Szociológia 1989

1. szám - Elmélet - Pokol Béla: A professzionális intézményrendszerek (A rendszerelmélet szociológiai alapkategóriái II.)

függő intézményrendszerré kezdett a modern tudomány formálódni, és a mindennapi élet struktúrái által nyújtott értékelések és motivációk tudományon belüli párhuzamos leértékelődése mellett egy szilárd belső értékelési-jutalmazási mechanizmus kialakulá­sa volt megfigyelhető. A tudós számára pályatársai értékelése és elismerése vált meg­határozóvá, és tudományos kutatásai során ennek az elismerésnek a megnyerése moti­válja ettől kezdve a professzionális kutatót. A tudományon belül az értékelés és jutalmazás alapjává az egyes tudós által létre­hozott és a tudományos közösség által tudományosan igaznak elfogadott eredeti téte­lek váltak (Merton, 1973. 358. o.). Akármennyi szellemi munkát is fordított egy tudós egy eddig ismeretlen összefüggés feltárására, akármennyi kivételes kreativitásra és in­tuícióra volt is szüksége ehhez, ha publikálással közkinccsé tette az összefüggés rövid leírását, bármely pályatársa vagy akár egy laikus is ugyanúgy tovább tudja adni, mint a felfedező. A fő szabály szerint tehát a tudományos elsőbbséggel rendelkező tudós kapja meg a tudományos közvélemény elismerését. Az eredeti tudományos tételeket létrehozó tudósok számára az elismerésekből tudo­mányos reputáció keletkezik, és egy-egy korszak reputáció-rangsorai tudományos cí­mekben, rangokban, idézettségi mutatókban külsőleg is felismerhetően megjelennek. Az egyre komplexebb tudományos kommunikációk a tudományos folyóiratok sokasá­gát hozták létre a XX. századra, és ezek konkurenciája, alternatív tudományos állítá­sokat megjelenítő működése tovább fokozta a személytelen tudományos közvélemé­nyen belüli kommunikációk értékelésénél az igaz­ hamis szerinti szelekciót. A jelentős tudományos tételeket közlő folyóiratok között éppúgy reputációs rangsorok alakultak ki, mint a tételeket létrehozó tudósok között. A magas reputációval rendelkező folyóiratok felé özönlő tanulmányok szelekciójával további mechanizmust kap az igaz/hamis szerinti értékelés. A tudós számára a tudományos elismerés és az ebből felépülő reputáció az elsődle­ges motiváló erő megfeszített kutatómunkája folyamán, de ugyanígy a reputációrang­sor biztosít támpontokat a komplexszé vált tudományos életen belüli orientálódáshoz. Mely folyóiratokat figyelje különösen egy kutató a szűkebb tudományága ezernyi fo­lyóirata közül, melyik tudós-kollegája tanulmányait olvassa a sok ezernyi könyv kö­zül? És melyiket különös figyelemmel? De ugyanígy a kezdő tudós számára is elen­gedhetetlen tehermentesítést jelentenek a megbízható reputációrangsorok. A professzionális intézményrendszerré kibomlott tudomány nemcsak az igazi hamis mentén értékel, jutalmaz és rögzíti ezt strukturálisan is a tudományos reputáció rang­soraiban és annak felszíni mutatóiban, hanem a tudósjelöltek reputációját és a szelek­táltak szocializációját is a központi értékpárja mentén szervezi meg. A német egyetemi modell a XIX. századtól megteremtette a tudományos kutatást befogadni képes egyetemeket, és ez a modell elterjedt a legtöbb fejlett társadalomban, illetve a német modellt továbbfejlesztő amerikai egyetemi modell korrekciói csak fo­kozták az egyetem és a tudományos kutatás kapcsolatát. A tudományos élet rekrutáci­­ója szempontjából fontos, hogy az egyetemi oktatás utolsó fázisaként az oktatás egyre inkább átnő a tudományos kutatásba. Vagy mint az Egyesült Államokban a „graduate faculty”-k keretében, vagy lazábban az egyetemi diploma után kialakított tudósképzés keretében. (Lásd: Parsons - Platt, 1973. 362. o.) A tudományos képzés folyamán a ki­épített vizsgaeredmények, disszertáció-elbírálások - legalábbis strukturálisan - a tudo­

Next