Grünwald Miksa: Zsidó biedermeier - Minerva-könyvtár (Budapest, 1937)

I. Célkitűzés

Célkitűzés. A zsidó emancipáció és az individualizmus kapcsolata. — A zsidó és az európai fejlő­dés párhuzama. — A héber felvilágosodás. — Az európai és a héber felvilágosodás hasonló jellege. — A héber felvilágosodás és a német zsidó biedermeier. — A bieder­meier a leszálló klasszika-romantika és a felemelkedő polgárság találkozása. — A bieder­meier stílus két meghatározó vonása: az epigonizmus és a polgári jelleg. — Az élet­­szemlélet alapja: a rációban való csalódás. — A tartózkodó magatartás. — A zsidó biedermeier zsidó jellege. — ..Gettóirodalom“ és asszimilált irodalom. Az a szellemi világ, amelybe először illeszkedett bele a magyar zsidóság egyenjogú, tevékeny tényezőként, a német biedermeier volt. Majd ezer évnyi ittartózkodás után, 1819- ben történt meg először, hogy zsidók Magyarországon nem héber, hanem európai nyelvű, irodalmi igényű alkotásokkal léptek föl. Ezzel kezdődik a zsidók tevékenysége a magyar szellemi életben. Vizsgálnunk kell azokat az erőket, melyek egyrészt Európát előkészítették és hajlandóvá tették a zsidók szellemi befogadására, másrészt a zsidókat elszakították tör­téneti megkötöttségeiktől és belekapcsolták őket az európai kultúra körébe. A zsidóság szellemi emancipációja nem érthető meg az európai lélek elvilágiasodásának és önállósulásának vizsgá­lata nélkül. Európa csak annyiban adhatott helyet a zsidó­nak saját szellemi körében, a zsidóság pedig csak annyiban válhatott alkalmassá az asszimilációra, amennyiben mindket­tejük lelkében az eddig kizárólagosan vallási szemléletet az individualista életszemlélet váltotta föl. Ez a változás kezdő­dik a 17. században, a barokk és a neki megfelelő rabbiniz­­mus korában, amelyben még töretlen erővel élt a zárt vallási életrendszer. Folytatódik a biedermeier korban, amely a múlt század második negyedét tölti be. Ebben lép fel elő­ször tevékeny tényezőként a magyar zsidóságnak egész nem­zedéke, itt jelenik meg először az európai kultúra síkján.

Next