A Magyar Filozófiai Társaság közleményei 10-14. (1904)
1904 / 10. füzet - Jegyzőkönyv az 1903. nov. 29-iki közgyűlésről - Dr. Schweiger Lázár értekezése: A nagy szám törvénye
A NAGY SZÁM TÖRVÉNYE. 3 mények nem oly kedvezők; itt a jelenségek nagyon szövevényes összetételekből állanak. Hogy lehet itt tisztán a megfigyelendő esetet előállítani ? A kísérletezés teljesen ki van zárva. Lehet ugyan egy országot elszigetelni s próbaképen p. o. a merkantil vagy a fiziokrata rendszert bevezetni. Az eredmény itt csak ezen elszigetelt országra nézve volna érvényes, mert ki tudhatja, várjon az eredmény szintén kedvező volna-e, ha ezen ország más országok közé volna beékelve, hol a nemzetgazdászati viszonyok másképen állanak ? Némelyek azt tartják, hogy a nevelés pótolja a társadalomtudományban a kísérletet, ami szintén tarthatatlan, mert gyakran — mint Mill logikájának VI. könyvében helyesen megcáfolja — egy látszólag mellékes körülmény, mely figyelmünket kikerülte, képes a gyermeknél előidézni oly eszmetársulást, mely egész megfigyelésünket hiányossá teheti. Mások a törvényhozást említik szociáltudományi kísérletként, mert ha egy új törvény jónak bizonyul, akkor ezt más országok utánozzák. De ez sem kísérlet természettudományi értelemben, mert a körülményeket variálni s elszigetelni nem tudjuk. Más kísérletről kell tehát gondoskodnunk. Ezen kísérlet a statisztika, mert általa nyerhetjük tisztán a megfigyelendő esetet. A tárgyalandó csoportokat tetszés szerint fölosztja és szemlélését kiterjesztheti bármily esetekre. Korlátlanul részletezhet s általánosíthat. Bűntényeket lehet pl. az adott idő szerint rendezgetni, bizonyos országok szerint, nemek, indító okok, kor, hivatások, vallások s fajok szerint. Általánosítása által bizonyos átalány-értékeket lehet előállítani, melyek tisztán a megfigyelendő esetnek felelnek meg. Persze hogy ezen átalányértékeket nem szabad túlbecsülni, mert a valóságban, a gyakorlati életben nem léteznek. Ez volt Queteletnek a főhibája, hogy a «moyen homme»-t reális, valóban létező ténynek vette és abból következtetni akart a társadalom lélektani s természettani tulajdonságaira. A «moyen hommé» mint alább ki fogjuk fejteni, csak fikció, csak heurisztikai elv, s csak mintsegédfogalom szerepelhet. *