Túl nagy a magyar gazdaság kiszolgáltatottsága a nemzetközi pénztőkének (a hazai megtakarítá­sok ugyanis elégtelenek), amely­nek a döntései prognosztizálhatat­­lanok. Bármi megtörténhet. Még az is, hogy nem történik semmi, azaz megelégednek a forinton rea­lizálható profittal - mint történt ez eddig - és minden további nélkül megvásárolják a deficitfinanszíro­zó állampapírokat. De az is lehet­séges, hogy az árat felfelé akarják srófolni, és átmenetileg kivonul­nak. Ez esetben természetesen nem omlik össze a gazdaság, de a forintárfolyam, az állampapírok ára és a tőzsdeindex esik, a jegy­bank pedig a folyamat eszkaláló­dásának feltartóztatására ismét megemeli az alapkamatot. Láttunk ilyet már 2003 novemberében, amikor a szintén felfelé ívelő reál­­gazdasági háttér ellenére az MNB három százalékponttal látta szük­ségesnek megnövelni a kamatszin­tet. A kamatemelés azon túlmenő­en, hogy hűti a konjunktúrát, ront­ja a gazdaság növekedési lehetősé­geit, a bevételek és a kiadások ol­daláról növeli az államháztartás hi­ányát és az államadósságot, ami to­vábbi terheket rak az euró­­övezethez való csatlakozás felzár­kózási pályájára. A 2005. évi állam­­háztartásideficit-emelkedéssel ter­helt növekedésipálya-kockázata ebben rejlik. Kérdése: fenntartha­tó-e, ami annak látszik? Ezúttal a Fidesz nem akar a „ rendszer­­váltásnál kevesebbet”, hanem - Matolcsy György előadása szerint - második rendszer­­váltásra van szükség, mert az első nem sikerült. Mit hoz 2006? Az új évben kedvező külső kon­junktúra ígérkezik, ami minden­képpen jó üzenet az exportra ter­melőknek. De a laza költségvetési és jövedelmi politika következté­ben a belső piacok is élénkülhet­nek, s lehetséges, hogy a növeke­dés dinamikája erősödik, amihez ezúttal a háztartások fogyasztásá­nak emelkedő üteme is hozzájárul a továbbra is magas beruházási ke­reslet mellett. A belső keresletélén­kítő politika hatására azonban romlik az export-import növeke­dési aránya, emelkedik a külgaz­dasági mérlegek deficitje. Ugyan­csak nő a gazdaság külső finanszí­rozási igénye, amire talán a 2005. évinél nagyobb arányban nyújt fe­dezetet az adósságot nem generá­ló tőkebeáramlás - számolva az­zal, hogy a 2005. évinél nem lesz nagyobb a hazai tőkekivitel. Az infláció üteme tovább csök­ken a felső áfakulcs leszállítása kö­vetkeztében. A mérséklődő fo­­gyasztóiár-emelkedés lehetővé te­szi a kamatszint csökkentését, bár a gazdaság finanszírozási szükség­lete ezt megkérdőjelezi. A reálke­resetek növekedése elérheti a bruttó hazai termékét, ami - a fo­gyasztási hitelek további kiterjesz­tésével együtt - a 2005. évinél élénkebb kiskereskedelmi forgal­mat és nagyobb fogyasztási dina­mikát adhat. A foglalkoztatás - a „száz lépés” munkaerő-piaci intéz­kedései nyomán - enyhén bővül­het, de a munkanélküliség rátája érdemben nem csökken. Az ipar - a külső és belső keres­letnövekedés nyomán - magasabb dinamikára válthat, az építőipar lendülete a magas bázis ellenére is imponáló lehet elsősorban az álla­mi és önkormányzati megrendelé­seknek köszönhetően. A mező­­gazdaság a konszolidáció jegyeit mutathatja: a szántóföldi növény­­termelés jövedelembiztonsága megerősödik, nő az intenzív kerté­szeti kultúrák jövedelmezősége, a sertéstartás túljut a mélypontján, és az állatállomány minden ágazat­ban gyarapodik. Az államháztartás deficitcélja túlteljesül, már csak a költségve­tésben figyelembe nem vett 2006. január

Next