Szépirodalmi Közlöny, 1870 (1. évfolyam, 1-38. szám)

1870-06-30 / 13. szám

életh­űbben tanúskodnak az indus világnézetről mint India bölcsének, az elefántnak templomai. A klassikus őskor eszménye, a plasztikus eszmény szintén amaz idők életviszonyainak, érzelmeinek és hitének volt kinyomata. Ez az eszmény az emberi­ség k örök ifjúságát állítja elénk, mely vágy, fájda­lom s a reflexió minden irányzata nélkül csak el­érhető célok után törekszik. Az egyszerű szépség­nek ép úgy ki kellett tűnni a költői termékeken, mint az építészet és szobrászat művein. Egyszerűek voltak az élet- és mivelődési viszonyok, egyszerűek a bonyolatok; az ember egyedül és tökéletesen ma­gában bízva lépett föl úgy az életben, mint a köl­tészetben. A régiek felölelék a mit koruk önként nyújtott s ahhoz szigorúan ragaszkodtak. Sophocles „Antigone“-ja ama hellen babonán alapszik, hogy az el nem temetett nyugalmat nem talál s a Styx partjain századokig kénytelen bolyongani. —­ így tet­tek mind a régi koszorúsok. Athén színpadja Aes­­chülosztól Euripidesig száz év alatt nagy változáso­kon ment át, de mindig visszatükrözé Görögország küzdelmeit, törekvéseit. Sem a persa háború, sem a peloponesusi küzdelem, sem a soph­isták és Sok­rates bölcselete nem vonulhatának el felette nyom nélkül. Ha Euripides Elektrát és Orestest vezeti elénk, csak a nevekben, a főcselekvényben s némi külsőségekben ismerünk Aeschylosz alakjaira. A mythosz alapjában nem változtatható meg, de az első tragikus óriási alakjai helyett nála már korá­nak görögjei szerepelnek. A „modern“ fogalmának érvényesülése még szembetűnőbb Menander vígjá­­tékában — szemben Aristophanes bohózatával. Az­­ egyikben a világ fejére van állítva: a felhők között­­ várost építenek, a kart darázsok, felhők, békák ké­pezik; a költő előtérbe lép, vetélytársaival, politi­kai ellenfeleivel vitára kel; dicséri magát, ostorozza vagy simogatja a tömeget; a mindennapi groteszk­ké válik, s Dionysos mámora Apollo lelkesedésével vegyül; a másiknál a világ rendes alakjában tükrö­ződik vissza s alakjai mellett a költő egészen el­enyészik, vagy legalább háttérbe vonul. Midőn a spanyol és angol népszínház csak­nem egy időben váratlanul fölvirágzott, szintén az idők áramlatát követő. Klassikusok voltak akkor a mysteriumok, s az apostolok történeteivel, a szen­tek legendáival, a nép szivét és szemét százötven éven át gyönyörködtették; modernek voltak az olasz novellák s a spanyol románcok. A költők nézőik elé nem Agamemnont, hanem a nép hőseit és királyait vezették, kiknek emléke mindenki szi­vében élénken élt. Ha Shakespeare „Vihar“-át kelti, ama viharok és hajótörések lebegnek szeme előtt, melyekről Walter Raleigh és társai virginiai útjok után regéltek. Corneille csak előképeket ke­resett a régi történelemben: szomorújátékai: „Cin­na“, „Pompeus halála“ „Sertorius“ a polgárhá­ború alatt születtek, s e kor szellemét tükrözik vissza. A 18 század folytán a vallásos türelem esz­méi diadalmaskodnak az egyes vallásfelekezetek fanatismusa felett, s megszületik Voltaire „Moha­­met“-je és „Alzire“-ja. A harmadik rend hatalmá­nak öntudatára ébred s óhaja, hogy illő állást fog­laljon el. „Mit érdekel engem Orestes és a kirá­lyok végzete? — kérdi Diderot s megteremti a polgári drámát. A művészet, mely szüntelen a múltakból szedi­­táplálékát, biztos alapra sohasem számíthat. Csak egy példát hozunk föl. Midőn az olasz festészet a 17-dik század folytán makacsul ragaszkodott my­­thologiai tárgyaihoz, s a mindennapi életnek egé­szen hátat fordított, mindig mélyebbre sü­lyedt s compositiói fokon kint üresebbek lettek, mig a hol­landi festészet, mely a népélet felé fordult, Rem­brandtban virágzásának tetőpontját érte el. Wat­teau, midőn ügyes kezével a versaillesi udvar éle­tébe markolt, új lendületet adott a francia festé­szetnek. A korszellem ily átérzése szülhet ma is nagy művészeket. Tévednek, kik azt hiszik, hogy a­ gö­rög művészet, virágzásának tető­pontján a min­dennapi élettel szakítva tisztább, eszményi alak után törekedett. Valaki igen jól jegyzi meg, hogy a hellének szomorújátékai, márványszobrai s a gö­rög élet között erős, széttéphetlen fonál létezett; a­mi most előttünk keresettnek, művészinek lát­szik, akkor egyszerű, természetes volt. Egyszerűek voltak az élet-­s mivelődési viszonyok, egyszerűek a bonyolatok. Egyszerűséget Hellásztól még ma is tanulha­tunk, de a régiek puszta utánzása az új kor terem­tő erejét verné békába. A plasztikus formák szigo­rát ránk erőszakolni többé nem lehet. Valamint Európa politikai és társadalmi állapota, ügy a mű-

Next