A Magyar Filozófiai Társaság közleményei 10-14. (1904)

1904 / 10. füzet - Jegyzőkönyv az 1903. nov. 29-iki közgyűlésről - Dr. Schweiger Lázár értekezése: A nagy szám törvénye

A NAGY SZÁM TÖRVÉNYE. 3­ mények nem oly kedvezők; itt a jelenségek nagyon szövevé­nyes összetételekből állanak. Hogy lehet itt tisztán a meg­figyelendő esetet előállítani ? A kísérletezés teljesen ki van zárva. Lehet ugyan egy országot elszigetelni s próbaképen p. o. a merkantil vagy a fiziokrata rendszert bevezetni. Az eredmény itt csak ezen elszigetelt országra nézve volna érvé­nyes, mert ki tudhatja, várjon az eredmény szintén kedvező volna-e, ha ezen ország más országok közé volna beékelve, hol a nemzetgazdászati viszonyok másképen állanak ? Néme­lyek azt tartják, hogy a nevelés pótolja a társadalom­tudo­mányban a kísérletet, ami szintén tarthatatlan, mert gyak­ran — mint Mill logikájának VI. könyvében helyesen meg­cáfolja — egy látszólag mellékes körülmény, mely figyelmünket kikerülte, képes a gyermeknél előidézni oly eszmetársulást, mely egész megfigyelésünket hiányossá teheti. Mások a tör­vényhozást említik szociáltudományi kísérletként, mert ha egy új törvény jónak bizonyul, akkor ezt más országok utá­nozzák. De ez sem kísérlet természettudományi értelemben, mert a körülményeket variálni s elszigetelni nem tudjuk. Más kísérletről kell tehát gondoskodnunk. Ezen kísérlet a statisz­tika, mert általa nyerhetjük tisztán a megfigyelendő esetet. A tárgyalandó csoportokat tetszés szerint fölosztja és szemlé­lését kiterjesztheti bármily esetekre. Korlátlanul részletezhet s általánosíthat. Bűntényeket lehet pl. az adott idő szerint ren­dezgetni, bizonyos országok szerint, nemek, indító okok, kor, hivatások, vallások s fajok szerint. Általánosítása által bizo­nyos átalány-értékeket lehet előállítani, melyek tisztán a meg­figyelendő esetnek felelnek meg. Persze hogy ezen átalány­­értékeket nem szabad túlbecsülni, mert a valóságban, a gya­korlati életben nem léteznek. Ez volt Queteletnek a főhibája, hogy a «moyen homme»-t reális, valóban létező ténynek vette és abból következtetni akart a társadalom lélektani s termé­­szettani tulajdonságaira. A «moyen hommé» mint alább ki fogjuk fejteni, csak fikció, csak heurisztikai elv, s csak mint­­segédfogalom szerepelhet.­ ­*

Next